Відновлення роботи аміакопроводу дасть змогу РФ заробити $1,65 млрд /Getty Images
Категорія
Гроші
Дата

Світ рятують від кризи, Росія заробить $1,6 млрд. Україну змушують дозволити транзит російського аміаку. Чому це небезпечно

Відновлення роботи аміакопроводу дасть змогу РФ заробити $1,65 млрд Фото Getty Images

Через зростання світових цін на мінеральні добрива в світі ООН тисне на Україну, щоб вона відновила транзит небезпечного аміаку. Чи варто це робити під час війни?

Як мотивувати команду не збавляти темп у надскладних умовах? Дізнайтесь 25 квітня на форумі «Надлюди» від Forbes. Купуйте квиток за посиланням!

ООН тисне на Київ і Москву, щоб вони домовилися про відновлення роботи аміакопроводу з Росії до чорноморського узбережжя України, повідомила нещодавно Financial Times. Це допоможе знизити світові ціни на добрива, які виробляються з аміаку.

Переговори тривають «терміново», щоб запобігти «продовольчій кризі в глобальному масштабі», сказала представниця ООН Ребека Грінспан. «Усі сторони на кожному рівні докладають усіх зусиль», – додала вона.

Ця пропозиція є частиною угоди щодо продовольства та добрив, обіцяної Путіну в обмін на підтримку зернової угоди між Москвою та Києвом, писала Financial Times. Далі російський аміак хочуть транспортувати тим самим морським коридором, яким вже відправляється українське зерно.

З 24 лютого «Укрхімтрансаміак» зупинила транзит аміаку, відповіли на запит Forbes в держпідприємстві. «Встановлено режим простою, з більшістю працівників (70% від загальної чисельності) призупинено дію трудового договору», – говорять у компанії.

ООН пропонує перекачувати трубопроводом до українського кордону аміак, який належить російському виробнику добрив «Уралхім». На кордоні його купував би американський трейдер сировини Trammo, повідомляв Reuters. Інформацію про перемовини підтвердив в інтерв’ю турецькому Anadolu Agency генсек ООН Антоніу Гутерреш. «Нам дуже потрібні російські добрива. В багатьох частинах світу люди не сіють через брак добрив», – сказав він.

Зараз аміак коштує в Китаї $825/т, Індонезії – $1200/т, у США – $1150/т, каже керівник аналітичного проекту «Інфоіндустрія» Дмитро Гордейчук. Перед війною ціни на світових ринках перебували в межах $975–1000/т, що більше ніж удвічі порівняно з роком раніше, додає він.

Президент Володимир Зеленський заявляв Reuters, що підтримає ідею відновлення російського експорту аміаку через Україну лише за однієї умови: якщо Москва поверне військовополонених.

21 вересні Україна та РФ обмінялися полоненими. Можливо, в рамках домовленостей щодо обміну полонених входило відновлення транзиту російського аміаку через українську ділянку аміакопроводу.

Шлях російського аміаку

Російський аміак транспортується через магістральний аміакопровод «Тольятті – Одеса» з подальшим перевалюванням його на морські судна через Одеський припортовий завод (ОПЗ). Оператор української ділянки – держпідприємство «Укрхімтрансаміак». Проєктна потужність аміакопроводу – 2,52 млн т на рік.

Вигода для Росії

У перекачуванні аміаку насамперед зацікавлені росіяни, а не українці, вважає керівник аналітичного проекту «Інфоіндустрія» Дмитро Гордейчук. Росія готова поставити на світовий ринок приблизно 2 млн т аміаку, однак є технічні питання, які потребують врегулювання, заявив 9 вересня президент Володимир Путін. Це дасть змогу РФ заробляти щороку понад $1,6 млрд.

Чому ж тоді ООН змушує Україну домовлятися з Росією? ЄС не накладав санкції на російські добрива, а США зробили в липні санкційні послаблення для цього товару. Однак виробники РФ втратили доступ до портів Балтійського моря для транспортування аміаку, пише Reuters.

Раніше Росія експортувала 4,4 млн т аміаку щороку. Це п’ята частина світової морської торгівлі цією сировиною. Приблизно 2,5 млн т ішло через аміакопровід, а 1,9 млн – через балтійські порти, пише Reuters. Аміак переважно купували Марокко, Туреччина, країни Африки і Південно-Східної Азії. ООН намагається вирішити проблему з дефіцитом аміаку для виробників цих країн.

Через відмову ЄС купувати російський природний газ зараз у РФ надлишок природного газу, каже Дмитро Гордейчук з «Інфоіндустрії». Тому вони тиснуть через ООН, щоб ми запустили аміакопровід, вважає експерт. Крім того, це дасть можливість їм скоротити витрати на його транспортування.

До війни вартість транзиту та перекачування аміаку в Одеському порту на судно становила приблизно $30/т. Витрати на доставку аміаку залізничними вагонами до терміналів у російських портах були вищими, як мінімум, у два з половиною рази, додає Дмитро Гордейчук. Тобто $75/т.

Об’єм аміаку, про який заявляв Володимир Путін, приблизно співпадає з тим, який Україна прокачала через аміакопровід у 2021 році. Тоді транзитом пройшло 2,3 млн т аміаку, за які «Укрхімтрансаміак» отримав від РФ 2,95 млрд грн ($108 млн за курсом НБУ). Тобто на перекачці 2 млн т аміаку Україна може заробити $94 млн.

Загроза для тисячів українців

Та чи безпечно перекачувати аміак зараз? Відновлення транзиту аміаку можливо лише після прийняття воєнно-політичного рішення на умовах України, розказали Forbes у держпідприємстві. Ще одна умова – міжнародні гарантії щодо повного припинення будь-яких бойових дій та обстрілів вздовж 2,5 км зони від осі аміакопроводу протягом усього його маршруту до ОПЗ.

Відновлення транзиту російського аміаку під час війни несе для України колосальні ризики, вважає перший заступник директора Одеського припортового заводу Микола Щуріков.

«Вони не виправдані грошима. Якщо ракета потрапить у сховище Одеського припортового заводу, через який здійснюється перевалка аміаку з трубопроводу на судно-газовози, то постраждає половина Одеської області», – каже він.

Щоб завантажити таке судно, треба на заводі накопичити, як мінімум, 30 000 т аміаку, розповідає Щуріков. «Хмара з цього аміаку випалить все на своєму шляху. Це сотні та тисячі постраждалих та загиблих», – вважає він.

Ризик більш ніж реальний. На Одеський припортовий завод, за словами Щурікова, уже прилітали дві ракети, одну з яких вдалося збити. Зараз у сховищі на заводі знаходиться приблизно 30 000 т аміаку, додає заступник директора ОПЗ. А 23 вересня окупанти атакували Одесу дронами-камікадзе з боку моря. В результаті загинула одна цивільна особа.

Крім того, були прильоти й поблизу аміакопроводу. «Через уламки після ракетного обстрілу деякі технологічні ділянки лінійної частини магістралі потребують проведення незначного ремонту», – розповідають в «Укрхімтрансаміаку». Але додають, що аміакопровід знаходиться у працездатному стані.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні