Польський гігант мінімаркетів Żabka Group завершив відкриття найбільшої мережі автономних магазинів у Європі, запустивши у роботу 25 магазинів за назвами Żabka Nano і Żappka, а до березня планує відкрити ще принаймні 12. За допомогою безконтактної технології розпізнавання обʼєктів на основі ШІ від AiFi, американського гравця ринку технологій, – вона схожа на систему Just Walk Out, яку використовує Amazon, – шопінг може бути швидким і не потрібно стояти на касі.
⚡️ Хто, на вашу думку, заслуговує на звання «Підприємець року 2024»? Дізнайтесь більше про кожного з кандидатів та проголосуйте за посиланням. Ваш голос визначить переможця номінації «Вибір аудиторії».
Ще з березня 2021-го у Великій Британії Amazon відкриває власні безконтактні магазини Amazon Go і Amazon Fresh. Тоді компанія повідомила про плани відкрити 30 таких магазинів, але їй не вдалося розвернутися так само швидко, як Żabka, тому наразі у гіганта ритейлу лише поки 15 точок в Лондоні та його околицях.
Aldi, пʼята найбільша мережа супермаркетів Британії, відкрила пілотний безкасовий магазин у Лондоні 18 січня, в якому теж використовують технологію від AiFi. За словами гендиректора британського й ірландського відділень ритейлера Джайлза Герлі, цьому передували «місяці роботи».
А тим часом у Польщі Żabka, яка знаходиться у власності фірми приватного капіталу, просунулась далеко вперед і відкрила 25 магазинів Nano у шести містах: Гданську, Кракові, Пʼясечно, Познані, Сопоті та Варшаві. Конкретне розташування кожного магазину варіюється від центрів міст, великих магазинів на кшталт Decathlon й університетів до станцій метро і вокзалів.
Автономні мінімаркети приносять значні продажі
Магазини, які працюють 24/7, переважно продають перекуси, їжу і напої, серед яких і товари власної марки. Залежно від формату в таких мінімаркетах знаходиться від 450 до 1500 видів продуктів без урахування контрольованих товарів, таких як цигарки й алкоголь.
«Там немає кошиків, тому клієнти просто беруть потрібне і йдуть у будь-який час доби», – сказав Павел Грабовскі, голова автономних рішень у Żabka.
«Приміром, у Познані ми бачимо, що молодь використовує наші магазини пізно вночі після посиденьок у барах і клубах», – додав він. Тому концепція магазинів Nano відкриває новий прибутковий шлях, та ще й у місцях, які раніше були недоступні. Однією з таких локацій може бути метро, де цілодобові магазини означають доступ до незвіданих доходів.
Żabka також зважає на соціальний аспект Nano. Один із форматів автономного магазину – добре освітлена, окрема точка продажу – перевіряють на ізольованих вулицях або в парках, де до того не було ніяких магазинів. «Окрім того, що це зручно, мінімаркети зі своїм освітленням додають елемент безпеки і навіть соціального простору. Такі точки продажу вдихнуть життя у «забиті» місця», – сказав Грабовскі.
Наразі кілька тисяч людей використали такі магазинчики із технологією розпізнавання обʼєктів, а ритейлер стежить за даними та рівнем задоволення клієнтів. Наступна партія автономних магазинів на підході і, як і ті, що вже працюють, нові розташуються у місцях із високим потоком людей.
Одні відкриються біля місць роботи, де поблизу немає інших магазинів, а інші будуть там, де комерційні можливості особливо привабливі. Нині аеропорти не розглядають як потенційні місця розташування автономних магазинів, на відміну від лікарень і тренажерних залів.
Просто зайди
В той час як Żabka використовує технологію розпізнавання обʼєктів від AiFi, мережа також запустила власний застосунок Żappka, яким користуються понад 8 млн поляків – це понад 20% населення країни. «Різниця між нами і Amazon в тому, що у нас немає воріт [як у метро], – зауважив Грабовскі. – Коли ви відкрили двері, вас вже ідентифікували (за допомогою QR-коду в застосунку) і ви вільно можете ходити магазином».
Без застосунку зайти не так просто для того, хто вперше у такому магазині. Нові відвідувачі без застосунку можуть скористатися банківською карткою для реєстрації своєї присутності, а тоді ввести номер мобільного, щоб на нього потім прийшли чеки, був виставлений рахунок і можна було звернутися у відділ звʼязків із клієнтами.
Обидва способи відвідування магазину розробили за допомогою певних модифікацій компʼютерного обладнання, і зайнялося цим Żabka Future, технологічне відділення ритейлера і бізнес-інкубатор нових ідей. Крім того, система не використовує біометричні дані чи розпізнавання обличчя для визначення особи клієнтів через те, що хоче гарантувати повну безпеку і конфіденційність.
AiFi, яка залучила $31 млн інвесторських грошей, швидко захоплює європейський ринок. До пандемії, у листопаді 2019-го, цей техностартап став партнером голландського ритейлера Albert Heijn, щоб відкрити тимчасовий тестовий магазин поблизу амстердамського аеропорту «Схіпгол». Amazon займався своєю технологією Just Walk Out разом із партнерами-ритейлерами OTG і Hudson.
А в листопаді 2021-го AiFi почала співпрацю із французькою мережею супермаркетів Carrefour над пілотним проєктом Flash 10/10 у Парижі. В магазині можна знайти близько 900 найменувань щоденних продуктів і він працює під слоганом «10 секунд на вибір товару і 10 секунд на оплату» для тих, хто знає що їм потрібно і хто вміє це швидко знайти.
В Ірландії британська група харчових послуг Compass також планує перевірити безконтактну концепцію від AiFi в одній з офісних будівель, коли скасують обмеження на роботу в офісах через пандемію.
На відміну від Carrefour, Żabka не робить ніяких заяв про швидкість закупів у магазинах Nano. Але у заяві Томаш Сучанскі, гендиректор Żabka Group, сказав: «Ми хочемо змінити швидкість закупів. Ми відкрили 25 магазинів Nano, але на цьому ми не зупиняємося. В першому кварталі цього року ми відкриємо ще дюжину».
За останні двадцять років Żabka Polska стала найбільшою мережею мінімаркетів у Польщі із понад 7900 магазинів, якими керують 6500 франчайзі під брендом Żabka. Магазинчики компанії, які розташовані так, щоб близько 12 млн польських покупців жили в радіусі 300 метрів від них, щоденно відвідує понад 2,5 мільйона клієнтів.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.