Оновлена угода між Україною та ЄС про лібералізацію транспортних перевезень від 20 травня передбачає можливість призупинення її дії на термін до трьох місяців «у разі загрози ринку двосторонніх перевезень у окремій географічній зоні», повідомив в інтерв’ю Forbes заступник міністра інфраструктури Сергій Деркач. Раніше європейські перевізники вимагали повного її скасування для України.
Купуйте річну передплату на 6 журналів Forbes Ukraine зі змістовними матеріалами, рейтингами та аналітикою від 1 350 грн.
Ключові факти
- «Це найбільш дискутивна норма», – зазначив Деркач. Але блокади українського кордону та заяви Польщі, підтримані Угорщиною і Словаччиною восени–взимку цього року, змусили Єврокомісію вперше змінити умови угоди, яка діяла між Україною та країнами ЄС з червня 2022 року, пояснив він.
- Умови для припинення угоди прописані не надто чітко, визнав Деркач. Наприклад, якщо перевізники однієї з країн ЄС масово банкрутуватимуть, то ця країна може звернутись до Європейської комісії з пропозицією зупинити угоду саме в межах регіону, де виникла проблема, пояснив він.
- Він навів як можливий приклад Люблінське воєводство Польщі. «Якщо [скаргу] погоджують, то українські фури три місяці зможуть завозити вантажі на всю територію Польщі, окрім цього воєводства – це не проблема», – пояснив Деркач. При цьому транзит через воєводство все одно здійснюватиметься, а перевізники Люблінського воєводства так само три місяці не зможуть їхати до України.
- Але вплив навіть на одне воєводство досить важко довести, переконує Деркач. А головним запобіжником є те, що жодна країна-член ЄС не зможе ухвалити таке рішення самостійно. Для цього треба погодження спільного комітету угоди, тобто більшості країн ЄС, додав він.

- Категорія
- Рейтинги
- Дата
Контекст
20 червня ЄС та Україна погодили продовження угоди, відомої як «транспортний безвіз» на рік з можливістю автоматичної пролонгації до кінця 2025 року. Вперше підписана в червні 2022-го угода скасовує необхідність отримання українськими перевізниками дозволів для в’їзду до країн ЄС. Це врятувало експорт української продукції на початку вторгнення РФ і тотальної блокади морських портів. Раніше кожна країна ЄС обмежувала українських перевізників квотами.
Угода неодноразово зазнавала критики від перевізників ЄС. З осені 2023 року її вимагали скасувати польські перевізники, які періодично блокували кордон з Україною. Блокади українського кордону та заяви Польщі, підтримані Угорщиною і Словаччиною, змусили змінити угоду. Що це за зміни та як вони позначаться на українській економіці, читайте в інтервʼю заступника міністра розвитку громад, територій та інфраструктури Сергія Деркача для Forbes.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.