Танкер з дизельним пальним /Shutterstock
Категорія
Гроші
Дата

Проблема в $1 млрд на рік. Україна почала блокувати російський дизель на кордоні. Так, він досі продається у нас і може займати пʼяту частину ринку

Україна щомісяця імпортує близько 100 000 т сумішей з часткою російського дизеля, за оцінкою «НафтоРинку» Фото Shutterstock

Близько 20% імпортованого дизпального має російське походження, за оцінкою аналітиків «НафтоРинку». На другому році великої війни з Росією Держмитниця за рекомендацією СБУ почала затримувати поставки пального, яке може бути частково російським. Чи означає це початок масштабних перевірок імпортерів палива?

Велика війна пришвидшила вихід жінок на лідерські ролі. Вже 15 травня на форумі «Вільна» Forbes пропонує подивитися на це явище крізь нову, чітку оптику. Спікерки та спікери з Superhumans, Google, ENKO, McDonald’s, G. Bar та інших. Купуйте квитки за посиланням.

На початку жовтня митниця затримала в Одеській області близько 1000-1400 т дизпального для детальної перевірки, повідомляє Forbes на умовах анонімності топменеджер Державної митної служби. Він просив не називати його ім’я і посаду через чутливість питання. Причина перевірок – СБУ підозрює, що імпортоване пальне російського походження. «Цей обʼєм – близько 8% денних продажів дизелю в Україні», – каже директор компанії «Консалтингова група А-95» Сергій Куюн. У грошовому виразі це близько $1,2 млн.

Таке відбувається вперше з початку великої війни, зазначає керівник одеської мережі VST Дмитро Веремієв. Серед затриманого пального партія VST, яку компанія планувала продавати протягом двох тижнів. Мережа відреагувала на дії правоохоронців: повідомила про підвищення ціни на дизель на 6 грн/л, до 60 грн/л. Тоді як дизель у закупці в одеському регіоні на початку жовтня коштував 46-47 грн/л, за даними «Нафторинку».

Чи означає це початок маштабних перевірок та який вплив матиме на ринок?

Як в Україну потрапляє російське пальне?

Хоча з початку повномасштабної війни імпортувати пальне з РФ не можна було, воно могло потрапляти в Україну. Аж до весни 2023-го цілком законно можна було ввезти пальне без сертифіката походження. На практиці воно могло бути на 100% російським. 9 травня уряд заборонив ввозити в Україну пальне невизначеного походження. Проте це не допомогло повністю вирішити проблему.

Травнева постанова уряду залишилася безсилою проти потоку сумішей російського дизпального, яке потрапляє до України з сертифікатами походження Туреччини та Індії. Туреччина – одна із країн, у які надходить найбільше російського дизпального, за даними enkorr.ua.

Які схеми існують? З багатьох турецьких портів виходять танкери нібито з пальним заводу Socar Star. Це нафтопереробний завод, який не приймав російські нафтопродукти. Цей завод користується єдиним терміналом. Тобто є підозра, що решта терміналів роблять суміші з російським дизелем, а довідки про походження підробні, каже топменеджер великої паливної компанії.

Інша схема – танкери заповнені на третину на початку шляху і вщент – наприкінці. Це означає, що його заповнили по вінця на воді, найімовірніше – російським пальним, додає топменеджер паливної компанії.

Як СБУ почало боротися з російським пальним

Наприкінці вересня Держмитслужба отримала лист СБУ під грифом «для службового використання» з переліком портів, через які в Україну завозять суміші з часткою російського дизпального. У чорний список потрапили 29 портів, більшість – турецькі, а також болгарські, індійські, ОАЕ, Саудівської Аравії та молдовський порт Джурджулешти.

СБУ рекомендувала митникам відбирати зразки дизпального для перевірки та не пропускати партію з митної території, якщо пальне прийшло з одного з цих портів. «Ми попередили учасників ринку», – розповідає топменеджер Держмитслужби. 

Проте не всі компанії отримали попередження. Христина Бабляк, керівник відділу зовнішньоекономічної діяльності мережі Chipo, дізналася про перелік проблемних портів з відкритих джерел. «Ми імпортуємо пальне з багатьох напрямів, серед проблемних був тільки порт Джурджулешти, від якого одразу відмовилися», – каже вона.

Чи могла одеська мережа VST перенаправити поставки після повідомлень про чорний список портів? Веремієв ще у серпні домовився з турецьким заводом Socar Star про поставку 2000 т дизпального. Частина поставки пройшла через порт Джурджулешти і «застрягла» на етапі розмитнення 7-8 жовтня. Перші повідомлення про чорні списки портів почали з’являтися наприкінці вересня. «Часу відреагувати вже не було», – вважає Бабляк з Chipo.

Малі мережі самі створили собі проблему, ігноруючи попередження СБУ, коментує топменеджер великої паливної компанії. Його мережа – одна з сімох, які консультували СБУ при визначенні проблемних портів і перевалок.

Як це вплине на ринок

Держмитниця за рекомендацією СБУ ретельно перевіряє поставки з портів з чорного списку: відбирає проби пального. Зазвичай така перевірка триває до двох тижнів, каже Бабляк з Chipo. «Фактично митниця на цей період блокує частково чи повністю роботу бізнесу», – вважає вона.

Чи загрожує це дефіцитом пального на українському ринку? Ринок дизпального в Україні – це приблизно 500 000 т на місяць, або $5,1 млрд на рік, повідомляє Сіренко. Україна імпортує близько 20% обсягу ринку з часткою російського дизеля на суму близько $1 млрд на рік, за оцінкою «НафтоРинку» та «Консалтингової групи А-95». Перевірки не стануть причиною дефіциту, впевнений Куюн. «За кілька тижнів бізнес адаптується і знайде інші, менш проблемні джерела поставок», – каже він. 

17 жовтня Держмитниця офіційно отримає право запрошувати усі документи про походження товару, бо набудуть чинності зміни до Митного кодексу, закон № 3345-IX. На практиці митниця вже близько місяця це робить, пояснює Бабляк з Chipo. «Немає жодної проблеми показати весь шлях, якщо пальне справді без домішків російського», – зазначає вона.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні