Категорія
Компанії
Дата

Польська мережа мінімаркетів обігнала Amazon. Вона відкрила найбільше магазинів без продавців в Європі. Як це вдалося зробити

3 хв читання

Польський гігант мінімаркетів Żabka Group завершив відкриття найбільшої мережі автономних магазинів у Європі, запустивши у роботу 25 магазинів за назвами Żabka Nano і Żappka, а до березня планує відкрити ще принаймні 12. За допомогою безконтактної технології розпізнавання обʼєктів на основі ШІ від AiFi, американського гравця ринку технологій, – вона схожа на систему Just Walk Out, яку використовує Amazon, – шопінг може бути швидким і не потрібно стояти на касі.

Автономний цілодобовий магазин мережі Żabka. Фото: ŻABKA

Автономний цілодобовий магазин мережі Żabka. Фото: ŻABKA

⚡️ Хто, на вашу думку, заслуговує на звання «Підприємець року 2024»? Дізнайтесь більше про кожного з кандидатів та проголосуйте за посиланням. Ваш голос визначить переможця номінації «Вибір аудиторії».

Ще з березня 2021-го у Великій Британії Amazon відкриває власні безконтактні магазини Amazon Go і Amazon Fresh. Тоді компанія повідомила про плани відкрити 30 таких магазинів, але їй не вдалося розвернутися так само швидко, як Żabka, тому наразі у гіганта ритейлу лише поки 15 точок в Лондоні та його околицях.

Aldi, пʼята найбільша мережа супермаркетів Британії, відкрила пілотний безкасовий магазин у Лондоні 18 січня, в якому теж використовують технологію від AiFi. За словами гендиректора британського й ірландського відділень ритейлера Джайлза Герлі, цьому передували «місяці роботи». 

А тим часом у Польщі Żabka, яка знаходиться у власності фірми приватного капіталу, просунулась далеко вперед і відкрила 25 магазинів Nano у шести містах: Гданську, Кракові, Пʼясечно, Познані, Сопоті та Варшаві. Конкретне розташування кожного магазину варіюється від центрів міст, великих магазинів на кшталт Decathlon й університетів до станцій метро і вокзалів.

Автономні мінімаркети приносять значні продажі

Магазини, які працюють 24/7, переважно продають перекуси, їжу і напої, серед яких і товари власної марки. Залежно від формату в таких мінімаркетах знаходиться від 450 до 1500 видів продуктів без урахування контрольованих товарів, таких як цигарки й алкоголь.

«Там немає кошиків, тому клієнти просто беруть потрібне і йдуть у будь-який час доби», – сказав Павел Грабовскі, голова автономних рішень у Żabka.

«Приміром, у Познані ми бачимо, що молодь використовує наші магазини пізно вночі після посиденьок у барах і клубах», – додав він. Тому концепція магазинів Nano відкриває новий прибутковий шлях, та ще й у місцях, які раніше були недоступні. Однією з таких локацій може бути метро, де цілодобові магазини означають доступ до незвіданих доходів.

Польська мережа мінімаркетів обігнала Amazon. Вона відкрила найбільше магазинів без продавців в Європі. Як це вдалося зробити /Фото 1

Павел Грабовскі: «Різниця між нами і Amazon в тому, що у нас немає воріт». Фото: ŻABKA

Żabka також зважає на соціальний аспект Nano. Один із форматів автономного магазину – добре освітлена, окрема точка продажу – перевіряють на ізольованих вулицях або в парках, де до того не було ніяких магазинів. «Окрім того, що це зручно, мінімаркети зі своїм освітленням додають елемент безпеки і навіть соціального простору. Такі точки продажу вдихнуть життя у «забиті» місця», – сказав Грабовскі.

Наразі кілька тисяч людей використали такі магазинчики із технологією розпізнавання обʼєктів, а ритейлер стежить за даними та рівнем задоволення клієнтів. Наступна партія автономних магазинів на підході і, як і ті, що вже працюють, нові розташуються у місцях із високим потоком людей.

Одні відкриються біля місць роботи, де поблизу немає інших магазинів, а інші будуть там, де комерційні можливості особливо привабливі. Нині аеропорти не розглядають як потенційні місця розташування автономних магазинів, на відміну від лікарень і тренажерних залів.

Просто зайди

В той час як Żabka використовує технологію розпізнавання обʼєктів від AiFi, мережа також запустила власний застосунок Żappka, яким користуються понад 8 млн поляків – це понад 20% населення країни. «Різниця між нами і Amazon в тому, що у нас немає воріт [як у метро], – зауважив Грабовскі. – Коли ви відкрили двері, вас вже ідентифікували (за допомогою QR-коду в застосунку) і ви вільно можете ходити магазином».

Без застосунку зайти не так просто для того, хто вперше у такому магазині. Нові відвідувачі без застосунку можуть скористатися банківською карткою для реєстрації своєї присутності, а тоді ввести номер мобільного, щоб на нього потім прийшли чеки, був виставлений рахунок і можна було звернутися у відділ звʼязків із клієнтами.

Обидва способи відвідування магазину розробили за допомогою певних модифікацій компʼютерного обладнання, і зайнялося цим Żabka Future, технологічне відділення ритейлера і бізнес-інкубатор нових ідей. Крім того, система не використовує біометричні дані чи розпізнавання обличчя для визначення особи клієнтів через те, що хоче гарантувати повну безпеку і конфіденційність.

AiFi, яка залучила $31 млн інвесторських грошей, швидко захоплює європейський ринок. До пандемії, у листопаді 2019-го, цей техностартап став партнером голландського ритейлера Albert Heijn, щоб відкрити тимчасовий тестовий магазин поблизу амстердамського аеропорту «Схіпгол». Amazon займався своєю технологією Just Walk Out разом із партнерами-ритейлерами OTG і Hudson.

Shutterstock

Автономний цілодобовий магазин мережі Żabka на польській станції метро. Фото ŻABKA Фото Shutterstock

А в листопаді 2021-го AiFi почала співпрацю із французькою мережею супермаркетів Carrefour над пілотним проєктом Flash 10/10 у Парижі. В магазині можна знайти близько 900 найменувань щоденних продуктів і він працює під слоганом «10 секунд на вибір товару і 10 секунд на оплату» для тих, хто знає що їм потрібно і хто вміє це швидко знайти.

В Ірландії британська група харчових послуг Compass також планує перевірити безконтактну концепцію від AiFi в одній з офісних будівель, коли скасують обмеження на роботу в офісах через пандемію.

На відміну від Carrefour, Żabka не робить ніяких заяв про швидкість закупів у магазинах Nano. Але у заяві Томаш Сучанскі, гендиректор Żabka Group, сказав: «Ми хочемо змінити швидкість закупів. Ми відкрили 25 магазинів Nano, але на цьому ми не зупиняємося. В першому кварталі цього року ми відкриємо ще дюжину».

За останні двадцять років Żabka Polska стала найбільшою мережею мінімаркетів у Польщі із понад 7900 магазинів, якими керують 6500 франчайзі під брендом Żabka. Магазинчики компанії, які розташовані так, щоб близько 12 млн польських покупців жили в радіусі 300 метрів від них, щоденно відвідує понад 2,5 мільйона клієнтів. 

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд