Секретар Ради нацбезпеки Олексій Данилов дав раптову новину: стан «Укрзалізниці» «критичний», необхідно терміново змінити керівництво держкомпанії. Очолити залізничного держмонополіста РНБО пропонує міністру інфраструктури Олександру Кубракову. Що спровокувало кризу навколо «Укрзалізниці» і як розвиватимуться події далі
Новий номер Forbes Ukraine: 202 найбільші приватні компанії та 303 ефективних СЕО. Замовляйте та отримуйте два журнали за ціною одного!
Під час брифінгу 30 липня Данилов анонсував «кардинальні, в тому числі кадрові рішення» в «Укрзалізниці» (УЗ). Пізніше, 4 серпня, Міністерство інфраструктури через ЗМІ опублікувало протокол засідання РНБО, в якому Кабміну запропоновано призначити Кубракова тимчасовим главою «Укрзалізниці» і змінити на посаді так само тимчасового виконувача цих обов'язків Івана Юрика. Це рішення схвалив і президент Володимир Зеленський, за словами голови виконавчого комітету реформ Михайла Саакашвілі.
Що не так з «Укрзалізницею»? Ввести на підприємстві тимчасову адміністрацію запропонувала Служба безпеки України, пише «Європейська правда», посилаючись на документ, який РНБО отримав перед засіданням 30 липня. СБУ повідомила, що критичний стан «Укрзалізниці», яка управляє важливою для країни інфраструктурою, «загрожує державній безпеці». Серед основних проблем УЗ: боргові зобов'язання на 34,2 млрд грн, повільне оновлення рухомого складу, втрата 100 млрд грн за останні чотири роки через занижені тарифи на вантажоперевезення.
Компанії загрожує технічний дефолт, стверджує СБУ і звинувачує наглядову раду, главу і членів правління. «Там досить небезпечні з точки зору національної безпеки процеси в фінансово-господарській діяльності», – сказав Данилов під час брифінгу. Збиток компанії в 2020-му – 12 млрд грн, а виручка – 75,2 млрд грн. «Через високі збитки в 2020 році, технічний дефолт у них був уже на кінець року», – каже Андрій Рязанцев, ексдиректор з економіки та фінансів в «Укрзалізниці». За його словами, в міжнародних кредитних договорах для залізничних компаній існує умова: співвідношення чистого боргу до EBITDA має бути два до одного, а на кінець 2020-го в УЗ цей показник був 6,3 до одного.
«УЗ потрібен постійний керівник і менеджмент, які отримають мандат на довгострокові зміни», – сказав Forbes Іван Юрик. За його словами, призначення керівництва – це спільна компетенція наглядової ради і акціонера Уряду. «Як вони вирішать – так і буде», – каже Юрик.
Ситуація з кредитним портфелем повністю контрольована, – запевняє глава УЗ. «У компанії досить легкий графік погашень до кінця 2022 року. Після недавнього випуску єврооблігацій і проведеного рефінансування короткострокового боргу маємо тимчасове вікно для розвитку і нарощування прибутковості бізнесу», – каже Юрик.
Основна проблема УЗ, за його словами, в необґрунтованих тарифах на вантажоперевезення: компанія дійсно недоотримала 100 млрд грн доходу через неправильну тарифну політику. Хто винен? «Тарифи у нас регулюються державою... і залежать від рішень цілого ряду органів, – каже Юрик. – Рішення щодо тарифів має приймати один орган – національний регулятор». За словами ексзаступника міністра інфраструктури Олександра Кави, зміна тарифів на внутрішні перевезення в компетенції Міністерства інфраструктури, але рішення вимагає узгодження з усіма центральними органами управління. «Це не одноосібні рішення міністра або Кабміну, воно повинно пройти через багато кабінетів», – каже Кава.
А що не так з тарифами? «Укрзалізниця» заробляє на окремих видах вантажних перевезень, а не на пасажирських. Для порівняння: її виручка в 2020-му від вантажних перевезень – 65 млрд грн, а від пасажирських – 4,1 млрд грн. У внутрішньому та міжнародному сполученні компанія перевозить вантажі чотирьох класів: позакласні, 1-й, 2-й і 3-й. Що вищий клас, то більший тариф. Правда, прибуток компанії у внутрішніх перевезеннях приносять тільки вантажі 2-го і 3-го класу (а також всі без винятку транзитні перевезення). Залізна руда і вугілля перевозяться за першим класом. «Наші тарифи на внутрішні перевезення найнижчі в регіоні і, ймовірніше, найнижчі в світі», – каже Кава. За його словами, в Україні тарифи нижчі навіть, ніж у сусідніх країнах – удвічі нижчі, ніж у Росії, і в пʼять-шість разів нижчі, ніж у Польщі.
Міністерство інфраструктури планує підвищити тарифи з вересня – на 8% для 1-го і 2-го (зерно) класів. З січня 2022 року вони виростуть ще на 20% і 6,5% відповідно. СБУ вважає, що за рахунок вантажовідправників інших класів «Укрзалізниця» субсидує перевізників руди, що найвигідніше бізнесу Ріната Ахметова – його компаніям ДТЕК і «Метінвест». З вантажів, які перевозить «Укрзалізниця», 40% – це руда і вугілля, а ці компанії найбільші перевізники цих ресурсів, пише «Дзеркало тижня». В інтерв'ю Forbes у вересні 2020-го ексглава «Укрзалізниці» Євген Кравцов підрахував, що підвищення тарифу на 1% обходиться групі СКМ в 120 млн грн на рік. Тариф на перевезення вугілля та руди, за даними Кравцова, приблизно на 60% нижчий, ніж на зерно.
Чи буде призначено Кубракова? Наглядова рада «Укрзалізниці» в найближчі два-три дні проведе позачергове засідання, щоб прийняти рішення за запитом РНБО, каже заступник голови наглядової ради Олег Журавльов. «Засідання точно пройде на цьому тижні, у тому числі у вихідні, – каже Журавльов. – Наглядова рада не ігноруватиме рішення РНБО, указ президента і розпорядження Кабінету Міністрів. Ми проведемо засідання і розглянемо питання, які нам адресовані». Крім призначення нового тимчасового глави та обговорення тарифів, РНБО просить спостережну раду обговорити постачання електроенергії, модернізацію поїздів та інше.
У призначенні Кубракова є юридична колізія: він не може суміщати посаду глави «Укрзалізниці» і бути міністром інфраструктури через конфлікт інтересів. Щоб вирішити цю колізію, «Укрзалізницю» можуть перепідпорядкувати Мінінфраструктури, припустив у розмові з LIGA.net ексглава «Укрзалізниці» Володимир Жмак.
Наразі не зрозуміло, чи дійсно після засідання наглядової ради, новим главою «Укрзалізниці» стане Кубраков, каже один із його заступників. Він не захотів, щоб його ім'я згадувалося в цій статті. «Ніхто ще нікого нікуди не призначив, РНБО просто просить розглянути можливість зібрати наглядову раду і запропонувати такий варіант. Це не готове рішення», – каже співрозмовник Forbes.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.