Категорія
Гроші
Дата

Запаси їжі вдома, страх магазинів, донат на ЗСУ. Як змінилися споживацькі настрої українців після повномасштабного вторгнення. Головне з дослідження Deloitte

З початком повномасштабної війни українці почали більш спонтанно купувати алкоголь, відмовлятися від товарів компаній, що не вийшли з РФ, та більш активно донатити на ЗСУ. Deloitte в Україні дослідив, як вторгнення вплинуло на споживацькі настрої українців, що вони купували протягом 2022 року та на чому економили. Forbes вибрав головне з дослідження.

⚡️Даруємо 700 грн знижки на річну підписку на сайт Forbes. Діє з промокодом 700 всього чотири дні. Оформлюйте зараз за цим посиланням

Консалтингова компанія Deloitte провела третє щорічне вивчення споживацької поведінки українців. Перше було у 2020-му, під час епідемії ковіду. 

Кризовий період того року вплинув на споживацьку поведінку усього світу. Наступний, 2021 рік, керівник галузевої групи з ритейлу та оптової дистрибуції «Делойт» в Україні Олександр Ямпольський описує як більш стабільний.

2022 рік кардинально відрізняється від попередніх. Понад 80% українців почали накопичувати вдома стратегічні запаси їжі, а кожен четвертий – не почуває себе безпечно в магазинах. Ще одна кардинальна зміна – споживачі відмовляються від покупки товарів у продавців, що залишилися на російському ринку. Таких переважна більшість – 71%.

Категорії товарів, на яких українці заощаджували у 2022 році

Категорії товарів, на яких українці заощаджували у 2022 році

Крім цього, українці стали більш прагматичними – почали робити менше імпульсивних покупок, зокрема під час вибору продуктів харчування. Частка українців, які вдумливо вибирають продукти харчування зросла на 12%. Але в той же час виросла спонтанність при покупці алкоголя. Згідно з дослідженням, частка українців, що імпульсивно купують спиртне в онлайн-магазинах, зросла на 12%, порівняно з минулим роком.

Ключові особливості споживацької поведінки після повномасштабного вторгнення 

  • З початком повномасштабної війни українці почали більше економити та рідше купувати. Залежно від категорії товарів, економлять 47–86% опитаних українців. Найменше споживачі заощаджують на ліках, дитячих товарах та товарах подвійного призначення. 
  • 33% українців почали менше витрачати на продукти харчування, а більш ніж половина зазначила, що готова економити на купівлі продуктів. 
  • Люди почали частіше готувати вдома. Згідно з опитуванням, таких понад 50%. Водночас про зменшення частоти відвідування ресторанів та барів кажуть 79% респондентів. Найбільше українці скоротили відвідування кінотеатрів та концертів. Суттєвого скорочення зазнає ринок спортивних закладів. 
  • Тренд на офлайн. Більшість українців, як і торік, віддає перевагу традиційним магазинам. Зокрема через можливість побачити товар. Проте частка таких покупців суттєво скоротилась. У 2021 році їх було 83%, у 2022-му стало 55 %
  • 71 % опитаних українців відмовляються від покупки товарів виробників чи у продавців, які залишаються на російському ринку. Водночас кожен п’ятий респондент обирає нейтральну позицію в цьому питанні, а 9% сприймають це твердження негативно. 
  • Понад третина споживачів готові платити більше за товари тих виробників, які підтримують ЗСУ та/або постраждалих від воєнних дій. Найбільшу лояльність демонструють українці зі статусом ВПО.
  • 90% українців зазначили, що донатять на допомогу ЗСУ та/або постраждалим від війни. Більшість допомагає час від часу, кожен пʼятий респондент робить це систематично, а кожен четвертий – інколи. Найактивніше витрачають кошти на підтримку ЗСУ жителі столиці та західних областей. Лише 14 % українців, що виїхали за кордон, та 6 % українців із статусом ВПО утримуються від здійснення донатів.
  • Громадяни зі статусом ВПО – лідери за розміром середнього чеку та частотою здійснення покупок. Ця категорія респондентів найчастіше купує, зокрема, меблі та товари для дому
  • Найбільше зниження витрат – 33% – в офлайн-магазинах за категорією «Товари домашнього вжитку та побутова хімія». В онлайн-магазинах найбільшого зниження зазнала категорія товарів «Електроніка та побутова техніка».
  • Кожен четвертий респондент у 2022 році не почувається безпечно в магазинах. Думки решти опитаних порівну розділились між варіантами «Відчуваю безпечно» та «Нейтрально». Найбільш стурбовані питанням безпеки – жінки та українці віком 18–42 роки, а також жителі центральних та східних областей України. 
Вплив повномасштабного вторгнення на купівельну активність українців

Вплив повномасштабного вторгнення на купівельну активність українців

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні