Продажі вживаних авто зросли на 50% за рік. Як вивести з тіні велику частину стихійного ринку на $5 млрд
Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?
Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!
За перше півріччя 2023-го в Україні було перепродано 375 000 вживаних авто, свідчать дані агентства AUTO-Consulting, які є у розпорядженні Forbes. Зростання на 48% порівняно з першим півріччям 2022-го.
Ринок поступово відновлюється, проте до показників, які були до початку повномасштабного вторгнення, ще далеко, каже Юлія Риковська, генеральна директорка компанії West Auto Hub, яка продає авто на вторинному ринку. У липні імпорт вживаних машин зріс на 9%, до рекордних в цьому році – 18 800, за даними асоціації «Укравтопром». Для порівняння: у 2021-му середній імпорт вживаних авто за місяць – близько 50 000.
За кількості угод ринок вживаних авто у понад 10 разів більший за ринок нових, каже Олена Дерев’янко, виконавча директорка Європейської Бізнес Асоціації (ЄБА). У січні–червні 2023-го українці придбали 29 314 нових легковиків.
У грошовому вимірі вторинний ринок лише у двічі більший. У першому півріччі нових авто було продано на $1 млрд, уживаних – на $2 млрд, згідно з даними AUTO-Consulting. «Щомісяця українці продають всередині країни автівок на $400 млн, – каже Риковська. – Тобто за рік – це близько $5 млрд».
Середня вартість авто на вторинному ринку суттєво поступається середній ціні нової: €5000 проти €32 000. Останні декілька місяців ціни стабільні. «Після суттєвих коливань торік, оператори налагодили логістику, – пояснював у липні директор AUTO-Consulting Олег Омельницький. – Суттєвих коливань до кінця року не очікується».
Стихійний ринок
Ринок вживаних автомобілів в Україні – стихійний, каже Дерев’янко з ЄБА. На ринку, за її словами, багато дрібних посередників, які не платять податки від перепродажу автомобілів. Лише 2,6% вживаних авто торік офіційно придбали юрособи, свідчить дослідження ІДА та YouControl. Натомість, за їхніми оцінками, на компанії насправді припадає близько 40% ринку.
Це пов’язано зі складністю бюрократичних процедур, пояснює Дерев’янко. Під час продажу вживаного авто мають відбуватися два переходи права власності: перший – від продавця до дилера, другий – від дилера до кінцевого клієнта. Щоб запобігти подвійній реєстрації, дилери купують їх у клієнтів за довіреністю з правом перепродажу. Також на кожний перепроданий автомобіль необхідно двічі отримувати довідку з військкомату. Це може тривати декілька робочих днів, що гальмує бізнес. «Як наслідок, більшість продажів відбувається за готівку, у валюті, між фізичними особами та без сплати податків», – підтверджує Риковська.
Допомогти вивести ринок із тіні може законопроєкт 9083, який із березня 2023-го зареєстрований у Верховній Раді. Він має позбавити дилерів зобовʼязання реєструвати авто на себе. Реєстрацію проходитиме лише кінцевий покупець.
Запровадити демократію може виявитись замало. «Потрібно мінімізувати людський фактор та максимально диджиталізувати процеси, – каже Риковська з West Auto Hub. – Як приклад такого кроку – анонсовані в червні послуги перереєстрації та розмитнення авто в «Дії».
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.