Категорія
Новини
Дата

Meta виявила велику російську пропагандистську мережу, яка імітувала європейські ЗМІ The Guardian та Der Spiegel

2 хв читання

Велика мережа дезінформації, створена в Росії, прагнула використовувати сотні фейкових облікових записів у соціальних мережах та десятки підроблених новинних вебсайтів для поширення тез Кремля про вторгнення в Україну, пише AP із посиланням на Meta.

Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?

Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!

Ключові факти

  • Компанія, якій належать Facebook та Instagram, заявила, що ідентифікувала та відключила мережу, перш ніж та змогла залучити велику аудиторію.
  • Проте Facebook заявив, що це була найбільша і найскладніша російська пропагандистська операція з початку вторгнення.
  • В схему були залучені понад 60 вебсайтів, створених для імітації законних новинних сайтів, включаючи газету The Guardian у Великій Британії та німецький Der Spiegel. Однак замість реальних новин, які повідомляють ці ЗМІ, фейкові сайти містили посилання на російську пропаганду та дезінформацію про Україну. 
  • Понад 1600 підроблених облікових записів Facebook використовувалися для поширення пропаганди серед аудиторії у Німеччині, Італії, Франції, Великій Британії та Україні. Фальшиві облікові записи в соціальних мережах потім використовувалися для поширення посилань на фейкові новини та інші проросійські пости та відео в Facebook і Instagram, а також на таких платформах, як Telegram і Twitter. Мережа працювала все літо.
  • «Кілька разів зміст операції доповнювався офіційними сторінками посольств Росії в Європі та Азії у Facebook», – сказав директор Meta боротьби з загрозами Давид Агранович. «Я думаю, що це, ймовірно, найбільша і найскладніша операція російського походження, яку ми зірвали з початку війни в Україні на початку цього року», додав він.
  • Вперше на діяльність мережі звернули увагу журналісти-розслідувачі у Німеччині. Коли Meta розпочала своє розслідування, вона виявила, що багато підроблених облікових записів вже видалено автоматизованими системами Facebook. Тисячі людей стежили за сторінками мережі у Facebook, коли їх було деактивовано раніше цього року.
  • Дослідники заявили, що не можуть безпосередньо приписати мережу російському уряду. Але Агранович наголосив на ролі, яку відіграли російські дипломати, і сказав, що операція ґрунтувалася на складній тактиці, у тому числі на використанні кількох мов та ретельному створенні шахрайських вебсайтів.
  • З того часу, як у лютому розпочалася війна, Кремль використав онлайн-дезінформацію та теорії змови, щоб послабити міжнародну підтримку України. Групи, повʼязані з російським урядом, звинуватили Україну в організації терактів, поклали провину за війну на безпідставні звинувачення у розробці біологічної зброї США та представили українських біженців злочинцями та ґвалтівниками. Платформи соціальних мереж та європейські уряди намагалися придушити кремлівську пропаганду та дезінформацію.

Контекст

Попри санкції ЄС російська пропаганда продовжила ширитися Європою. Про це свідчили результати дослідження аналітичного центру Institute for Strategic Dialogue. Він виявив, що прокремлівська телекомпанія RT, яка заборонена в ЄС за те, що вона поширює пропаганду про війну в Україні, все ще у грі.

Так, для німців та іспанців зʼявилися точні копії заборонених санкціями RT Deutsch та RT en Español, а більше сотні інших сайтів брали франкомовний і англомовний контент у RT.

Дослідники виявили 12 сайтів переважно німецькою чи іспанською, які є точною копією або RT Deutsch, або RT en Español. Крім того, ІР-адреси цих сайтів та ідентифікатори Google Analytics (технічні інструменти для управління сайтами) прямо повʼязані із прокремлівською телекомпанією.

Ще пʼять сайтів повторювали підсанкційні сайти RT, але не використовували сервери, повʼязані із Москвою. Інші 112 сайтів-агрегаторів новин публікували контент від RT поруч із новинами від західних телекомпаній – ймовірно, це можна пояснити бажанням заробити на онлайн-рекламі.

Станом на 19-т липня, всі ці сайти були доступні в межах Європейського Союзу.

 

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд