Продажі вживаних авто зросли на 50% за рік. Як вивести з тіні велику частину стихійного ринку на $5 млрд
Купуйте річну передплату на шість журналів Forbes Ukraine за ціною чотирьох номерів. Якщо ви цінуєте якість, глибину та силу реального досвіду, ця передплата саме для вас.
За перше півріччя 2023-го в Україні було перепродано 375 000 вживаних авто, свідчать дані агентства AUTO-Consulting, які є у розпорядженні Forbes. Зростання на 48% порівняно з першим півріччям 2022-го.
Ринок поступово відновлюється, проте до показників, які були до початку повномасштабного вторгнення, ще далеко, каже Юлія Риковська, генеральна директорка компанії West Auto Hub, яка продає авто на вторинному ринку. У липні імпорт вживаних машин зріс на 9%, до рекордних в цьому році – 18 800, за даними асоціації «Укравтопром». Для порівняння: у 2021-му середній імпорт вживаних авто за місяць – близько 50 000.
За кількості угод ринок вживаних авто у понад 10 разів більший за ринок нових, каже Олена Дерев’янко, виконавча директорка Європейської Бізнес Асоціації (ЄБА). У січні–червні 2023-го українці придбали 29 314 нових легковиків.
У грошовому вимірі вторинний ринок лише у двічі більший. У першому півріччі нових авто було продано на $1 млрд, уживаних – на $2 млрд, згідно з даними AUTO-Consulting. «Щомісяця українці продають всередині країни автівок на $400 млн, – каже Риковська. – Тобто за рік – це близько $5 млрд».
Середня вартість авто на вторинному ринку суттєво поступається середній ціні нової: €5000 проти €32 000. Останні декілька місяців ціни стабільні. «Після суттєвих коливань торік, оператори налагодили логістику, – пояснював у липні директор AUTO-Consulting Олег Омельницький. – Суттєвих коливань до кінця року не очікується».
Стихійний ринок
Ринок вживаних автомобілів в Україні – стихійний, каже Дерев’янко з ЄБА. На ринку, за її словами, багато дрібних посередників, які не платять податки від перепродажу автомобілів. Лише 2,6% вживаних авто торік офіційно придбали юрособи, свідчить дослідження ІДА та YouControl. Натомість, за їхніми оцінками, на компанії насправді припадає близько 40% ринку.
Це пов’язано зі складністю бюрократичних процедур, пояснює Дерев’янко. Під час продажу вживаного авто мають відбуватися два переходи права власності: перший – від продавця до дилера, другий – від дилера до кінцевого клієнта. Щоб запобігти подвійній реєстрації, дилери купують їх у клієнтів за довіреністю з правом перепродажу. Також на кожний перепроданий автомобіль необхідно двічі отримувати довідку з військкомату. Це може тривати декілька робочих днів, що гальмує бізнес. «Як наслідок, більшість продажів відбувається за готівку, у валюті, між фізичними особами та без сплати податків», – підтверджує Риковська.
Допомогти вивести ринок із тіні може законопроєкт 9083, який із березня 2023-го зареєстрований у Верховній Раді. Він має позбавити дилерів зобовʼязання реєструвати авто на себе. Реєстрацію проходитиме лише кінцевий покупець.
Запровадити демократію може виявитись замало. «Потрібно мінімізувати людський фактор та максимально диджиталізувати процеси, – каже Риковська з West Auto Hub. – Як приклад такого кроку – анонсовані в червні послуги перереєстрації та розмитнення авто в «Дії».


Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.