Категорія
Свій бізнес
Дата

Продав квартиру – відкрив хімчистку. Євген Мордвінов кинув виклик колишньому роботодавцю і цілому червоному океану конкурентів. Що з цього вийшло? Історія мережі хімчисток ЦЕХ

4 хв читання

Перша хімчистка ЦЕХ відкрилася у Києві в 2016-му. Через п’ять років засновник Євген Мордвінов поглинув іншу мережу та розширив бізнес до 16 відділень. Мета – вижити в червоному океані конкурентів. Як бізнес-освіта і суперництво з колишнім роботодавцем забезпечили ріст компанії? Кейс учасника другого списку Forbes Next250

ЦЕХ, хімчистка Київ, Львівська бізнес-школа /з особистого архіву

Засновник мережі хімчисток ЦЕХ Євген Мордвінов Фото з особистого архіву

Форум «Вільна» повертається 20 лютого, щоб стати вашим джерелом ідей, знайомств і можливостей. Долучайтеся до заходу за посиланням! 🎟

«Речі знову як нові» – завдяки цій фразі мережа ЦЕХ із п’яти хімчисток зрушила з мертвої точки і почала зростати. Класні ідеї лежать на поверхні, вважав засновник Євген Мордвінов, 36, тому в 2021-му запатентував слоган як торгову марку. 

Нове позиціонування дало поштовх молодому на той час бізнесу. У 2023-му мережа отримала виторг 14,3 млн грн – зростання удвічі до попереднього року та на 36% порівняно з 2021-м, за даними YouControl. Чому це було непростим завданням?

Інформація про 157 хімчисток у Києві є на платформі відгуків «Топ20». Разом із компаніями-посередниками їх кількість за останні 20 років коливалася до 200, каже співвласниця мережі хімчисток Unmomento Світлана Юлдашева.

Як ЦЕХ пробивав шлях у конкурентній сфері? 

Навчання заради конкуренції 

У 2011 році Євген Мордвінов влаштувався директором з розвитку мережі хімчисток KIMS, до того займався організаційним консалтингом у компанії SmartConsulting. Себе називає першим співробітником KIMS у Києві, адже починав із пошуку локацій для заходу компанії на місцевий ринок. Паралельно замислювався про власний бізнес, тож вступив на дворічну магістерську програму Innovations and Entrepreneurship у Львівській бізнес-школі УКУ (LvBS), розповідає Мордвінов.

Були ідеї в ніші інноваційного освітлення, каже підприємець. Під час навчання передумав. Чому? Вирішив робити бізнес, у якому вже мав досвід. «Хотілося робити те, чого не було в моїй попередній компанії – клієнтоорієнтований сервіс», – розповідав він на Форумі підприємців Forbes. У 2015 році Євген Мордвінов зареєстрував юрособу для ЦЕХ, але була проблема. 

Відкриття хімчистки підраховував у €250 000, каже Мордвінов. Такої суми він не мав, до того ж Київ був переповнений іншими мережами – окрім KIMS, його ділили мережі Unmomento, Lotus, Mister Well та інші. Який вихід знайшов Мордвінов? 

Адаптував поради викладачів бізнес-школи до своєї ідеї – замість нового обладнання знайшов вживане, яке банк конфіскував у збанкрутілої хімчистки, каже Мордвінов. Назву підприємець не називає. Початкові інвестиції вдалося скоротити до $100 000. Через спільних знайомих Мордвінов знайшов інвестора на 50% частки, продав квартиру та відкрив у 2016-му перше відділення ЦЕХ неподалік Львівської площі в Києві. 70% вклали в обладнання та ремонт. На маркетинг і найм заклали по 10%, решта – інші стартові витрати, каже підприємець. 

Вибір локації був ключовим критерієм для Мордвінова. У ЦЕХ агресивна стратегія на ринку, каже Світлана Юлдашева з Unmomento. «Вони відкриваються двері в двері з конкурентами», – говорить вона. 

Матеріали по темі

Стратегія – не відставати 

У кінці 2020 року ЦЕХ зріс до п’яти відділень у Києві, розповідає засновник. Проте виторг «застряг» на 4,2 млн грн, згідно з даними YouControl. Потрібно було розширюватися, щоб охопити більше потенційних клієнтів, розповідає Мордвінов. У Kims, попри ковід, працювали щонайменше 10 відділень, судячи із соцмереж компанії-конкурента.

У масштабуванні мало допомогти нове позиціонування, тож Мордвінов звернувся до бізнес-консультанта Андрія Миронюка. Основним конкурентом хімчистки, у результаті проведеного експертом дослідження, виявилася пральна машина, каже підприємець. Прання вдома робило речі чистими, тоді як від хімчистки клієнти очікували, що вони стануть «як нові». На концепті побудували рекламну кампанію з чотирьох постерів, які пропонували клієнтам «реставрувати» важливі для них речі, йдеться в описі кейсу ЦЕХ на сайті Андрія Миронюка.

У 2021-му трапилася нагода для експансії: мережа хімчисток «Чисто» виходила з київського ринку. ЦЕХ купив чотири її відділення за вартість обладнання приблизно у $10 000 і зріс до дев’яти локацій. У 2024 році їхня кількість збільшилася до 16. У ЦЕХ близько 40 000 клієнтів, середній чек у мережі – 900 грн, розповідає засновник. Нове позиціонування і купівля відділень мережі «Чисто» сприяли розширенню бізнесу 50/50, говорить Мордвінов.

Хімчистки Київ /з особистого архіву

Приміщення хімчисток ЦЕХ Фото з особистого архіву

Хімчистки Київ /з особистого архіву

Приміщення хімчисток ЦЕХ Фото з особистого архіву

Хімчистки Київ /з особистого архіву

Приміщення хімчисток ЦЕХ Фото з особистого архіву

Попередній слайд
Наступний слайд

Конкурентна перевага компанії – сервісність, говорить засновник. У разі неякісної чистки персонал самостійно пропонує акції клієнтам, відшкодування намагаються проводити швидше за визначений законом термін, додає підприємець. У планах ЦЕХ – збільшити кількість лояльних клієнтів із 40% до 60%. «KPI відділу маркетингу – утримання наявних клієнтів, адже через маркетингові витрати ми заробляємо лише на другому візиті», – додає він. 

Частка ринку ЦЕХ у 2024 році – 15–20%, оцінює засновник. До 20% продажів мережі припадає на B2B-клієнтів, серед яких телеканали, готелі та магазини одягу, говорить Мордвінов. «Ми обрали їх через близьке розташування та співвідношення ціни-сервісу», – розповідає представник відділу бронювання Podol Plaza Hotel на умовах анонімності. 

Ціни в ЦЕХ – на рівні з іншими гравцями преміум-сегмента. Чистка пуховика обійдеться від 775 грн порівняно із 760 грн у Kims чи Unmomento. Чистка костюма – від 945 грн у ЦЕХ і від 1000 грн у цих самих конкурентів, свідчать прайс-листи на сайтах компаній в липні 2024-му. Бізнес на хімчистках має рентабельність 8–15%, говорить Мордвінов. Ці показники є лише «середньою температурою в палаті» – навіть у великих мереж бувають збиткові місяці, каже Світлана Юлдашева з Unmomento. Як ЦЕХ збільшуватиме показники? 

Мета мережі на 2024 рік – зрости до 21 відділення, відкривши ще п’ять хімчисток. Це зрівняє мережу з Kims за кількістю точок у Києві. Загалом рахунок не на користь ЦЕХ – у Kims 97 відділень у 22 містах. Щоправда, остання працює вже понад чверть століття, а мережа Мордвінова – втричі менше. «Kims дуже багато всього відкрив на Заході України, але ми віримо в Київ, і це великий ринок», – каже він.

Що думають про бізнес свого колишнього працівника в Kims? «Ми не можемо надавати коментарі щодо інших гравців на ринку», – відповіли у пресслужбі мережі на запит Forbes.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд
Головний журнал 2024 року вже у продажу

Замовляйте з безкоштовною доставкою по Україні