Категорія
Свій бізнес
Дата

Чорна п'ятниця 2021-го співпаде з кількома світовими кризами. До чого готуватися ритейлу

Чорна п'ятниця 2021-го співпаде з кількома світовими кризами. До чого готуватися ритейлу /ілюстрація Getty Images / Анна Наконечна

ілюстрація Getty Images / Анна Наконечна

Чорна п'ятниця-2021 та період передноворічних розпродажів стануть справжнім викликом для e-commerce у всьому світі. Чому цей сезон може навчити українських ритейлерів

⚡️Даруємо 700 грн знижки на річну підписку на сайт Forbes. Діє з промокодом 700 всього чотири дні. Оформлюйте зараз за цим посиланням

Чорна п'ятниця стала синонімом свята знижок для покупців та додаткових навантажень на продавців. Навіть минулого кризового року продажі у Чорну п'ятницю зросли порівняно з такими в 2019-му. Цього сезону експерти очікують 20% зростання продажів – лише у США загальні витрати покупців у святковий період становитимуть $17 млрд. Але запам'ятається сезон знижок не зростанням продажів, а складнощами, з якими довелося зіткнутися учасникам ринку.

Чого чекати від Чорної п'ятниці 2021-го

Тривалий сезон знижок

Минулого року багато продавців перетворили розпродаж Чорної п'ятниці на марафон знижок, який тривав до новорічних свят. Цього року ситуація ймовірно повториться.

Продавці, які зіткнулися з проблемами в ланцюжках постачання та нестачею робочої сили, зацікавлені в продовженні святкового сезону. Вже на початку листопада багато ритейлерів анонсували розпродажі, вигадували дні шопінгу, свята знижок та багато іншого, аби лише донести до споживача думку про те, що купувати вигідно можна не два-три дні, а упродовж кількох тижнів.

Онлайн домінує над офлайном

Онлайн-купівля в період розпродажів домінувала над офлайном у 2020 році, і те ж саме очікується у 2021-му. Крім того, що онлайн-торгівля стає в принципі зручнішою, тенденцію підкріплюють карантинні обмеження та бажання людей уникати фізичного контакту.

Складнощі сезону

Ритейлери очікують, що поточний період розпродажів супроводжуватиметься цілою низкою проблем. Деякі з них пов'язані з періодичним запровадженням локдаунів у різних країнах світу. Інші є прямим наслідком макроекономічних проблем, серед них – застій виробництва в Китаї та нестача робочої сили США.

Поставки, що затягнулися

Затримки в поставках, які тягнуться ще з 2020-го, призвели до дефіциту товарів чи довшого періоду доставки.

Спалахи COVID-19 уповільнюють роботу портів у різних країнах світу. Додайте до цього світову енергетичну кризу, зростання цін на енергоносії та дефіцит чипів, який триває ще з минулого року і вже сповільнив постачання на ринок автомобілів, смартфонів та телевізорів.

Тисячі покупців з усього світу можуть не отримати свої покупки вчасно. Продавцям, які залежать від міжнародних постачань, варто враховувати це в плануванні продажу та бути готовими до того, що асортимент у святковий період буде не таким різноманітним, як раніше.

Криза та ускладнення ланцюжка поставок позначаться й на роздрібній ціні товару. Для продавців це може стати новою проблемою, тому що товар, який вони замовили три місяці тому та запланували за однією ціною, може обійтися їм дорожче зрештою.

Дефіцит робочої сили

Періоди святкових розпродажів – це обробка великої кількості замовлень, що потребує значної кількості людей. Складнощі з робочою силою в ритейлі спостерігаються у світі вже кілька місяців, і в період святкових розпродажів вони посилюються ще сильніше.

Частина ритейлерів та ecommerce-компаній почали готуватися до цього ще влітку. Наприклад, компанія Amazon заявляла про плани найняти 150 000 тимчасових фахівців якраз для святкового сезону.

Ще одним розв'язанням проблеми для багатьох компаній стала автоматизація оформлення замовлень. Приклад – цього року компанії зі США купили рекордну кількість роботів (29 000 з початку року).

Від дефіциту співробітників страждають послуги доставки та поштові служби, і це теж може вплинути на швидкість доставки товарів у період святкових розпродажів.

Просідання китайської економіки

У Китаї очікують на застій економіки. Це вже відобразилося в закликах китайського уряду запастися їжею. Вплив економіки Піднебесної на світові процеси в торгівлі очевидні.

Чого ритейлерів вчить поточна криза

Виклики, перед якими опинився ритейл, вимагають насамперед гнучкості у веденні бізнесу та надійного IT-фундаменту.

З точки зору гнучкості, ризики може знизити платформна модель бізнесу. Так спрощується дистрибуція – за рахунок мережевого ефекту двостороннього ринку створюються взаємовигідні переваги та формується підвищена додана вартість товарів та послуг.

Платформи, такі як модель маркетплейсу, дають змогу працювати одразу на кількох ринках, що особливо важливо в сучасних умовах з ланцюгами поставок та періодичними карантинними обмеженнями. Особливості платформної моделі також спрощують взаємодію з кінцевими споживачами, дають змогу бізнесу бути більш гнучкими в ціноутворенні, оперативно реагувати на зовнішні умови, що змінилися.

З погляду IT, йдеться про потужну систему, якій не загрожують великі нерівномірні навантаження. Система ритейлера має покривати кілька основних моментів:

Відмовостійкість закладається в архітектуру рішення ритейлера

Платформу слід спочатку проєктувати й розробляти з розрахунком на навантаження, що швидко зростають (як у Чорну п'ятницю). Сервіси мають взаємодіяти між собою через асинхронні черги з логікою повторного надсилання у разі помилки. Це дає додаткову надійність, якщо якийсь із сервісів перевантажений. У такому випадку повідомлення обробляється пізніше, коли спаде навантаження чи сервіс масштабується для збільшення ресурсів.

Обов'язковою є наявність систем моніторингу платформи (Health Monitoring System)

Інструмент моніторингу сервісів аналізує працездатність та швидкодію, фіксує логи, формує звіти про події та виникнення нештатних ситуацій. Дані аналізуються відповідним сервісом, який прогнозує можливі точки відмови та дає можливість технічним експертам реагувати заздалегідь. Системи моніторингу слід інтегрувати з корпоративним чатом для інформування ліній підтримки.

Має бути стратегія створення резервних копій

Одним із аспектів надійності будь-якої платформи є стратегія створення резервних копій. Мікросервісна архітектура фактично полегшує не тільки адміністрування такої програми, але й створення/обслуговування системи бекапів.

Побудувавши надійний IT-фундамент та переглянувши бізнес-модель, ритейл знижує майбутні ризики.

Не приїхала вчасно поставка товару? Тоді оперативно заводимо на платформу іншого постачальника, у якого товар є. Пікові навантаження під час Чорної п'ятниці? ІТ-система налаштована таким чином, щоб можна було вирішити проблему до того моменту, коли вона стане критичною. Це основи, які дадуть бізнесу гнучкість та стійкість до зовнішніх кризових чинників.

Матеріали по темі
Контриб'ютори співпрацюють із Forbes на позаштатній основі. Їхні тексти відображають особисту точку зору. У вас інша думка? Пишіть нашій редакторці Тетяні Павлушенко – [email protected]

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні