Ціни на пальне знижуються з початку року: бензин подешевшав на 1,72 грн, дизпальне – на 1 грн /Shutterstock/Колаж Олександра Карасьова
Категорія
Гроші
Дата

Нафта дорожчає, а ОККО, WOG, UPG та інші опускають ціни. В чому причини та чи надовго це

Ціни на пальне знижуються з початку року: бензин подешевшав на 1,72 грн, дизпальне – на 1 грн Фото Shutterstock/Колаж Олександра Карасьова

Мережі АЗС другий тиждень знижують ціни на пальне, не дивлячись на здорожчання нафти в Європі. Чому так сталося та як довго триватиме парадоксальний тренд

Forbes Україна випустив новий номер друкованого журналу. В ньому майже два десятки ексклюзивних матеріалів. Придбати журнал з безкоштовною доставкою можна за цим посиланням.

З початку року українські мережі АЗС знижують ціни на пальне: бензин А-95 подешевшав на 3%, або 1,72 грн, дизпальне – майже на 2%, або 1 грн. Тільки 16 січня великі мережі ОККО та WOG, а також UPG знизили ціни на бензин та дизель на 1 грн/л, пише Enkorr.

При цьому нафта на лондонській біржі ICE дорожчає. Ф’ючерси на нафту Brent з 4 січня зросли на 11%, або $8,8 – до $86,86 за барель, свідчать дані Investing.com

Чому тоді бензин і дизель в Україні дешевшають? Головна причина – наприкінці року в країну завезли рекордні обсяги пального, що перевищують споживання. У грудні 2022 року імпорт бензину склав 196 665 т, імпорт дизпального – 660 341 т, повідомив Forbes перший заступник міністра економіки Денис Кудін, посилаючись на дані Державної митної служби. 

Це – найбільші обсяги з початку повномасштабної війни, каже директор Консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн. Імпорт бензину в грудні, за його даними, на 70% більший, ніж у листопаді, дизелю – на 30%. «Пального привезли стільки, що я не пам’ятаю, коли востаннє були такі обсяги», – говорить він.

Інфографіка: Олександр Скоріченко

Ціни спочатку впали у гурті, потім – на АЗС Фото Інфографіка: Олександр Скоріченко

Так українські паливні компанії готуються до можливого дефіциту пального в ЄС після запровадження ембарго на морські постачання російських нафтопродуктів, яке почне діяти з 5 лютого, додає Куюн. Наприклад, мережа Amic Energy накопичила пального на 45 днів, каже начальник відділу роздрібної торгівлі компанії «Amic Україна» Євген Вінниченко. «Підготувались до ембарго», – пояснює він. Ще одна велика мережа має запаси пального на три тижні, ділиться на умовах анонімності менеджер компанії.

Запаси дизельного палива у Північно-Західній Європі на початку весни впадуть до мінімуму за останні 12 років, пише Bloomberg із посиланням на прогноз консалтингової компанії Wood Mackenzie.

Росія – найбільший постачальник дизелю до ЄС, пише Reuters. У листопаді, за даними агентства, ЄС імпортував із країни-агресора 44% дизелю від загального обʼєму. 

В Україні ж традиційно споживання падає в січні. Наприклад у січні 2021-го готівкові продажі мереж АЗС склали 119 634 т бензину, що на 7% менше, ніж місяцем раніше. Готівкові продажі дизелю впали на 17% – до 132 886 т, свідчать дані Держстату.

До кінця січня профіцит пального в Україні збільшуватиметься, що сприятиме зниженню ціни, каже Олександр Сіренко, аналітик консалтингової компанії «НафтоРинок». «Такі ж обсяги пального, які поставили у грудні, зараз прямують до України», – говорить він.

Ціни на АЗС можуть впасти ще на 1-2 грн, прогнозує Куюн. 

Попри зниження цін, заробіток паливних мереж залишиться високим, говорить Сіренко. Дизель на кордоні коштує 41,5 грн/л, бензин – 38 грн/л, вартість логістики – ще до 5 грн,, – пояснює він. Найбільші ціни на бензин у мережах Авіас і Neftek: 52 грн/л. Найдорожчий дизель – по 57,99 грн/л – продає Socar і «Паралель», свідчать дані на сайтах мереж і ресурсу minfin.com.ua.

Ціни на бензин і дизель зростуть весною

У другій половині лютого аграрії почнуть готуватися до посівної та пожвавлять попит на пальне, каже власник мережі АЗС Prime Дмитро Льоушкін. Це підштовхне ціни до зростання, прогнозує він. 

До кінця лютого ціни навряд зростатимуть, апелює Куюн. «У країні великі запаси пального сформовані за низькими цінами», – каже він. Ситуація може змінитись весною. З березня споживання в Україні стрімко зростатиме, а Європа залишиться без російських нафтопродуктів. «Є ризик, що постачальники не зможуть закрити попит. Ринок схвильований цим», – каже Куюн.

Матеріали по темі
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий випуск Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні