З якими проблемами доводиться стикатися компаніям, які вирішили впровадити свій мобільний додаток, і чи є в цьому економічна доцільність
Зараз понад 58% споживачів здійснюють купівлі за допомогою смартфона. До того ж у мобільному додатку користувачі проводять значно більше часу, ніж на стандартному або адаптованому під мобільну версію сайті – різниця може становити до 20 разів.
Що користується попитом в онлайн-ритейлі
Попит на товари залежить від статі, віку, рівня доходів, а також місця проживання. Наприклад, чоловіки частіше замовляють електроніку, а жінки – одяг і парфумерію. У віковій групі від 25 до 35 років більше купують товари для дітей і вагітних, ніж в інших вікових групах. Якщо критерієм відбору взяти рівень доходів, то сімʼї з доходом у 15 000–25 000 грн більше схильні онлайн купувати смартфони. Важливим критерієм є і місце проживання – більш схильні до онлайн-купівель люди, які проживають у містах. Тут більш розвинена логістика доставки. Лідерами серед покупок за категоріями є одяг, побутова техніка й електроніка, а також косметика та парфумерія.
Які напрямки в ритейлі популярні серед мобільних додатків
Якщо розглянути найпопулярніші мобільні додатки для продажів стосовно напрямків і операційних систем, то як на iOS, так і на Android лідерами є маркетплейси і додатки для купівлі одягу та взуття.
Джерело: аналітика MOST, на підставі SensorTower
Для компанії мобільний додаток має більш глибоке значення, ніж може здаватися на перший погляд. Це не лише майданчик для продажів, а й доступ до мобільного телефону користувача. Якщо на сайт потенційний покупець приходить цілеспрямовано, а розсилку електронною поштою навіть не відкриває, то повідомлення на мобільному телефоні точно бачить. У результаті відсоток здійснення покупок від таких повідомлень значно вищий. Також мобільний додаток є каталізатором для збору персональної інформації (якщо користувач дає свою згоду) і каналом поповнення учасниками програми лояльності.
Скільки коштує створити мобільний додаток
Ціна є як одним з ключових критеріїв вибору функціоналу майбутнього програми, так і барʼєром для його розробки в цілому.
Вартість розробки нового мобільного додатку залежить від низки чинників, основними серед яких є тип, функціонал, а також підрядник. Найпростіший додаток обійдеться в $3000. Чим складніший застосунок, тим більше потрібно платити – вартість найскладніших рішень починається від $10 000.
Виходячи з пропозицій на ринку більшість мобільних додатків є кроссплатформенними – працюють як на iOS, так і на Android. Їх вартість починається вже від $10 000.
Функціональний набір застосунків найчастіше включає наступні.
- Інтернет-магазин (це є основною функцією додатка). З точки зору розробки – це найдорожча функція, вартість якої починається від $4000.
- Реєстрація та авторизація. Цей функціонал є обовʼязковим практично для всіх категорій застосунків. Різниця тільки в підходах до його застосування. Так, наприклад, маркетплейси, магазини одягу та інші непродовольчі магазини зобовʼязують реєструватися в основному вже у разі здійснення купівлі, тоді як продуктові додатки запитують реєстрацію ще до початку використання решти функціоналу.
- Функція пошуку. Зважаючи на аналіз, є обовʼязковим інструментом для маркетплейсів та інших додатків, що пропонують великий асортимент і номенклатуру товарів.
- Медіаконтент. З точки зору кінцевого споживача наявність відео та зображень товарів у додатку є само собою зрозумілою, але стосовно розробки – це ще одна додаткова функція, вартість якої починається від $2000.
- Чати, коментарі, повідомлення.
Менш популярними серед українських операторів є такі функції, як багатомовність, використання даних геолокації та датчиків у телефоні користувача.
Джерело: дані операторів ринку
Економічна доцільність створення мобільного додатка
Одразу слід врахувати, що розробка мобільного додатка – це не одноразова стаття витрат. У майбутньому компанія платить за оновлення, просування й технічну підтримку. Згідно зі статистикою, рівень конверсії в мобільних додатках більш ніж утричі вищий порівняно з мобільними браузерами.
Окупність мобільного додатка залежатиме насамперед від середнього чека та кількості покупок у місяць, а також частки цільової аудиторії, яка використовує смартфон для замовлення товару. Виходячи з даних досліджень, у структурі продажів через мобільний телефон на додатки припадає понад 47%. Можна замислюватися щодо розробки програми, якщо на платформі буде здійснюватися хоча б 1000 покупок на місяць. Якщо ж замовлень менше 100, то продукт окупатиметься дуже довго.
З якими проблемами доводиться стикатися
Найчастіше покупці стикаються з проблемами в процесі реєстрації або входу на платформу, оформлення, оплати та доставки замовлення. Ці проблеми найбільш «збиткові» для компаній, оскільки прямо впливають на процес здійснення покупки: не зумівши навіть увійти в додаток, потенційні клієнти й зовсім відмовляються від ідеї його використання.
Також користувачі скаржаться на занадто часті повідомлення, проблеми зі списанням і нарахуванням бонусів, відсутність рейтингу продавців (на маркетплейсах), незахищеність баз даних клієнтів і продавців, через що інформація може бути доступною для аферистів.
Чи всім операторам ринку потрібно створювати свій мобільний додаток
Після розробки мобільного застосування головною метою для операторів є залучення потенційного покупця до його скачування. Простіше тим компаніям, які вже мають певну базу клієнтів і популярність бренду. Вони можуть розіслати повідомлення своїм клієнтам, і відсоток віддачі тут буде досить високим. Якщо ж інтернет-магазин маловідомий, то йому для повноцінної роботи потрібно займатися додатковим просуванням. Реклама в соціальних мережах і в торгових точках є необхідним мінімумом.
Про власний додаток варто задуматися, якщо:
- компанія працює на національному рівні або планує масштабуватися в майбутньому;
- має велику базу клієнтів, які можуть стати потенційними користувачами мобільного додатка;
- якщо з мобільних телефонів сайт відвідують частіше, ніж з інших пристроїв (можна визначити за допомогою Google Analytics);
- якщо інтернет-продажі – це єдиний канал для реалізації продукції.
Мобільний додаток vs магазини в соціальних мережах
Насправді не можна протиставляти ці два напрямки, адже кожен із них є просто майданчиком для продажів товарів і послуг. Мобільні додатки – більш персоналізовані й автоматизовані, оскільки дають змогу «налаштувати» додаток під клієнта, ґрунтуючись на його історії пошуку та вподобаннях, а також здійснити замовлення, не вдаючись до допомоги додаткового персоналу.
Соціальні мережі досить обмежені в функціоналі. Їх можна використовувати для продажу невеликих обсягів товару, а також обслуговування невеликої кількості клієнтів. Вони залишаються досить «складними» та трудомісткими для операторів ринку. Проте соціальні мережі можуть бути єдиним правильним варіантом для невеликих магазинів.
Чи є альтернативи
Для того щоб продавати свій товар через мобільний додаток, не обовʼязково його розробляти. Можна скористатися послугами вже існуючих маркетплейсів. У цьому є свої плюси й мінуси: з одного боку, додатковий канал продажів, а з іншого – втрачається унікальність бренду, адже сюди покупці приходять за конкретним товаром, а не до конкретного продавця. Найпопулярнішими майданчиками є rozetka і prom.ua.
Приймаючи рішення про розробку власного продукту, потрібно враховувати економічну складову – при невеликих обсягах продажів краще вибрати соціальні мережі або вже існуючі маркетплейси. А перед розробкою мобільного додатка, вартість якого може не обмежуватися тисячами доларів, краще скласти фінансову модель, завдяки якій буде зрозуміло, як швидко він окупиться. Для прогнозування продажів через додаток можна спиратися, з одного боку, на аналіз продажів через існуючі інтернет-канали, з іншого – провести опитування серед своїх клієнтів і потенційної цільової аудиторії на предмет попиту. В результаті ви зрозумієте, чи готова компанія до запуску мобільного застосування і як це вплине на її дохід.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.