Індекс настроїв малого бізнесу за 2024 рік знизився з 2,5 до 2,3 бала (з 5 можливих), а плани підприємців про розширення послабилися з 79% до 67%. Водночас підприємці оцінюють поточну ситуацію дещо краще, аніж в розпал пандемії (2,2 бали у 2020 році). Про це свідчить дослідження Європейської Бізнес Асоціації в рамках проєкту Unlimit Ukraine спільно з OLX Україна та «Райффайзен Банком». Про це йдеться у повідомленні асоціації від 26 лютого.
Купуйте річну передплату на шість журналів Forbes Ukraine за ціною чотирьох номерів. Якщо ви цінуєте якість, глибину та силу реального досвіду, ця передплата саме для вас.
Деталі
- Водночас 25% планують запуск нових проєктів, 13% – розширення географії, а 14% – вихід на зовнішні ринки. Експорт товарів чи послуг за кордон уже здійснюють 17% компаній, що більше, ніж минулорічні 14%.
- Загальний показник Індексу настроїв знизився до 2,3 бала з 5 (у 2023 році він становив 2,5), що вказує на погіршення настроїв серед підприємців, говорять експерти.
- У 2024 році всі складові Індексу – оцінка поточного стану МСБ, зміни за останні шість місяців, очікування на наступний період та погляд на економічну ситуацію – продемонстрували спад. Найгірше підприємці оцінили економічну ситуацію – 1,9 бала, тоді як найвищий показник отримали прогнози на наступні півроку – 2,6 бала.
- 21% підприємців вважають стан свого бізнесу хорошим (порівняно з 19% у 2023 році), 27,5% оцінюють його як задовільний, але частка тих, хто бачить ситуацію негативно, зросла з 39% до 51,5%. За даними аналітиків, оцінка змін за останні шість місяців свідчить про спад: 62% повідомили про погіршення, 26% не помітили змін, а 12% зафіксували покращення.
- Прогнози на наступні півроку стали обережнішими: лише 22% очікують позитивних змін (раніше – 37%), 47% прогнозують погіршення (було 35%), а 31% вважають, що ситуація залишиться стабільною. Економічну ситуацію в Україні більшість оцінює негативно: 54% називають її несприятливою, 41% – катастрофічною, і лише 5% бачать її сприятливою.
- Війна суттєво вплинула на плани бізнесу та зменшила частку тих, хто планує залучати кошти – з 80% до 62%. Основні джерела фінансування: власні заощадження (47%), гранти (21%), кредити (16%) та інвестиції (10%). Серед тих, хто все ж планує залучати кошти, зросла частка тих, хто покладається на власні ресурси та кредити. Водночас зменшилася кількість підприємців, які вважають банківські кредити недоступними – з 42% до 34%, а 22% відзначили більше можливостей для кредитування (було 19%).
- Цифрові канали для продажів активно використовують 67% опитаних, переважно через соцмережі та власні сайти. Частка тих, хто працює виключно онлайн, зросла з 15% до 24%. За даними дослідників, серед головних проблем малого бізнесу – війна, низька купівельна спроможність, зростання цін, економічна нестабільність, атаки на енергосистему та тиск із боку фіскальних органів.
Про дослідження
Індекс настроїв малого бізнесу, який Європейська Бізнес Асоціація проводить із 2017 року в рамках Unlimit Ukraine, оцінює настрої та точки зростання МСБ. У 2024 році партнерами стали OLX Україна та Райффайзен Банк, а дослідження тривало з 1 по 31 грудня, охопивши 1716 ФОПів.
Контекст
У січні 2025 року індекс очікувань ділової активності (ІОДА) залишився на рівні 41,0, як і в січні 2024 року. Оцінки бізнесу в усіх секторах погіршилися через ускладнення безпекової ситуації, частіші атаки на енергосистему, повільне відновлення об’єктів, зростання витрат на зарплати, енергію та логістику, пришвидшення інфляції, падіння інвестицій, брак кадрів і сезонні чинники.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.