Богдан Гусєв. /Олександр Чекменьов
Категорія
Інновації
Дата

Unstoppable Domains продає сайти для децентралізованого інтернету. Якою б не була його доля, компанія вже в плюсі

4 хв читання

Богдан Гусєв. Фото Олександр Чекменьов

Назвати схлопування фінансової бульбашки благом – сміливо навіть для технологічної сфери. Але саме так вважає співзасновник стартапу Unstoppable Domains Бредлі Кем, 36. Його компанія продає домени для криптовалютних операцій. «Коли ціни на піку, люди перестають кодити», – пояснює Кем. Unstoppable Domains з’явився на світ у січні 2018 року. Проєкт заснували троє американців – Меттью Гульд, Бредлі Кем, Брейден Печерські і українець Богдан Гусєв. Разом вони хочуть побудувати децентралізований інтернет. До мети ще далеко, але заробити вже вдалося.

Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?

Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!

Стартували в гарячий час. У 2017 році вартість біткоїна виросла з $1000 до $20 000. Здавалося, весь технологічний сектор тільки й думає про те, як використовувати блокчейн – технологію розподіленого зберігання даних, яка стоїть за криптовалютою. У червні 2018 року журнал Wired нарахував 187 проблем, які учасники конференції Consensus – найбільшої блокчейн‑події Америки – обіцяли розв’язати за допомогою розподілених реєстрів. У списку були СНІД, пенсії та спірні права на власність. До кінця року гучні заяви розчинилися в повітрі: криптовалютний індекс MVIS втратив 80% вартості, а біткоїни обвалився на 65%.

Доки ринки лихоманило, в Unstoppable Domains працювали над запуском. Гульд, Кем і Гусєв – вихідці з американської IT‑компанії Talkable, що її заснував уродженець України Алан Грант. «Коли мене покликали на посаду технічного директора в новий бізнес, я нічого не знав про блокчейн. Але розумів, як влаштований інтернет», – згадує Гусєв, 34. Засновники Unstoppable Domains хотіли зробити криптовалютні платежі більш зручними і зрозумілими, а для цього замінити довгі назви гаманців на домени. Замість набору з двох десятків символів користувач зможе отримувати перекази за зрозумілою адресою.

У квітні 2019 року стартап залучив $4,3 млн від акселератора Boost VC і венчурного інвестора Тіма Дрейпера. Останній відомий в Україні такою цитатою про візит до Києва у 2005 році: «За 30 років інвестування це один із трьох випадків, коли мене обдурили».

Децентралізований інтернет подібний до того, що ми застали у 90-х. Мало ресурсів, мало інструментів

Офіційно продавати інтернет‑адреси – клопітка справа. Для цього потрібно отримати право на керування доменом верхнього рівня (наприклад, .com або .ua) від організації ICANN. Завдяки їй інтернет функціонує так, як ми звикли: після введення в адресному рядку назви сайту мережа DNS‑серверів зв’язує комп’ютер із потрібною IP‑адресою. Власник щорічно платить за користування доменом, а компанія‑реєстратор робить відрахування на користь ICANN. У реєстратора велика влада, він може закрити домен за розміщення нелегального контенту або відсутність прав на торговельну марку.

У блокчейн‑світі менше зручностей, але менше й централізованого контролю. Unstoppable Domains продає домени у двох зонах: .zil та .crypto. Обидві не санкціоновані ICANN, а тому не приносять користі в традиційному інтернеті – домени не запрацюють у вашому браузері без зміни налаштувань. «Це просто кіберсквотинг», – сухо коментує підхід стартапу дослідник Джеймс Сандерс. З популярних браузерів сайти стартапу підтримує лише Opera, в інших потрібно використовувати фірмовий додаток Unstoppable Domains. Зате криптодомени сумісні з двома десятками гаманців для транзакцій. «Децентралізований інтернет подібний до того, що ми застали у 90‑х, – розповідає Гусєв. – Мало ресурсів, мало інструментів».

Блокчейн – реєстр, у який не можна вносити зміни після виконання контракту. Як наслідок – Unstoppable Domains не володіє проданими доменними адресами. Заплативши один раз, користувач назавжди отримує адресу у власність. Домени залишаються в гаманцях блокчейну Zilliqa, а вміст сайтів – у децентралізованих мережах для зберігання даних. Велика відповідальність: якщо втратити ключ від гаманця, в якому знаходиться домен, його неможливо буде відновити.

Основне призначення криптосайтів – платежі між користувачами. Це великий ринок: обсяг P2P‑переказів через сервіси типу PayPal, Venmo і Cash App 2019 року досяг $310 млрд. Аналогічних підрахунків для цифрових грошей наразі немає. За оцінкою Unstoppable Domains, у світі вже майже 40 млн активних користувачів криптовалюти. Серед цих ентузіастів домени розлітаються на ура – до кінця жовтня 2020 року компанія продала понад 300 000 сайтів, за півтора року виторг перевищив $12 млн. «Ми прибуткові і не шукаємо нового фінансування», – пояснює Кем.

Unstoppable Domains на цьому полі не сам. Його ключовий конкурент – група розробників ENS, яка продає домени в зоні .eth із 2017 року. У неї наразі 200 000 проданих сайтів і бізнес‑модель з підпискою, як у традиційних реєстраторів. Крім «саморобної» зони, ENS підтримує й авторизовані ICANN варіанти. «Ми готові грати за правилами», – говорить керівний менеджер ENS Бредлі Мілліган.

Мілліган не соромиться критикувати бізнес‑модель конкурентів і називає одноразовий продаж адрес «відходом від відповідальності». У ENS є система повернення доменів у володіння реєстратора, тоді як Unstoppable Domains віддає їх раз і назавжди. «Рано чи пізно у них вичерпається виторг. Вони не можуть продати одне ім’я двічі і не одержують від нього постійного доходу. І що тоді?» – каже Мілліган. «Ми не боїмося, що попит впаде. На відміну від традиційного інтернету, наші домени купують намаперед люди, а не бізнеси», – говорить Кем.

Unstoppable Domains інвестує в розвиток децентралі‑ зованого інтернету. Компанія запустила шаблони для сайтів, блог‑сервіс і чат‑протокол на блокчейні. Усе це – маленькі кроки в бік того, щоб мережа стала зручнішою та зрозумілішою. Але на горизонті вже бовваніє похмура хмара. «ICANN захоче ліцензувати зони, які зайняли Unstoppable Domains, – прогнозує Мілліган. – Від цього залежить усе».

Права на управління доменною зоною видають під час аукціону. Якщо стартап його програє, то в доменів може виявитися по два власники, а додаток, залежно від налаштувань, відкриватиме різні версії одного й того ж сайту. «Ми вже поінформували спільноту, що домени зайняті, – пояснює Кем. – Це буде цілком недалекоглядно, якщо на цьому етапі інші гравці намагатимуться запуститися там». У компанії впевнені, що відвоюють доменну зону. «Якщо їм вдасться, це розв’яже всі проблеми», – погоджується Мілліган з ENS.

Інтерес до блокчейну і криптовалюти знову посилюється. У листопаді 2020‑го біткоїн пробив ціну в $17 000. Банк JP Morgan, голова якого в 2017 році називав токен «обманом», пом’якшив риторику і визначає біткоїни як інвестицію з високими шансами на зростання. Китайський China Construction Bank, другий за розміром банк у світі, випустив бонди вартістю $3 млрд на блокчейні.

Апологети криптовалютних технологій сповнені оптимізму. Серед них не лише засновники Unstoppable Domains та інших нішевих бізнесів. Венчурний інвестор Марк Андресс ставить на одну дошку винахід біткоїну та інтернету: «Це новий спосіб переказувати гроші. Йому потрібен час. Хороша новина в тому, що це велика можливість».  

Опубліковано в шостому номері журналу Forbes (грудень 2020)

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд