Німецька залізнична компанія Deutsche Bahn – новий консультант «Укрзалізниці» з питань пасажирських перевезень. Обидві компанії 24 серпня підписали договір на €1 млн про співпрацю до кінця 2021 року, і якщо нічого не завадить, у 2022-му німці візьмуть пасажирські перевезення українського залізничного монополіста в своє управління
Фахівці з Deutsche Bahn розроблятимуть рекомендації щодо технічних вимог до рухомого складу й оцінюватимуть обсяг необхідних капітальних інвестицій. Вони також складуть пʼятирічні бізнес-плани для необхідних маршрутів дальнього та приміського сполучення. Завдання – зробити так, щоб пасажирам стало комфортніше, а УЗ перестала втрачати гроші на пасажирських перевезеннях, каже Володимир Шемаєв, заступник директора департаменту інвестициійної діяльності «Укрзалізниці». «Наша довгострокова мета – зробити УЗ інвестиційно-привабливим активом держави та компанією, в якій хочеться працювати», – каже Шемаєв.
Підготовка УЗ до роботи за контрактом із державою та місцевою владою, де останні будуть замовниками перевезень, – головне завдання Deutsche Bahn, вважає Шемаєв. Саме так система працює в більшості країн Євросоюзу: залізничні компанії встановлюють тарифи нижче собівартості, щоб ціни були доступними для громадян, а держава погоджує маршрутну мережу, частоту руху й розмір компенсації з бюджету, каже Олександр Кава, ексзаступник міністра інфраструктури. У Німеччині, за його словами, на залізничні дотації виділяють €10 млрд із центрального бюджету і €6 млрд із місцевих. «Більшість цих грошей іде на покриття збитків від перевезення пасажирів, – відзначає Кава. – А у нас залізниця 30 років не отримувала підтримки від держави. УЗ покривала збитки сама за рахунок міжнародних вантажоперевезень».
Контракт на консультаційні послуги коштує €1 млн і був підписаний не безпосередньо «Укрзалізницею» і Deutsche Bahn, а їхніми «дочками» – «Київським електровагоноремонтним заводом» і DB Engineering & Consulting GmbH – за спрощеною тендерною процедурою, як свідчать дані Prozorro. Консультації – перший етап. Якщо співпраця влаштує обидві сторони, Кабінет міністрів наступного року може передати пасажирські перевезення в управління менеджерам Deutsche Bahn.
Рішення про початок співпраці саме в пасажирському сегменті обумовлено складною ситуацією в ньому: зношеність вагонів, некомпенсовані борги з соціальних і пільгових перевезень, каже Шемаєв. «Вантажні перевезення в Україні прибуткові, хоча й тут є що покращувати, – розповідає він. – Ми повинні змінити багаторічну практику, коли пасажирські перевезення фінансуються за рахунок вантажних. Очікуємо від нашого консультанта розробки ефективної фінансової моделі пасажирських перевезень». Виручка УЗ у 2020-му від вантажних перевезень – 65 млрд грн, а від пасажирських у 16 разів менше – 4,1 млрд грн.
Співпраця, за словами Шемаєв, починається саме з консультацій, щоб «Укрзалізниця» розвивала свої управлінські кадри всередині й розуміла точно, де не вистачає експертизи. «Навіть якщо йтиметься про більш глибоке включення німецьких колег в операційний процес, основними менеджерами будуть колеги з УЗ, – каже він. – Для того щоб визначити, який із фронтів роботи міг би зажадати саме управлінської експертизи DB, логічним видається йти поетапно».
Це перший системний крок до повної трансформації залізничних перевезень в Україні, каже міністр інфраструктури Олександр Кубрак. «Цього року держава вперше фінансує пасажирські перевезення «Укрзалізниці». Маючи належне фінансування й спираючись на досвід німецької залізниці, ми починаємо велике будівництво на «Укрзалізниці», яке зачепить всю інфраструктуру, парк рухомого складу й сервіс», – зазначає Кубрак. Бюджет 2021 року, за словами Кави, вперше передбачає 4 млрд грн інвестицій у розвиток «Укрзалізниці» – на 100 нових пасажирських вагонів і три інфраструктурні проєкти з поліпшення дороги між регіонами.
Чому саме Deutsche Bahn тепер консультує УЗ? Цей концерн – один із найбільших у світі й за обсягами перевезень, і за фінансовими результатами, а також результативністю роботи з урядом у субсидуванні соціально важливих перевезень (PSO), каже Шемаєв. Прибуток німецької компанії до вирахування відсотків і податків у 2019-му – €1.8 млрд. Правда, 2020 року компанія втратила €5,7 млрд при виторзі €39,9 млрд. Для порівняння: збиток «Укрзалізниці» в 2020-му – 12 млрд грн при виручці 75,2 млрд грн.
Німецька компанія вже працювала за подібною схемою в Казахстані, де ширина колії така сама, як в Україні, – 1520 мм. Deutsche Bahn і казахстанська національна залізнична компанія «Казахстан Темір Жоли» (КТЖ) почали працювати разом у вересні 2019-го. Німецькі фахівці «окупилися» вже після того, як допомогли на вигідних умовах укласти контракт на 600 вагонів компанії «Тальго», сказав голова правління КТЖ Сауат Минбаєв ще в 2020 році. «Той шлях, на який зараз стала «Укрзалізниця», Німеччина пройшла близько 10 років тому, – каже Рональд Пофалла, член ради директорів Deutsche Bahn, у заяві УЗ. – Ми раді поділитися своїм досвідом».
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.