Останні півтора року уряд одноосібно управляв «Нафтогазом України» – компанією з річним виторгом понад 200 млрд грн. Тепер повноваження передані чотирьом іноземним і двом українським членам ради. Як це допоможе вивести «Нафтогаз» з дефолту та підвищити довіру до України на Заході
24 січня уряд затвердив новий склад наглядової ради НАК «Нафтогаз України». Вона має складатись із семи членів: трьох представників від держави, яких призначає уряд, і ще чотирьох незалежних членів, яких Кабмін відбирає під час відкритого конкурсу.
Незалежними членами за підсумками конкурсу, який стартував в грудні 2022-го, стали:
- Анфіннсен Тор Мартін, радник Boston Consulting Group (BCG), колишній старший віцепрезидент норвезької нафтової компанії Equinor (Statoil);
- Маріно Ентоні, CEO канадської енергокомпанії Tenaz Energy, колишній гендиректор канадської газовидобувної Vermilion Energy;
- Хуквей Річард, член правління британського постачальника електроенергії Centrica, має 33-річний досвід роботи у британській нафтогазовій компанії BP;
- Людо ван дер Хейден, професор і засновник бізнес-школи INSEAD Corporate Governance, член наглядової ради «Нафтогазу» у 2019-2021 роках.
На посади незалежних членів наглядової ради «Нафтогазу» претендували 20 осіб. Чотирьох переможців було обрано Комітетом із призначення керівників особливо важливих для економіки підприємств (НомКом) на основі пропозицій міжнародної рекрутингової компанії Ward Howell.
Представниками держави обрано:
- Ростислава Шурму, заступника керівника Офісу президента Андрія Єрмака, де він відповідає в тому числі за енергетику, генерального директора заводу «Запоріжсталь» у 2012-2019 роках;
- Наталію Бойко, радницю премʼєрміністра України з питань енергетики, заступницю міністра енергетики у 2017-2019 роках, членкиню наглядової ради «Нафтогазу» у 2019-2021 роках.
Кандидатів на представників держави номінувало Міністерство енергетики. «Але ми теж проходили співбесіду з НомКомом», – каже Наталія Бойко в коментарі Forbes.
Ще одне місце представника в наглядовій раді від держави залишилось вакантним. Два кандидати на позицію не пройшли співбесіду, рівень не достатній, каже співрозмовник Forbes в уряді, який попросив не називати його імʼя.
«Фінальний перелік дуже сильний як з точки зору кваліфікації, досвіду, так і комбінації компетенцій», – вважає Бойко.
Серед призначених членів троє – Мартін, Ентоні, Річард – є професіоналами у нафтогазовому бізнесі. «Це великий плюс», – каже Юрій Вітренко, голова «Нафтогазу» з квітня 2021-го по листопад 2022-го.
«Були призначені дійсно якісні люди. Це професійна команда, яка рухатиме компанію вперед», – вважає керівник українського офісу компанії Korn Ferry Роман Бондар.
Як «Нафтогаз» залишився без наглядової ради
«Нафтогаз» – це найбільша державна компанія України, флагман корпоративної реформи та маркер реформ у цілому по країні для іноземних партнерів, кредиторів, каже Бондар.
Суть корпоративної реформи – відокремити держкомпанії від політичного впливу та зробити їх більш ефективним. «Нафтогаз» був взірцем для інших держкомпаній, – каже Бондар. – Перші незалежні члени наглядової ради обрані саме в «Нафтогазі», там були впровадженні перші найкращі практики керування, затверджена перша багаторівнева стратегія».
У 2021-му здавалось, що на корпоративній реформі «Нафтогазу» поставлено хрест, каже він. 28 квітня 2021-го уряд розпустив наглядову раду «Нафтогазу», щоб в обхід цього органу звільнити главу правління Андрія Коболєва та призначити на його місце Юрія Вітренка.
Члени наглядової ради тоді розкритикували дії уряду за порушення принципів корпоративної реформи й звільнилися. З 27 вересня функції наглядової ради тимчасово виконував Кабінет Міністрів.
В грудневому інтервʼю Forbes Вітренко наголошував: корпоративна реформа в «Нафтогазі» забуксувала ще раніше. «У «Нафтогазі» була наглядова рада, яка не відповідала жодним стандартам. Її обирали без конкурсу, як тимчасовий варіант, що затягнувся на чотири роки», – каже він.
Восени 2021-го уряд оголосив відкритий конкурс на членів наглядової ради, який закінчився взимку 2022-го. «Але за різних причин уряд так і не призначав наглядову раду, – каже Вітренко. – Це було однією з причин того, чому я вирішив піти з посади».
Чому призначення НР важливе
За міжнародними стандартами корпоративного управління, уряд, як акціонер «Нафтогазу», має делегувати вагому частину повноважень обраній на відкритому конкурсі наглядовій раді, пояснює Бондар. Це має убезпечити компанію від політичного впливу та підвищити ефективність управління. «Уряд просто немає часу вдаватися у справи компанії й приймати необхідні рішення», – каже він.
Коли Кабмін виконував функції наглядової ради, затримувались необхідні погодження, а за деякими принциповими питаннями, наприклад, кадровими, рішення правління компанії залишались без погодження, згадує Вітренко.
Відсутність наглядової ради також негативно впливала на довіру до компанії, до якості корпоративного управління, додає він.
Перезапуск наглядової ради «Нафтогазу» також має покращити переговорні позиції України з кредиторами, йдеться в пресрелізі Мінекономіки. «Відсутність наглядової ради створює певні вібрації у перемовинах із кредиторами», – говорив голова «Нафтогазу» Олександр Чернишов у грудневому інтервʼю Forbes.
У рамках отриманого 24 листопада 2022-го другого траншу Міжнародного валютного фонду (МВФ) за програмою stand by Україна взяла на себе зобовʼязання обрати наглядові ради низки енергетичних компаній, в тому числі «Нафтогазу».
До компетенції наглядової ради, згідно зі Статутом «Нафтогазу», серед іншого входить: затвердження бюджету, стратегії організаційних змін компанії, обрання та звільнення голови правління компанії й інших членів правління, надання згоди на правочини, які перевищують 3 млрд грн.
«Члени наглядової ради можуть бути як ефективними контролерами керівництва компанії, так і допомагати керівництву своїм досвідом, зв’язками», – каже Вітренко.
Серед першочергових завдань нової наглядової ради, за словами Вітренко:
- Призначення членів правління та голів ключових дочірніх підрозділів «Нафтогазу»;
- Ухвалення стратегії «Нафтогазу», яка включатиме перехід від діючої системи субсидій до диджиталізованих адресних субсидій;
- Налагодження відносин з урядом стосовно отримання компанією компенсації за покладені державою зобовʼязання продавати газ населенню та теплокомуненерго за ціною, в рази нижчою ринкової;
- Реструктуризація зовнішнього боргу для виходу компанії з дефолту.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.