З якими проблемами доводиться стикатися компаніям, які вирішили впровадити свій мобільний додаток, і чи є в цьому економічна доцільність
Forbes Ukraine випустив новий номер журналу. Придбати його з безкоштовною доставкою можна за цим посиланням. У журналі: перший список найкращих роботодавців для ветеранів, список перспективних молодих українців «30 до 30», 40 компаній, які вийшли на іноземні ринки під час війни, історії Марії Берлінської, Всеволода Кожемяки та загалом майже два десятки текстів.
Зараз понад 58% споживачів здійснюють купівлі за допомогою сматрфона. До того ж у мобільному додатку користувачі проводять значно більше часу, ніж на стандартному або адаптованому під мобільну версію сайті – різниця може становити до 20 разів.
Що користується попитом в онлайн-ритейлі
Попит на товари залежить від статі, віку, рівня доходів, а також місця проживання. Наприклад, чоловіки частіше замовляють електроніку, а жінки – одяг і парфумерію. У віковій групі від 25 до 35 років більше купують товари для дітей і вагітних, ніж в інших вікових групах. Якщо критерієм відбору взяти рівень доходів, то сімʼї з доходом у 15 000–25 000 грн більше схильні онлайн купувати смартфони. Важливим критерієм є і місце проживання – більш схильні до онлайн-купівель люди, які проживають у містах. Тут більш розвинена логістика доставки. Лідерами серед покупок за категоріями є одяг, побутова техніка й електроніка, а також косметика та парфумерія.
Які напрямки в ритейлі популярні серед мобільних додатків
Якщо розглянути найпопулярніші мобільні додатки для продажів стосовно напрямків і операційних систем, то як на iOS, так і на Android лідерами є маркетплейси і додатки для купівлі одягу та взуття.
Джерело: аналітика MOST, на підставі SensorTower
Для компанії мобільний додаток має більш глибоке значення, ніж може здаватися на перший погляд. Це не лише майданчик для продажів, а й доступ до мобільного телефону користувача. Якщо на сайт потенційний покупець приходить цілеспрямовано, а розсилку електронною поштою навіть не відкриває, то повідомлення на мобільному телефоні точно бачить. У результаті відсоток здійснення покупок від таких повідомлень значно вищий. Також мобільний додаток є каталізатором для збору персональної інформації (якщо користувач дає свою згоду) і каналом поповнення учасниками програми лояльності.
Скільки коштує розробка мобільного додатка
Ціна є як одним з ключових критеріїв вибору функціоналу майбутнього програми, так і барʼєром для його розробки в цілому.
Вартість розробки нової програми залежить від низки чинників, основними серед яких є тип, функціонал, а також підрядник. Найпростіший додаток обійдеться в $3000. Чим складніший застосунок, тим більше потрібно платити – вартість найскладніших рішень починається від $10 000.
Виходячи з пропозицій на ринку більшість мобільних додатків є кроссплатформенними – працюють як на iOS, так і на Android. Їх вартість починається вже від $10 000.
Функціональний набір застосунків найчастіше включає наступні.
- Інтернет-магазин (це є основною функцією додатка). З точки зору розробки – це найдорожча функція, вартість якої починається від $4000.
- Реєстрація та авторизація. Цей функціонал є обовʼязковим практично для всіх категорій застосунків. Різниця тільки в підходах до його застосування. Так, наприклад, маркетплейси, магазини одягу та інші непродовольчі магазини зобовʼязують реєструватися в основному вже у разі здійснення купівлі, тоді як продуктові додатки запитують реєстрацію ще до початку використання решти функціоналу.
- Функція пошуку. Зважаючи на аналіз, є обовʼязковим інструментом для маркетплейсів та інших додатків, що пропонують великий асортимент і номенклатуру товарів.
- Медіаконтент. З точки зору кінцевого споживача наявність відео та зображень товарів у додатку є само собою зрозумілою, але стосовно розробки – це ще одна додаткова функція, вартість якої починається від $2000.
- Чати, коментарі, повідомлення.
Менш популярними серед українських операторів є такі функції, як багатомовність, використання даних геолокації та датчиків у телефоні користувача.
Джерело: дані операторів ринку
Економічна доцільність впровадження мобільного додатка
Одразу слід врахувати, що розробка мобільного додатка – це не одноразова стаття витрат. У майбутньому компанія платить за оновлення, просування й технічну підтримку. Згідно зі статистикою, рівень конверсії в мобільних додатках більш ніж утричі вищий порівняно з мобільними браузерами.
Окупність мобільного додатка залежатиме насамперед від середнього чека та кількості покупок у місяць, а також частки цільової аудиторії, яка використовує смартфон для замовлення товару. Виходячи з даних досліджень, у структурі продажів через мобільний телефон на додатки припадає понад 47%. Можна замислюватися щодо розробки програми, якщо на платформі буде здійснюватися хоча б 1000 покупок на місяць. Якщо ж замовлень менше 100, то продукт окупатиметься дуже довго.
З якими проблемами доводиться стикатися
Найчастіше покупці стикаються з проблемами в процесі реєстрації або входу на платформу, оформлення, оплати та доставки замовлення. Ці проблеми найбільш «збиткові» для компаній, оскільки прямо впливають на процес здійснення покупки: не зумівши навіть увійти в додаток, потенційні клієнти й зовсім відмовляються від ідеї його використання.
Також користувачі скаржаться на занадто часті повідомлення, проблеми зі списанням і нарахуванням бонусів, відсутність рейтингу продавців (на маркетплейсах), незахищеність баз даних клієнтів і продавців, через що інформація може бути доступною для аферистів.
Чи всім операторам ринку потрібно створювати свій мобільний додаток
Після розробки мобільного застосування головною метою для операторів є залучення потенційного покупця до його скачування. Простіше тим компаніям, які вже мають певну базу клієнтів і популярність бренду. Вони можуть розіслати повідомлення своїм клієнтам, і відсоток віддачі тут буде досить високим. Якщо ж інтернет-магазин маловідомий, то йому для повноцінної роботи потрібно займатися додатковим просуванням. Реклама в соціальних мережах і в торгових точках є необхідним мінімумом.
Про власний додаток варто задуматися, якщо:
- компанія працює на національному рівні або планує масштабуватися в майбутньому;
- має велику базу клієнтів, які можуть стати потенційними користувачами мобільного додатка;
- якщо з мобільних телефонів сайт відвідують частіше, ніж з інших пристроїв (можна визначити за допомогою Google Analytics);
- якщо інтернет-продажі – це єдиний канал для реалізації продукції.
Мобільний додаток vs магазини в соціальних мережах
Насправді не можна протиставляти ці два напрямки, адже кожен із них є просто майданчиком для продажів товарів і послуг. Мобільні додатки – більш персоналізовані й автоматизовані, оскільки дають змогу «налаштувати» додаток під клієнта, ґрунтуючись на його історії пошуку та вподобаннях, а також здійснити замовлення, не вдаючись до допомоги додаткового персоналу.
Соціальні мережі досить обмежені в функціоналі. Їх можна використовувати для продажу невеликих обсягів товару, а також обслуговування невеликої кількості клієнтів. Вони залишаються досить «складними» та трудомісткими для операторів ринку. Проте соціальні мережі можуть бути єдиним правильним варіантом для невеликих магазинів.
Чи є альтернативи
Для того щоб продавати свій товар через мобільний додаток, не обовʼязково його розробляти. Можна скористатися послугами вже існуючих маркетплейсів. У цьому є свої плюси й мінуси: з одного боку, додатковий канал продажів, а з іншого – втрачається унікальність бренду, адже сюди покупці приходять за конкретним товаром, а не до конкретного продавця. Найпопулярнішими майданчиками є rozetka і prom.ua.
Приймаючи рішення про розробку власного продукту, потрібно враховувати економічну складову – при невеликих обсягах продажів краще вибрати соціальні мережі або вже існуючі маркетплейси. А перед розробкою мобільного додатка, вартість якого може не обмежуватися тисячами доларів, краще скласти фінансову модель, завдяки якій буде зрозуміло, як швидко він окупиться. Для прогнозування продажів через додаток можна спиратися, з одного боку, на аналіз продажів через існуючі інтернет-канали, з іншого – провести опитування серед своїх клієнтів і потенційної цільової аудиторії на предмет попиту. В результаті ви зрозумієте, чи готова компанія до запуску мобільного застосування і як це вплине на її дохід.
26 вересня на Форумі «Енергія бізнесу» Forbes збирає регуляторів і лідерів бізнесу. Мета заходу — обговорити проблеми і знайти рішення, які дозволять зробити українську енергетику дешевою, рясною та стійкою. Встигніть купити квиток!
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.