В 2023-му «Укрнафта» планує вдвічі наростити продажі непаливних товарів /Олександр Чекменьов
Категорія
Компанії
Дата

Спадок Коломойського. Як один з найуспішніших продавців кави та хот-догів планує рятувати найбільшу нафтову компанію країни

6 хв читання

В 2023-му «Укрнафта» планує вдвічі наростити продажі непаливних товарів Фото Олександр Чекменьов

Колишній керівник мережі WOG і засновник кавʼярні Idealist Сергій Корецький два місяці очолює відчужену в держвласність «Укрнафту». За цей час компанія відновила поставки пального на заправки, що були зупинені після розриву з Ігорем Коломойським. Але досі є проблеми з ліквідністю, застарілі заправки, заморожені на складах нафта та газ на мільярди. Як Корецький планує розв'язати головоломку «Укрнафти»

«На момент мого призначення «Укрнафта» не володіла жодною нафтобазою, жодним бензовозом, – говорить СЕО державної нафтової компанії Сергій Корецький. – На рахунках були кошти лише для виплати зарплати за один місяць».

Виторг «Укрнафти» у 2020-му – 35,5 млрд грн при прибутку в 4,3 млрд грн. Фінансові результати 2022-го компанія планує оголосити на початку цього року, каже Корецький. «На результати вплинула війна, компанія має суттєві проблеми з ліквідністю», – додає він.  

«Укрнафта» дісталась Корецькому після понад 20 років контролю групою «Приват» Ігоря Коломойського та Геннадія Боголюбова. «У нього (Коломойського, – ред.) був 100%-ий вплив, – повідомляє Forbes Іван Плачков, колишній міністр енергетики. – Потім держава почала боротися з цим». У 2015-му парламент знизив кворум загальних зборів акціонерів «Укрнафти» до 50%+1 акція, які належать державному «Нафтогазу України». Проте державі так і не вдалося повністю взяти компанію під контроль.

В 2022-му, через дев’ять місяців повномасштабної війни, держава просто перевела акції «Укрнафти» і «Укртатнафти» у свою власність. Офіційна причина відчуження – акції прирівняли до військового майна, яке потрібне для захисту від ворога. Неофіційна – в перші місяці російського вторгнення Коломойський ніби ніяк не допомагав країні та не повністю платив податки, розповідали джерела Forbes в ОП та «Слузі народу»

Ступити на випалену землю найбільшої державної нафтової компанії погодився екскерівник WOG Сергій Корецький. Він очолив «Укрнафту» й «Укртатнафту» за кілька днів після відчуження.

Який спадок отримав Корецький? Величезна мережа АЗС, нестача грошей, завʼязана на групу «Приват» логістика та зупинена через російські обстріли життєво важлива для компанії нафтопереробка. 

Як він планує все це налагодити? Корецький – хороший маркетолог і вміє продавати, говорять в унісон експерти нафторинку й конкуренти. 

Чи достатньо цього, щоб врятувати компанію?

з особистого архіву

Сергій Корецький очолив одразу «Укрнафту» та «Укртатнафту» Фото з особистого архіву

Як Корецький розвиватиме мережу заправок «Укрнафти»

На папері «Укрнафті» належить 537 заправок. Працює 449 заправок, розповідав Корецький Forbes наприкінці грудня. Після влучень у Хмельницькому залишилось 448, уточнює Олександр Сіренко, аналітик консалтингової компанії «НафтоРинок».

Велика мережа – це не перевага, а велика стаття витрат, вважає власник мережі АЗС Prime Дмитро Льоушкін. Одна заправка потребує близько 1,5 млн грн на місяць лише на пальне. 448 заправок – 672 млн грн необхідних обротних коштів.

Великі поточні витрати не єдина проблема. Після відчуження мережа «Укрнафти» практично зупинила продаж пального. Хоча до війни через свій розмір «Укрнафта» була прайсмейкером українського паливного ринку. «Компанія задавала тон, решта гравців підлаштовувались», – каже Сіренко. Вартість бензину А-95 «Укрнафти» на 1,5 грн дешевше, ніж у конкурентів у преміум-сегменті, але не найнижча на ринку. Дизель – досі один із найдешевших.

На момент призначення Корецького СЕО «Укрнафти», компанія не мала жодного бензовозу, щоб розвозити пальне по заправках. Раніше пальне перевозили наближені до Коломойського компанії-партнери, яким Корецький запропонував продовжити співпрацю на ринкових умовах. «Вони говорили, що ось-ось контракти будуть укладені, але потім відмовились», – каже Корецький. 

На кінець грудня ситуація покращилась: половина заправок «Укрнафти» мали повний асортимент пального, решта працювали з обмеженнями, десь було дизпальне, десь – бензин, каже Корецький.

На кінець року «Укрнафта» взяла в оренду 73 бензовози та газовоза. За два тижні 2023-го – ще біля 70. Цього замало, каже власник АЗС Prime Льоушкін. Для нормальної роботи однієї заправки, за його словами, потрібен один бензовоз. Його вартість $120 000–130 000, тобто до $58 млн для всієї мережі, додає Льоушкін. 

У цьому році «Укрнафта» планує створити власний автопарк бензовозів. На початку 2023-го «Укрнафта» оголосила тендер на закупівлю 25 машин і 25 автоцистерн за 235 млн грн. Для подальших інвестицій у розвиток компанія планує залучати кредити, каже Корецький в інтерв’ю «Інтерфакс-Україна». «Це вперше в історії, коли «Укрнафта» залучатиме банківські кредити», – констатує Сіренко.

Getty Images

Більшість заправок «Укрнафти» у старому дизайні Фото Getty Images

Заманити хот-догами

Корецький стояв у витоків розвитку непаливного ритейлу в мережах АЗС України. В 2013-2018 роках він очолював одну з трьох найбільших українських паливних мереж – компанію WOG. За цей час частка непаливних товарів у загальній структурі продажів компанії зросла з 3% до 30%. 

Непаливний ритейл – більш маржинальний, ніж торгівля пальним. Націнка на каву, хот-доги та решту може перевищувати 50%, тоді як на продажах пального АЗС заробляє не більше 10%, каже Сіренко.

Ситуація з продажем непаливних товарів в «Укрнафті» залишає бажати кращого. На 100 паливних чеків припадає 12 непаливних. Для порівняння, у найбільших гравців ринку співвідношення може складати 80-110 непаливних чеків на сотню паливних, говорить Корецький. 

В 2023-му «Укрнафта» планує вдвічі наростити продажі непаливних товарів, каже Корецький. Компанія робитиме ставку на українських виробників. Частка імпорту поки складає 35-40%. Мета – щоб до кінця року на полицях заправок «Укрнафти» були переважно товари українського виробництва. 

«Різке зростання дасть змогу українським компаніям, які до нас прийдуть, суттєво наростити продажі», – переконаний Корецький. 

Щоб досягти цього, «Укрнафта» має переманювати клієнтів із інших мереж АЗС. Це буде непросто. Завдяки зусиллям самого Корецького WOG далеко попереду. Компанія має понад 300 заправок із магазинами та кафе, власні кавʼярні та надає послугу кейтерінгу у швидкісних поїздах «Укрзалізниці». Інший лідер ринку – компанія ОККО – нараховує близько 400 сучасних автозаправних комплексів, компанія навіть намагалася купити мережу магазинів «Коло» та відкрити франшизу Burger King.

Натомість більшість заправок «Укрнафти» мають застарілий дизайн. Тільки біля 30 заправок компанії модернізовано до сучасних стандартів, ще 40 із торговими залами, але у старому дизайні, решта – «МАФи» з мінімальним набором товарів, визнає Корецький. Компанія планує в 2023-му модернізувати частину АЗС до сучасних стандартів. «Поки формуємо плани та команду для ребрендингу», – каже він. 

«Укрнафта» проґавила тренд на автономність. Восени 2022-го найбільші мережі автозаправок почали встановлювати генератори і старлінки, що дало їм конкуренту перевагу. Люди приходять на АЗС під час відключень світла, щоб працювати, зарядити гаджети. «Якщо людина проводить на заправці 4-5 годин, встигає поїсти та випити каву. Завдяки цьому непаливні продажі виросли на 30%», – розповідала Forbes керівниця комунікаційного відділу Socar Олена Осипчук у грудні. 

На середину січня тільки 263, або 59%, заправок «Укрнафти» мають генератори й працюють, коли немає світла. Проте потужності цих генераторів вистачає лише на заправку автівок. На початок січня тільки 28 автозаправок компанії працювали як повноцінні пункти незламності, за два тижні їх кількість збільшилася до 37.

прес-служба

Укрнафта оновила 28 автозаправок із 448, які наразі працюють Фото прес-служба

Джерело грошей в надрах

Напрям, який може швидко покращити фінансовий стан компанії – продаж видобутих нафти та газу. «Укрнафта» – найбільший видобувник нафти в країні й входить у першу пʼятірку з видобутку газу. В 2021-му компанія видобула майже 1,5 млн т нафти та 1,1 млрд кубометрів газу. За підсумками 2022 року компанія добуде приблизно 1,4 млн т нафти, каже Корецький.

Війна підкосила інвестиційні плани компанії. У 2022-му виконано лише близько 50% інвестиційного бюджету, в тому числі з видобутку – 39%, говорить Корецький. «Це матиме негативний вплив, в першу чергу – на видобуток вуглеводнів», – прогнозує він.

До повномасштабної війни мережа автозаправок компанії продавала пальне, вироблене Кременчуцьким нафтопереробним заводом з видобутої «Укрнафтою» сировини. Зараз НПЗ зруйнований російськими обстрілами та не працює. Тепер треба шукати інші шляхи продажу нафти.

Компанія вимушено розглядає варіанти експорту нафти на продаж, або за давальницькою схемою. Корецький каже, що обидва сценарії менш вигідні для компанії, ніж переробляти нафту в Україні. «Якщо ми продаємо за кордон сировину, а потім купуємо продукт, виготовлений з цієї ж сировини, то недоотримуємо всю додану вартість», – каже він «Інтерфаксу».  

Ще один варіант – завантажити нафтою «Укранафти» українські міні-НПЗ, каже Льоушкін. 

Наприкінці 2022-го, після трирічної перерви «Укрнафта» відновила продаж природного газу на біржових аукціонах. За листопад-грудень компанія продала 17,1 млн кубометрів на УЕБ, повідомив Корецький. Наприклад, 27 грудня «Укрнафта» продала 3,8 млн куб м природного газу за 25 260 грн за 1000 кубометрів. 

Щоб продати ресурс, «Укрнафті» довелось демпінгувати. Компанія продавала за цінами на 1000 грн дешевше ринку, каже Олександр Сіренко з «НафтоРинку». У підземних сховищах компанія зберігає ще близько 500 млн кубометрів газу. За поточними біржовими цінами в Україні це близько 17 млрд грн.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд