Найбільша онлайн-платформа Казахстану в сфері платежів, фінансових технологій і маркетплейсів Kaspi.kz купила БТА Банк Україна, «дочку» казахстанського БТА Банку. Сума угоди може становити близько $9 млн. Навіщо казахстанському єдинорогу український банк
Kaspi.kz 25 жовтня відзвітувала за третій квартал 2021 року і повідомила, що купує БТА Банк Україна. Сторони планують завершити операцію в першій половині 2022 року. Вони не розголошують суму. За інформацією керуючого партнера однієї з українських M&A-компаній, знайомого з деталями угоди, ціна дорівнює капіталу банку, тобто близько $9 млн.
БТА давно шукав нового власника. Банк веде обмежену операційну діяльність, у нього немає відділень і маленький кредитний портфель. Його власний капітал на 1 вересня – 231 млн грн, зобов'язання – близько 315 млн грн, збитки – 25 млн грн. У НБУ поки що не отримали документів від Kaspi на купівлю БТА, але знають про підготовку угоди, розповів співрозмовник Forbes у правлінні Нацбанку.
Це друга купівля Kaspi.kz в Україні цього року. Kaspi Pay, дочірня компанія Kaspi.kz, 8 жовтня завершила операцію з придбання місцевої платіжної компанії Portmone Group. За даними Forbes, Portmone коштувала близько $15 млн. Ці дві угоди пов'язані: БТА Банк зацікавив Kaspi ліцензією, необхідною для подальшого розвитку Portmone. Маючи банківську ліцензію та платіжні ліцензії Portmone Group, Kaspi планує повторити успіх свого «суперзастосунку» Super App в Україні. «Це дасть змогу нам запустити фінтехпродукти, відкривати мобільні гаманці, рахунки та інше», – пише керівництво Kaspi у фінзвіті.
Super App Kaspi – це додаток, в якому об'єднані онлайн-торгівля, фінтех- та платіжні сервіси. Ним користуються 10,8 млн осіб із 18,5 млн населення Казахстану. Дохід компанії за дев'ять місяців 2021 року – $1,52 млрд, половину генерує фінтех, 29% – платежі, 21% – маркетплейс. Через таку диверсифікацію Kaspi.kz вважають казахським поєднанням українського необанка monobank та ритейлера Rozetka. Також в екосистему Kaspi входить платформа Kaspi Smart Logistics, яка за останній рік наростила обсяг доставок на 138%. «У Kaspi зараз все: від кредитів і депозитів до штрафів і сплати податків, – розповідає Расул Рисмамбетов, фінансовий експерт із Казахстану. – Їхній застосунок дійсно можна назвати суперзастосунком».
У жовтні 2020-го Kaspi вийшла на Лондонську фондову біржу. У момент виходу на IPO ринкова капіталізація компанії оцінювалася в $6,5 млрд, станом на кінець жовтня капіталізація компанії зросла до $23 млрд. Таким чином, статки В'ячеслава Кіма і Михайла Ломтадзе, які володіють по 25% і 23% компанії відповідно, можна оцінити в близько $5 млрд.
Плани у Kaspi в Україні
Експансію можна пояснити спробою знайти нові точки зростання, вважає Олена Коробкова, глава Незалежної асоціації банків України. «Ринок електронної комерції в поєднанні з фінансовими сервісами (за зручністю оплати і швидкому кредитуванню) і буде основною метою компанії в Україні», – каже Коробкова. Рисмамбетов вважає, що український ринок може стати для Kaspi плацдармом для експансії в Східній Європі.
Передумови для цього є. Компанія з минулого року нарощує присутність у своєму регіоні, купивши кілька фінансових компаній і сервісів в Азербайджані та Узбекистані. У Казахстані Kaspi поглинула сервіс із купівлі квитків Santufei.
Україна, згідно зі звітом компанії за другий квартал, зацікавила фінтехгіганта низьким проникненням цифрових платежів і перспективою електронної комерції: 44% українців знімають гроші зі своїх банківських рахунків і розплачуються готівкою; частка онлайн-продажів – не більше 8% від усієї роздрібної торгівлі, та 15% покупців все одно оплачують замовлення готівкою кур'єру. При цьому Kaspi відзначає високий рівень користування смартфонами, які є у 70% користувачів.
Kaspi.kz не виключає перенесення R&D центру Kaspi.kz в Україну.
Трансформація фінансового ринку України
Прихід такого гравця означає, що ринок платіжних послуг в Україні на високому рівні, каже Олена Коробкова. Але щоб повторити казахстанську бізнес-модель в Україні, банківських і платіжних ліцензій буде недостатньо, вважає Андрій Кривошапко, СЕО NovaPay. «Необхідні рішення для торгівлі та логістики: маркетплейс і логістичний оператор або кур'єрська служба», – каже Кривошапко.
Сильні конкуренти очікують Kaspi практично у всіх сегментах, де він працює: у фінансових сервісах, у маркетплейсах і в доставці, вважає Кривошапко. «Локальні гравці швидко й гнучко імплементують нововведення розвинених зарубіжних ринків. Здивувати клієнтів і конкурентів буде складно, – каже він. – Щоб досягти успіху, Kaspi потрібно запропонувати щось принципово нове». Від нового гравця чекають нових концепцій та ідей, підтверджує Євген Веліканов, СЕО iPay.ua.
Сильні конкуренти і можливе втручання держави можуть перешкодити Kaspi розкритися в Україні, вважає засновник monobank Олег Гороховський. «У платежах їм доведеться конкурувати з повністю безкоштовними платежами від «моно», – каже він. – А в еквайрингу, в якому вони сильні в Казахстані, доведеться пізнати всю красу втручання держави в регулювання цього ринку й конкурувати не тільки з нами і ПриватБанком, а й з Apple Pay і Google Pay».
Ломтадзе, генеральний директор і співзасновник Kaspi.kz, відмовився дати інтерв'ю Forbes про плани щодо розвитку компанії в Україні.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.