Дилерські центри вживаних автомобілів у вірменському місті Ґюмрі завішані оголошеннями типу «Купуй авто на американському аукціоні» або «Реекспорт до Росії». А між рядів сотень машин ходить чимало зацікавлених покупців із Росії. /Shutterstock
Категорія
Світ
Дата

Реекспорт на $180 млн. Як санкції проти РФ дозволяють непогано заробити Вірменії на вживаних авто. Розбір FT

4 хв читання

Дилерські центри вживаних автомобілів у вірменському місті Ґюмрі завішані оголошеннями типу «Купуй авто на американському аукціоні» або «Реекспорт до Росії». А між рядів сотень машин ходить чимало зацікавлених покупців із Росії. Фото Shutterstock

Війна в Україні та санкції зробили Росію токсичною для західних компаній. Автомобільний ринок – не виняток: у країні проблема купити нове авто західного автопрому. Але є ще ринок уживаних машин. Вірменія стала для РФ «паличкою-виручалочкою». До країни не припиняється потік уживаних авто, які дилери скуповують на американських та західних аукціонах та в обхід санкцій реекспортують через Вірменію в Росію. Бонус для першої – у 2022-му її ВВП зріс на 13%. Financial Times проаналізував схему з реекспортом уживаних автівок з Вірменії до РФ. Forbes пропонує ключові факти.

Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?

Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!

Дилерські центри уживаних авто у вірменському місті Ґюмрі завішані оголошеннями типу «Купуй авто на американському аукціоні» або «Реекспорт до Росії». А між рядів сотень машин ходить чимало зацікавлених покупців із Росії.

«Нічого з цього не залишається у Вірменії, – каже місцевий автодилер, вказуючи на море автівок. – Усе йде на реекспорт до Росії, а дещо перепадає й Казахстану».

У Вірменії поки що немає власного автопрому, але експорт автомобілів із цієї країни до Росії злетів до небес із часу повномасштабного вторгнення останньої в Україну: із завезених на $800 000 автівок у січні 2022-го до $180 млн у січні цього року.

Адаптація Forbes Ukraine з FT

Адаптація Forbes Ukraine з FT

Торгівля між країнами загалом зросла на дві третини у 2022-му завдяки збільшенню експорту з Вірменії до Росії різноманітних товарів. Це неабияк вплинуло на зростання вірменської економіки: у 2022-му її ВВП зріс на 13%. Це більш ніж удвічі перевищує темп зростання попереднього року.

Американський уряд додав Вірменію до списку країн, які використовуються як шлях «контрабанди заборонених товарів» до Росії, а в останній пакет санкцій ЄС щодо РФ включили й вірменські компанії. Втім, уряд Вірменії усе заперечує та стверджує, що всі ці звіти про обхід санкцій «лише чутки».

Омріяне західне авто

США заборонили експортувати у Росію нові та вживані легкові автомобілі, ЄС не дозволяє завозити у РФ автівки дорожчі за €50 000, а багато іноземних компаній та дилерських центрів зупинили там роботу, західні авто стали бажаною здобиччю для росіян. А ціни на внутрішньому вторинному ринку дуже зросли.

Російські споживачі можуть придбати одну з моделей китайського автопрому, яких побільшало на ринку РФ.

Ще варіант – купити реекспортоване вживане авто. За словами брокерів та покупців, автомобілі прибувають переважно зі США Чорним морем у грузинський порт Поті. А через те, що між Росією та Вірменією діє угода про безмитну торгівлю, багато автівок привозять саме у Вірменію для розмитнення. Ґюмрі – ключовий хаб, з якого автомобілі їдуть на північ в Росію через Грузію.

Американські уживані авто – найбажаніші. У січні 2022-го Вірменія імпортувала зі США автомобілів на $2,8 млн, а вже за рік імпорт зріс до $29,5 млн. І це не вершина айсберга. У квітні цього року Вірменія вже завезла зі Штатів автівок на $34 млн.

Адаптація Forbes Ukraine з FT

Адаптація Forbes Ukraine з FT

Всі ці авто переважно вживані та часто побиті й потребують ремонту. Їх купують дешево на американських аукціонах, а умільці у Грузії чи Вірменії ремонтують. Така бізнесова модель дозволяє утримувати хорошу маржу, адже в Росію такі автівки продають уже значно дорожче.

Така схема дозволяє не порушувати європейські санкції, на дотриманні яких наполягають деякі місцеві працівники митниці. «Тому всі надають перевагу побитим автівкам, – каже російський трейдер, який приїхав закупитися. – Вони дорогі, але достатньо побиті, щоб у накладній оцінювалися дешевше за $50 000».

«На російському ринку все погано, – каже інший російський трейдер, який привіз із собою $17 000, щоб купити відремонтований Hyundai на перепродаж. – Люди купують його, бо у них немає іншого вибору».

Адаптація Forbes Ukraine з FT

Адаптація Forbes Ukraine з FT

Кількість нових автівок, які продали в Росії, впала минулого року на 60%, а внутрішнє виробництво, за яке відповідали до війни з Україною західні автовиробники, скотилося до найнижчих рівнів з 1991-го, пише Reuters.

Зменшення пропозицій та купівельної спроможності у Росії означає, що минулого року росіяни купили менше автомобілів, як нових, так і вживаних. У категорії нових авто непогано йшли справи у бренда «Лада», чия частка ринку у першому кварталі цього року зросла до 37%.

Збільшується продаж й китайських авто, наприклад бренда Chery, у якого ринкова частка підскочила на 165% у першому кварталі цього року порівняно із попереднім. Росія стала найбільшим імпортером китайських автівок.

Втім, більшість росіян пішла на вторинний ринок авто, тому минулого року вживані автомобілі склали майже три чверті проданих у Росії. Та навіть цей ринок стає менш доступним, адже ціни зростають, а хороших уживаних автомобілів стає дедалі менше.

Попри те, що Захід намагається посилити експортний контроль, не всі аналітики погоджуються, що такі схеми з обходу санкцій треба зупиняти, адже вони дають поштовх малим економікам регіону. Торгівля через такі країни, як Вірменія, – невелика частка того, що потрапляє в Росію із Заходу, зазначає у своєму звіті Європейський банк реконструкції та розвитку. Однак «ці обсяги є великими для економік, що розвиваються», й вони роблять «значний внесок» у зростання економік цих країн.

«Цей бізнес існує вже давно, – каже вищезгаданий трейдер з Росії. – Він був надзвичайно популярний у 1990-х, бо офіційний ринок тоді був ще не надто розвинений, а бренди ще не зайшли в Росію. Тепер же ми знову повертаємося у 90-ті». 

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд