Росія вийшла з «зернової угоди». Чи буде угода працювати без Росії, вирішить Туреччина /Getty Images
Категорія
Гроші
Дата

Росія вийшла з «зернової угоди». Чи буде угода працювати без Росії, вирішить Туреччина

Getty Images

Незважаючи на заяву Росії про вихід із «зернової ініціативи», судна з зерном продовжують виходити з портів Одеси. Росія більше не потрібна?

Forbes запустив YouTube-проєкт «Країна героїв». Дивіться новий епізод про ХЕРСОН після окупації

31 жовтня 12 суден із 354 500 т агропродукції вирушили з портів «Одеса», «Чорноморськ» і «Південний» до країн Африки, Азії та Європи. Це сталося через день після того, як Росія заявила, що зупиняє участь у «зерновій угоді»

Причина виходу Росії з угоди: нібито через «теракт» у Севастопольській бухті 29 жовтня. У Міноборони РФ заявили, що один із морських безпілотників, які атакували кораблі в Севастополі, нібито був запущений із судна, що йшло «зерновим коридором».

При цьому ще 7 вересня президент РФ Володимир Путін заявив, що угода виявилася обманом. У вересні Росія почала ускладнювати прохід суден «зерновим коридором». Торговельні судна, які перевозять українське збіжжя, поблизу Босфорської протоки перевіряє інспекційна група, до якої входять представники України, ООН, Туреччини та Росії. 

У жовтні судно чекало на перевірку в Босфорській протоці в середньому 15–16 діб, тоді як у першій половині вересня цей показник був трохи більше двох діб, пише Андрій Клименко, керівник Моніторингової групи з санкцій та свободи судноплавства.

«Зернова угода» передбачає, що військові кораблі й літаки не мають права наближатися до морського гуманітарного коридору, яким йдуть кораблі із зерном, ближче, ніж на 10 миль, пояснює Клименко. Також сторони не можуть атакувати судна й порти, задіяні в угоді. «Фактично Росія забезпечувала безпеку зернового коридору фактом невтручання», – каже він. 

Угода приносить Україні чверть всієї експортного виторгу – близько $1 млрд на місяць. У вересні морем було експортовано 3,8 млн т зерна, або 55% всього експортованого збіжжя, свідчать дані Мінінфраструктури. 

Заробляє також Туреччина. Вартість проходу через Босфор приносить їй близько $50 000–70 000 за кожне судно вантажопідйомністю 25 000–75 000 т, каже директор компанії BPG Shipping Геннадій Іванов. Крім того, «зерновий коридор» дає змогу завантажити флот турецьких судновласників. Фрахт суден для перевезення зерна з України на 80–100% вищий, ніж із «мирних» портів Чорного моря, каже він.

Що Україна експортує «зерновим коридором»

Що Україна експортує «зерновим коридором»

Чи зможе «зерновий коридор» працювати без участі Росії

Існує два ймовірних сценарії. Обидва залежать від дій Туреччини.

  • Україна продовжить максимально використовувати «зерновий коридор» та доповнить його іншими товарами, наприклад, металургією. За такого сценарію Туреччина має захистити «зерновий коридор» своїм військово-морським флотом, який сильніший від російського, каже Клименко. Він впевнений, що Росія не піде на конфронтацію з Туреччиною. 
  • Якщо судновласники не отримають нових гарантій безпеки, місячний обсяг українського морського експорту збіжжя впаде в чотири рази — до 1 млн т, прогнозує засновник логістичної компанії The Charterers Олег Солодухов. При цьому вартість фрахту зросте на 30%. «Більшість судновласників не захоче ризикувати та йти до чорноморських українських портів», – каже він. 

Сигнали продовження «зернової угоди»

Ринок стримано реагує на можливий розрив «зернової угоди». 31 жовтня фʼючерси на пшеницю на Чиказькій товарній біржі підскочили більш ніж на 5%, а кукурудза подорожчала більш ніж на 2%, повідомляє Reuters. Грудневі фʼючерси на продовольчу пшеницю на французькій біржі МАТІФ підвищились приблизно на 3%, або на €10/т, додає віцепрезидент з економічної освіти Київської школи економіки Олег Нівʼєвський.

Страхова компанія Ascot 31 жовтня повідомила, що залишає в силі діючі тижневі страхові поліси на перевезення зерна з українських портів, каже менеджерка з розвитку брокерської компанії Maxigrain Олена Нероба. Щоправда нові страхові контракти компанія поки що не підписує.

31 жовтня інспектори від Туреччини та ООН пришвидшили перевірку суден поблизу Босфорської протоки. Сьогодні було перевірено 40 суден, що в чотири рази більше, ніж у попередні дні. Проте перевіряються лише ті кораблі, які йдуть з України.

«Турція та ООН вирішили поки що не перевіряти порожні судна, які йдуть в Україну, – каже вона. – Тому їх поки що не пропускають через Босфор». 

Матеріали по темі
Новий випуск Forbes Ukraine

Новий випуск Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні