У березні 2022 року в Україні скасували податки на пальне, з 1 липня 2023-го їх повернуть до довоєнного рівня. Наскільки зростуть ціни на стелах АЗС та для чого уряд прийняв таке рішення, розповідає Сергій Куюн, директор компанії «Консалтингова група А-95»
З 1 липня 2023 року в Україні планують повернути ПДВ (з 7 до 20%) та акцизи на пальне, які скасували в березні 2022-го, до довоєнного рівня. Світові ціни на нафту тоді злетіли до рекордних з 2008 року рівнів – $140 за барель, це штовхало внутрішні ціни на пальне вгору.
Країні потрібні гроші
На тлі загальної паніки та невизначеності Кабмін вирішив підтримати споживачів та українську економіку. Завдяки цьому ціни на бензин і дизпаливо вдалося знизити на 10 грн/л.
Перша спроба повернути акцизи на пальне відбулася влітку 2022 року. Обрали компромісний варіант: податок повернули частково на бензин і дизпаливо, встановивши уніфіковану ставку €100 за 1000 л, а на скраплений газ – повну довоєнну ставку €52 за 1000 л.
Після поновлення акцизів до довоєнного рівня податок на бензин зросте більше ніж удвічі – до €213, на дизпальне – майже на 40% – до €139,5 за 1000 л.
Це своєчасне та правильне рішення.
По-перше, країні потрібні гроші. З урахуванням оцінок поточного споживання моторних палив, держбюджет почне отримувати додатково щомісяця близько 8 млрд грн.
По-друге, ціни на нафту впали: березень 2022-го – $140/барель, зараз – $75/барель.
По-третє, нафтопродукти – імпортний товар, який у валютних витратах держави посідає друге місце після зброї. Відтік валюти треба скорочувати. Підвищення податків і відповідно зростання цін – один із засобів скорочення споживання пального.
Як зростуть ціни
Якщо орієнтуватися на поточну ситуацію та повернення до довоєнних акцизів, то так:
- бензин – на 11,2 грн/л: з 47,17 грн/л до 58,35 грн/л;
- дизпальне – на 7,7 грн/л: з 47,43 грн/л до 55,1 грн/л;
- LPG – на 2,6 грн/л: з 21,77 грн/л до 24,4 грн/л.
Але про точний рівень цін можна буде говорити ближче до 1 липня, коли будуть відомі світові (закупівельні) ціни. Хоча у 2022 році в українців вже напрацьований певний імунітет проти високих цін на пальне, подорожчання буде відчутним.
Насправді ставки акцизів в Україні набагато менші, ніж мінімальні у європейських країнах. Привести у відповідність українські паливні податки – одне із завдань України у межах руху в ЄС. Хоча б на мінімально встановленому в Євросоюзі рівні, який наразі зафіксований у Болгарії – €363 і €330 за 1000 л бензину та ДП відповідно.
Поки українським урядовцям вдається уникати такої імплементації, але це лише питання часу.
Причина повернути оподаткування
Логіка високих податків проста: людина, яка може придбати й утримувати автомобіль, платоспроможна, а тому може сплачувати підвищений акциз. Є в цьому й екологічний аспект: забруднюєш – плати.
В українських реаліях насправді є інша проблема – адміністрування паливних податків. У цьому й полягає основний ризик їх підвищення, адже це штовхне ціни вгору, але не гарантує поповнення державних фінансів. Зниження ПДВ на пальне з 20 до 7% позбуло сенсу махінації з оптимізування цього податку, формуючи фіктивні витрати та активне використання готівки.
«Ми ще ніколи не платили стільки ПДВ», – таку реакцію у приватних бесідах із нафтотрейдерами минулого року я чув неодноразово.
Зворотна ітерація повертає ризики масових махінацій. На всіх парах в країні працюють нелегальні міні-НПЗ, які стимулює підвищена рентабельність внаслідок високих цін на імпортні нафтопродукти. Знову на дорогах з’явилися «бочки», які продають пальне без касових апаратів і ліцензій.
Через можливі скорочення обсягів споживання пального зі збереженням АЗС і трейдерів конкурентна боротьба на ринку загострилась, а відповідно у хід підуть всі засоби підвищення конкурентоздатності. Зокрема й шляхом податкових махінацій. Фіскальні органи мають бути готові до боротьби з ними, бо очікуваного ефекту для бюджету може й не відбутись.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.