Представники покоління зумерів, народжені в період з кінця 1990-х по 2010-ті, не уявляють своє життя без ґаджетів та інтернету, роботу шукають здебільшого в соцмережах, при цьому більшість не мають власного резюме. Що ще варто знати підприємцям про зумерів, де їх шукати та що робити, аби співпраця з молодим поколінням була довгостроковою. Про це розповів Володимир Швець, CEO & founder кар’єрної медіаплатформи STUD-POINT, яка допомагає студентам із саморозвитком та карʼєрою, а роботодавцям з пошуком джуніор-спеціалістів. На сьогодні медіаплатформа співпрацює з понад 700 компаніями-роботодавцями, має активну аудиторію 14 000 студентів.
Новий номер Forbes Ukraine: 202 найбільші приватні компанії та 303 ефективних СЕО. Замовляйте та отримуйте два журнали за ціною одного!
Які цінності в покоління зумерів
Наше останнє дослідження показало, що найбільш популярними цінностями молоді є освіта та саморозвиток. 71% зумерів кажуть, що найчастіше відвідують сайти з безкоштовними лекціями, мотивацією, курсами з вивчення мов, психології.
Зараз 39% випускників отримують другу освіту, при цьому 23% студентів почали отримувати додаткову або кардинально іншу, що докорінно відрізняється від тієї, якій навчаються в університеті. Як зумери саморозвиваються? Читають профільні статті, переглядають вебінари, курси, відеозаписи. За нашими підрахунками, 24% зумерів вивчають, як мінімум, третю мову.
На другому місці в зумерів – активність і пошук можливостей у світі. Йдеться про подорожі, цікаві місця, гранти, волонтерство, благодійність. Вони шукають можливості за кордоном, тобто не обмежують себе локацією того міста чи країни, де зараз проживають. Можна сказати, що вони думають глобально.
Пошук роботи тільки на третьому місці. Повномасштабна війна додала зміни – одночасно з роботою майже завжди шукають і житло. Причини тут дві: вимушена зміна локації через війну та бажання зумерів самостійно вибудовувати своє життя.
Карантин та повномасштабна війна сприяли підвищенню конкуренції на ринку праці, що підштовхнуло зумерів до покращення своїх навичок, аби бути більш привабливими для роботодавця. У зумерів з’явилося більше віри в себе і зник страх перед першою роботою, а також пошуком нової роботи. Ми бачимо, що 28% студентів почали карʼєру на першому курсі, 27% – на другому. Це досить зарано для студентського життя, проте люди починають вже працювати заради того, щоб отримувати дохід і самозабезпечуватися.
Що для зумерів важливо в роботодавцях
На першому місці була й залишається загальна інформація про компанію: сфера діяльності, цінності компанії, мета, імідж, репутація, інформація про продукт чи послугу, яку створює, і політична позиція. Ми проводили дослідження, згідно з яким 100% опитаних вважають необхідним, щоб компанія підтримувала Україну і публічно не підтримувала агресора. При цьому 4% зазначили, що вони готові вкладати якомога більше своїх зусиль для того, щоб компанія позбулася впливу чи залежності від країни-агресора й розвивалася в Україні.
На другому місці умови праці, на третьому – рівень заробітної плати. До початку повномасштабної війни рівень зарплати був важливим лише для 10%, зараз уже для 19%.
Які ще критерії вибору роботодавця? Це відгуки працівників, можливості карʼєрного розвитку, чітко та прозоро сформовані вимоги до кандидата.
Щороку все менше і менше має значення розташування офісу компанії. Це є важливим тільки для 9% респондентів, до карантину відсоток був значно вищим – 65–70%. Популярність віддаленого формату роботи сильно зросла. Наявність офісу має значення, але локація вже не є принциповою. Можливість працювати у віддаленому форматі – такий самий мастхев, як і підтримка України. Зумери хочуть працювати три із пʼяти робочих днів вдома, а один-два дні – в офісі.
Згідно з нашим рейтингом критеріїв вибору компаній, де молодь хоче працювати, в трійку (всі по 20%) входять такі: турбується про освіту працівників та їхній розвиток, престижна компанія з хорошими відгуками, турбується в цілому про співробітників (комфорт, культура). На четвертому місці (18%) – цікавість сфери діяльності.
Емоційні критерії вибору роботодавця дуже сильно послаблюються, раціональний вибір стає все більш вагомим.
Чим зумери відрізняються від попередніх поколінь
Покоління міленіалів шукає роботу на тих каналах комунікації, які існують уже давно, зокрема, порталами для пошуку роботи користуються 83%. На відміну від них – у сьогоднішніх студентів пошук роботи є частиною відвідування соцмереж, і найпопулярнішою є Telegram, що використовують 96%. В Instagram шукають роботу близько 15%.
У зумерів високий рівень відповідальності перед собою і роботодавцем, а також високий інтерес до екологічних проблем. Завдяки тому, що зумери росли в період великого потоку інформації, вони вміють швидше її обробляти, визначати головне, є більш мобільними та багатофункціональними. Вони не уявляють собі проблему дефіциту.
Де шукати зумерів і як з ними комунікувати
Шукати зумерів я раджу в Telegram, Instagram, TikTok. Молодь можна знайти і на джоб-порталах, 63% кандидатів мають свій профайл, але тільки 23% з них шукають там роботу. Для роботодавця важливо розуміти, що три з пʼяти зумерів не мають свого резюме, тому потрібно створювати анкету реєстрації кандидатів, аби вони могли таким чином подавати свою кандидатуру на ту чи іншу позицію.
Сайти компаній також мають велике значення. Раджу мати свою карʼєрну сторінку на сайті, розгорнуте представлення бренду на джоб-порталах або на інших популярних платформах для зумерів. Пам’ятайте, що молодь шукає інформацію про роботодавців і в соцмережах, і в інтернет-просторі, і приймає рішення, відштовхуючись від знайденої інформації.
Молоді важливо, щоб на сайті компанії була інформація про цінності, мету, умови праці, і досить чітко були сформульовані та прописані вимоги до кандидатів. Важливою є інформація про рівень заробітної плати, графік роботи та можливості карʼєрного розвитку.
Зумери звертають увагу і на те, який вигляд у цілому має сайт, його дизайн, доступність інформації, правильний копірайтинг, портфоліо компанії, хто є партнерами, історію компанії. На сторінках соцмереж кандидат шукає інформацію про життя компанії, команди в реальних умовах. Варто зазначати мету, цінності компанії, розповідати про актуальні історії, кейсові ситуації, проєкти. Зумери очікують, що в соцмережах роботодавці будуть ділитися інформацією про ставлення компанії до політичної ситуації та підтримувати ЗСУ.
Що молодший кандидат, то більш стислу інформацію він очікує отримати. Коли зумер шукає інформацію про потенційного роботодавця, то очікує, щоб вона була правильно подана, і він витратив на вивчення максимум пʼять хвилин. При цьому зумери готові витрачати понад 20 хвилин на читання матеріалів для самоосвіти.
Що потрібно робити, щоб зумери захотіли залишитись працювати в компанії довгостроково?
Я раджу підлаштовувати свої пропозиції під очікування зумерів, а саме створювати привабливий графік та формат роботи. Зараз студенти готові працювати від 6,5 години в день, але за умови, щоб це був гнучкий графік роботи. Зумери вже частіше розглядають повну зайнятість, але для них це досить важко. 60% респондентів віддають перевагу гібридному формату роботи.
Середній рівень бажаної заробітної плати для зумерів становить 12 000 грн. Очікування щодо зарплати залежать від наявності завершеної освіти чи попереднього досвіду. Студенти очікують заробітну плату в розмірі 15 000–18 000 грн, якщо у них уже є якийсь бекграунд.
Зумери люблять постійні виклики. Раджу раз на два місяці ставити нове завдання з нової сфери, і таким чином давати розвиватися. Раз на квартал ставте їм дещо завищені, але реалістичні цілі.
Загалом, зумери хочуть, щоб їх менше контролювали і більше довіряли. Віддалена робота – це не про таймтрекери, а про кінцевий результат.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.