Перша хімчистка ЦЕХ відкрилася у Києві в 2016-му. Через п’ять років засновник Євген Мордвінов поглинув іншу мережу та розширив бізнес до 16 відділень. Мета – вижити в червоному океані конкурентів. Як бізнес-освіта і суперництво з колишнім роботодавцем забезпечили ріст компанії? Кейс учасника другого списку Forbes Next250
Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?
Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!
«Речі знову як нові» – завдяки цій фразі мережа ЦЕХ із п’яти хімчисток зрушила з мертвої точки і почала зростати. Класні ідеї лежать на поверхні, вважав засновник Євген Мордвінов, 36, тому в 2021-му запатентував слоган як торгову марку.
Нове позиціонування дало поштовх молодому на той час бізнесу. У 2023-му мережа отримала виторг 14,3 млн грн – зростання удвічі до попереднього року та на 36% порівняно з 2021-м, за даними YouControl. Чому це було непростим завданням?
Інформація про 157 хімчисток у Києві є на платформі відгуків «Топ20». Разом із компаніями-посередниками їх кількість за останні 20 років коливалася до 200, каже співвласниця мережі хімчисток Unmomento Світлана Юлдашева.
Як ЦЕХ пробивав шлях у конкурентній сфері?
Навчання заради конкуренції
У 2011 році Євген Мордвінов влаштувався директором з розвитку мережі хімчисток KIMS, до того займався організаційним консалтингом у компанії SmartConsulting. Себе називає першим співробітником KIMS у Києві, адже починав із пошуку локацій для заходу компанії на місцевий ринок. Паралельно замислювався про власний бізнес, тож вступив на дворічну магістерську програму Innovations and Entrepreneurship у Львівській бізнес-школі УКУ (LvBS), розповідає Мордвінов.
Були ідеї в ніші інноваційного освітлення, каже підприємець. Під час навчання передумав. Чому? Вирішив робити бізнес, у якому вже мав досвід. «Хотілося робити те, чого не було в моїй попередній компанії – клієнтоорієнтований сервіс», – розповідав він на Форумі підприємців Forbes. У 2015 році Євген Мордвінов зареєстрував юрособу для ЦЕХ, але була проблема.
Відкриття хімчистки підраховував у €250 000, каже Мордвінов. Такої суми він не мав, до того ж Київ був переповнений іншими мережами – окрім KIMS, його ділили мережі Unmomento, Lotus, Mister Well та інші. Який вихід знайшов Мордвінов?
Адаптував поради викладачів бізнес-школи до своєї ідеї – замість нового обладнання знайшов вживане, яке банк конфіскував у збанкрутілої хімчистки, каже Мордвінов. Назву підприємець не називає. Початкові інвестиції вдалося скоротити до $100 000. Через спільних знайомих Мордвінов знайшов інвестора на 50% частки, продав квартиру та відкрив у 2016-му перше відділення ЦЕХ неподалік Львівської площі в Києві. 70% вклали в обладнання та ремонт. На маркетинг і найм заклали по 10%, решта – інші стартові витрати, каже підприємець.
Вибір локації був ключовим критерієм для Мордвінова. У ЦЕХ агресивна стратегія на ринку, каже Світлана Юлдашева з Unmomento. «Вони відкриваються двері в двері з конкурентами», – говорить вона.
- Категорія
- Рейтинги
- Дата
Стратегія – не відставати
У кінці 2020 року ЦЕХ зріс до п’яти відділень у Києві, розповідає засновник. Проте виторг «застряг» на 4,2 млн грн, згідно з даними YouControl. Потрібно було розширюватися, щоб охопити більше потенційних клієнтів, розповідає Мордвінов. У Kims, попри ковід, працювали щонайменше 10 відділень, судячи із соцмереж компанії-конкурента.
У масштабуванні мало допомогти нове позиціонування, тож Мордвінов звернувся до бізнес-консультанта Андрія Миронюка. Основним конкурентом хімчистки, у результаті проведеного експертом дослідження, виявилася пральна машина, каже підприємець. Прання вдома робило речі чистими, тоді як від хімчистки клієнти очікували, що вони стануть «як нові». На концепті побудували рекламну кампанію з чотирьох постерів, які пропонували клієнтам «реставрувати» важливі для них речі, йдеться в описі кейсу ЦЕХ на сайті Андрія Миронюка.
У 2021-му трапилася нагода для експансії: мережа хімчисток «Чисто» виходила з київського ринку. ЦЕХ купив чотири її відділення за вартість обладнання приблизно у $10 000 і зріс до дев’яти локацій. У 2024 році їхня кількість збільшилася до 16. У ЦЕХ близько 40 000 клієнтів, середній чек у мережі – 900 грн, розповідає засновник. Нове позиціонування і купівля відділень мережі «Чисто» сприяли розширенню бізнесу 50/50, говорить Мордвінов.
Конкурентна перевага компанії – сервісність, говорить засновник. У разі неякісної чистки персонал самостійно пропонує акції клієнтам, відшкодування намагаються проводити швидше за визначений законом термін, додає підприємець. У планах ЦЕХ – збільшити кількість лояльних клієнтів із 40% до 60%. «KPI відділу маркетингу – утримання наявних клієнтів, адже через маркетингові витрати ми заробляємо лише на другому візиті», – додає він.
Частка ринку ЦЕХ у 2024 році – 15–20%, оцінює засновник. До 20% продажів мережі припадає на B2B-клієнтів, серед яких телеканали, готелі та магазини одягу, говорить Мордвінов. «Ми обрали їх через близьке розташування та співвідношення ціни-сервісу», – розповідає представник відділу бронювання Podol Plaza Hotel на умовах анонімності.
Ціни в ЦЕХ – на рівні з іншими гравцями преміум-сегмента. Чистка пуховика обійдеться від 775 грн порівняно із 760 грн у Kims чи Unmomento. Чистка костюма – від 945 грн у ЦЕХ і від 1000 грн у цих самих конкурентів, свідчать прайс-листи на сайтах компаній в липні 2024-му. Бізнес на хімчистках має рентабельність 8–15%, говорить Мордвінов. Ці показники є лише «середньою температурою в палаті» – навіть у великих мереж бувають збиткові місяці, каже Світлана Юлдашева з Unmomento. Як ЦЕХ збільшуватиме показники?
Мета мережі на 2024 рік – зрости до 21 відділення, відкривши ще п’ять хімчисток. Це зрівняє мережу з Kims за кількістю точок у Києві. Загалом рахунок не на користь ЦЕХ – у Kims 97 відділень у 22 містах. Щоправда, остання працює вже понад чверть століття, а мережа Мордвінова – втричі менше. «Kims дуже багато всього відкрив на Заході України, але ми віримо в Київ, і це великий ринок», – каже він.
Що думають про бізнес свого колишнього працівника в Kims? «Ми не можемо надавати коментарі щодо інших гравців на ринку», – відповіли у пресслужбі мережі на запит Forbes.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.