«Укрзалізниця» заплатить Deutsche Bahn €1 млн. Як німецька компанія допоможе налагодити пасажирські перевезення в Україні /Shutterstock
Категорія
Новини
Дата

«Укрзалізниця» заплатить Deutsche Bahn €1 млн. Як німецька компанія допоможе налагодити пасажирські перевезення в Україні

3 хв читання

Shutterstock

Німецька залізнична компанія Deutsche Bahn – новий консультант «Укрзалізниці» з питань пасажирських перевезень. Обидві компанії 24 серпня підписали договір на €1 млн про співпрацю до кінця 2021 року, і якщо нічого не завадить, у 2022-му німці візьмуть пасажирські перевезення українського залізничного монополіста в своє управління

За 12 років консалтингова компанія Franchise Group створила 600+ франшиз. Як масштабувати бізнес за допомогою франшизи в часи турбулентності? Отримайте інсайти і стратегії на Форумі підприємців від власниці та СЕО Franchise Group Мирослави Козачук. Купуйте квиток за посиланням.

Фахівці з Deutsche Bahn розроблятимуть рекомендації щодо технічних вимог до рухомого складу й оцінюватимуть обсяг необхідних капітальних інвестицій. Вони також складуть пʼятирічні бізнес-плани для необхідних маршрутів дальнього та приміського сполучення. Завдання – зробити так, щоб пасажирам стало комфортніше, а УЗ перестала втрачати гроші на пасажирських перевезеннях, каже Володимир Шемаєв, заступник директора департаменту інвестициійної діяльності «Укрзалізниці». «Наша довгострокова мета – зробити УЗ інвестиційно-привабливим активом держави та компанією, в якій хочеться працювати», – каже Шемаєв.

Підготовка УЗ до роботи за контрактом із державою та місцевою владою, де останні будуть замовниками перевезень, – головне завдання Deutsche Bahn, вважає Шемаєв. Саме так система працює в більшості країн Євросоюзу: залізничні компанії встановлюють тарифи нижче собівартості, щоб ціни були доступними для громадян, а держава погоджує маршрутну мережу, частоту руху й розмір компенсації з бюджету, каже Олександр Кава, ексзаступник міністра інфраструктури. У Німеччині, за його словами, на залізничні дотації виділяють €10 млрд із центрального бюджету і €6 млрд із місцевих. «Більшість цих грошей іде на покриття збитків від перевезення пасажирів, – відзначає Кава. – А у нас залізниця 30 років не отримувала підтримки від держави. УЗ покривала збитки сама за рахунок міжнародних вантажоперевезень».

Контракт на консультаційні послуги коштує €1 млн і був підписаний не безпосередньо «Укрзалізницею» і Deutsche Bahn, а їхніми «дочками» – «Київським електровагоноремонтним заводом» і DB Engineering & Consulting GmbH – за спрощеною тендерною процедурою, як свідчать дані Prozorro. Консультації – перший етап. Якщо співпраця влаштує обидві сторони, Кабінет міністрів наступного року може передати пасажирські перевезення в управління менеджерам Deutsche Bahn.

Рішення про початок співпраці саме в пасажирському сегменті обумовлено складною ситуацією в ньому: зношеність вагонів, некомпенсовані борги з соціальних і пільгових перевезень, каже Шемаєв. «Вантажні перевезення в Україні прибуткові, хоча й тут є що покращувати, – розповідає він. – Ми повинні змінити багаторічну практику, коли пасажирські перевезення фінансуються за рахунок вантажних. Очікуємо від нашого консультанта розробки ефективної фінансової моделі пасажирських перевезень». Виручка УЗ у 2020-му від вантажних перевезень – 65 млрд грн, а від пасажирських у 16 разів менше – 4,1 млрд грн.

Співпраця, за словами Шемаєв, починається саме з консультацій, щоб «Укрзалізниця» розвивала свої управлінські кадри всередині й розуміла точно, де не вистачає експертизи. «Навіть якщо йтиметься про більш глибоке включення німецьких колег в операційний процес, основними менеджерами будуть колеги з УЗ, – каже він. – Для того щоб визначити, який із фронтів роботи міг би зажадати саме управлінської експертизи DB, логічним видається йти поетапно».

Це перший системний крок до повної трансформації залізничних перевезень в Україні, каже міністр інфраструктури Олександр Кубрак. «Цього року держава вперше фінансує пасажирські перевезення «Укрзалізниці». Маючи належне фінансування й спираючись на досвід німецької залізниці, ми починаємо велике будівництво на «Укрзалізниці», яке зачепить всю інфраструктуру, парк рухомого складу й сервіс», – зазначає Кубрак. Бюджет 2021 року, за словами Кави, вперше передбачає 4 млрд грн інвестицій у розвиток «Укрзалізниці» – на 100 нових пасажирських вагонів і три інфраструктурні проєкти з поліпшення дороги між регіонами.

Чому саме Deutsche Bahn тепер консультує УЗ? Цей концерн – один із найбільших у світі й за обсягами перевезень, і за фінансовими результатами, а також результативністю роботи з урядом у субсидуванні соціально важливих перевезень (PSO), каже Шемаєв. Прибуток німецької компанії до вирахування відсотків і податків у 2019-му – €1.8 млрд. Правда, 2020 року компанія втратила €5,7 млрд при виторзі €39,9 млрд. Для порівняння: збиток «Укрзалізниці» в 2020-му – 12 млрд грн при виручці 75,2 млрд грн.

Німецька компанія вже працювала за подібною схемою в Казахстані, де ширина колії така сама, як в Україні, – 1520 мм. Deutsche Bahn і казахстанська національна залізнична компанія «Казахстан Темір Жоли» (КТЖ) почали працювати разом у вересні 2019-го. Німецькі фахівці «окупилися» вже після того, як допомогли на вигідних умовах укласти контракт на 600 вагонів компанії «Тальго», сказав голова правління КТЖ Сауат Минбаєв ще в 2020 році. «Той шлях, на який зараз стала «Укрзалізниця», Німеччина пройшла близько 10 років тому, – каже Рональд Пофалла, член ради директорів Deutsche Bahn, у заяві УЗ. – Ми раді поділитися своїм досвідом».

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні