Павел Марчак створив інноваційний велосипед для швидкісного спуску Antidote Bikes, який називають витвором мистецтва високих технологій. Перші кілька років він розробляв свої велосипеди у підвалі друга, а сьогодні понад 90% його продуктів ідуть на експорт, де успішно конкурують із найбільшими брендами. Історія від Forbes Polska.
Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?
Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!
Все починалося зовсім не як бізнес. Магістерська робота Павела Марчака в Університеті науки і технологій в Кракові називалася «Аналіз структури зварної рами велосипеда». З дитинства він любив швидкісний спуск (даунгілл), а у 2000-му навіть став віцечемпіоном Польщі з цього виду спорту.
Але жодна модель велосипеду для швидкісного спуску не відповідала вимогам Марчака, тож так і виникла тема для магістерської роботи: створити ідеальну основу для даунгілл-велосипеда.
«Якщо у велосипеда була хороша підвіска і правильна геометрія рами, то він був заважкий. Якщо він легкий, то підвіска заднього колеса була неефективною і погано справлялася з перешкодами. Я створив велосипед із легкою й міцною рамою з найкращими параметрами підвісок», – розповідає Павел Марчак, співзасновник компанії Loop, якій належить бренд велосипедів Antidote Bikes, розроблений винахідником. Його велосипед став «антидотом» до відсутності відповідних моделей на ринку.
Складний початок
Марчак захистив свою дипломну на відмінно в 2008-му і вирішив ідею перетворити на бізнес. На пів року поїхав до Ірландії на заробітки, щоб зібрати на стартовий капітал для своєї компанії. Певний час працював у майстерні по ремонту велосипедів, але переважно заробляв прибиранням. Йому вдалося накопичити 40 000 злотих.
Потім Марчак домовився зі своїм другом Єжи Домбовським, який теж захоплювався велосипедами, про те, щоб використовувати його підвал для зварювання велосипедних основ. Про офіційну угоду і грошову компенсацію не йшлося – це була радше джентльменська домовленість. Рік по тому Марчак отримав 40 000 злотих фінансування від Європейського Союзу.
Спершу вони використовували алюмінієвий сплав у виробництві, а за чотири роки перейшли на вуглецеві волокна. Це було першим ключовим кроком для Марчака і його компанії.
Річ у тім, що ринок велосипедів для швидкісного спуску нішевий, і на ньому домінують лише кілька популярних брендів – Specialized, Trek, Yeti.
«Нам потрібно було чимось виділятися. Ми створили перший у світі велосипед для швидкісного спуску, основа якого виконана повністю з вуглеволокна, – каже Марчак. – Шосейні і гірські велосипеди вже робили з вуглецевого волокна, але не велосипеди для швидкісного спуску. За два роки після презентації нашої новинки провідні виробники повторили за нами».
Наступним важливим кроком для Antidote Bikes було використання так званих препрегів. Вуглецеве волокно, з якого роблять велосипедну основу, негайно занурюють у епоксидну смолу, що дає можливість прискорити виробництво і покращує якість продуктів. Після цього продажі зросли, адже зʼявилися дистрибʼютори, які робили замовлення на кілька десятків основ.
Хлопці могли виробляти не більше десяти основ на місяць, що повʼязано було з технологією, обладнанням і часом. Щоб фінансувати свій бізнес, Павел і Єжи погоджувалися на проєкти інших велосипедних брендів, серед яких Romet і Kross. Коли Марчак працював на Kross, то створив основу для велосипеда Маї Влочовської, на якому спортсменка здобула срібну медаль на Олімпіаді 2016-го.
«Компанія стояла на місці. Ми знали, що в нас ідеальний продукт, але всі доходи ми інвестували в технологію», – пригадує Марчак.
Новий етап і новий партнер
У 2019-му до друзів приєднався Марек Беда, і партнери подали заявку на отримання фінансування від ЄС. Тоді їм дали майже 3,5 млн злотих.
Їхнє виробництво вимагало ручної праці і точного поєднання матеріалів, а це займає багато часу. Тому вони шукали способи прискорити цей процес.
Розробники вдалися до кількох вдосконалень, серед яких дегазація вуглецевого волокна. Завдяки цьому процесу можна миттєво створити гладеньку поверхню без будь-яких дефектів, а це раніше було складно й вимагало значної кількості часу. Це дало змогу збільшити виробництво на 50–100%, до 20 основ на місяць.
Також вони зайнялися маркетингом, зняли окреме приміщення і найняли 10 працівників. У 2022-му Loop досяг 2,5 млн злотих виторгу і 0,5 млн злотих прибутку. Понад 90% виторгу йде з-за кордону, переважно з Німеччини, Китаю і США.
Нещодавно компанія зосередилася на біоволокнах, щоб відповідати сучасним трендам, адже багатьох хвилює екологічність продуктів. Розробники намагаються замінити епоксидну смолу, яка складна для повторного перероблювання, біологічними смолами, а вуглецеві волокна – базальтовими і лляними. Ековолокна можуть стати ще однією перевагою для Antidote Bikes.
Наразі бренд вирізняється своїм дизайном і матеріалом основи велосипеда. Стартова ціна основи – €4200, а всього велосипеда – €8600. У Antidote є власна команда велосипедистів, які беруть участь у європейських і польських змаганнях та займають призові місця.
Марек Беда пишається тим, що 100% їхнього виробництва зосереджено в Польщі і жоден етап не передається підряднику. «Ми керуємо заводом. Використовуємо передові технології в розробці дизайну і під час контролю якості, але вся робота виконується вручну за допомогою сучасного обладнання», – розповів він.
7ANNA, визнаний у світі польський виробник байків, також робить велосипеди для швидкісного спуску, але продукти компанії розраховані переважно на масового споживача. За рік 7ANNA виробляє 30 000 одиниць даунгілл-велосипедів, а виторг із них перевищує 100 000 злотих, 70% якого йде з іноземних ринків.
«Продукти Antidote Bikes належать до категорії преміум. Особисто я великий фанат їхніх розробок, але не варто забувати, що вони – ніша всередині ніші. Завжди будуть ентузіасти, які готові платити за висококласні велосипеди для швидкісного спуску, але я б не чекав на те, що цей ринок зростатиме особливо динамічно, – вважає Шимон Кобилинський, засновник 7ANNA. – Якщо компанія хоче масштабуватися, то могла б успішно робити, скажімо, електричні велосипеди на її унікальній основі. Електробайки зараз стають все популярнішими не лише для відпочинку, а й для спортивних змагань».
Наразі Loop планує зайти в інші сфери, в яких можна буде використати їхні інноваційні матеріали. Компанія вже бере участь у виробництві льодорубів для скелелазіння. Але основним напрямом діяльності Loop і надалі буде Antidote Bikes.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.