50 найкращих роботодавців воєнного часу
У 2022‐му lifecell втратив 700 000 активних абонентів серед тих, хто хоча б раз на три місяці платив за послуги. На кінець року таких стало 8,5 млн. Вартість власних активів компанія знизила на $13 млн. Утім, виторг оператора зріс на 11%, до 9,4 млрд грн, а чистий прибуток на 59,2%, до 972,3 млн грн, йдеться у звіті материнської компанії Turkcell.
У фокусі lifecell – безпека працівників та доступність зв’язку. Ще у перші дні лінійний персонал отримав дозвіл в цілях збереження зв’язку ухвалювати рішення на місцях без погодження менеджменту. Керівник lifecell Ісмет Язиджи сам долучався до ремонтної бригади, яка заживлювала базову станцію під час блекауту. «Щоб відчути труднощі, з якими вони стикаються у полі, та показати мою підтримку», – розповів Язиджи в інтерв’ю CNN. В середньому станом на грудень 2022 року щодня тимчасово не працювали 23% з 9000 базових станцій. Минулого року компанія здійснила додаткові виплати працівникам «у полях», вимушено переміщеним особам та військовослужбовцям.
30 стійких компаній
За шість місяців 2022 року lifecell втратив обладнання приблизно на $11 млн – не працює близько 9% з 9000 базових станцій компанії. Кількість абонентів впала на 800 000, до 8,4 млн. Проте фінансові показники зростають. «Темпи впали, але не було місяця, в якому доходи були б меншими за минулорічні», – каже менеджер з акселерації бізнесу Андрій Лебедєв. Зросла кількість міжнародних дзвінків, дохід від яких у деякі місяці перевищував минулорічний майже в 10 разів. Іноземні оператори перестали брати плату за дзвінки на свої мережі, натомість платили lifecell, коли їхні клієнти телефонували в Україну. Вендори та іноземні телеком-групи допомагають з обладнанням. Тому капітальні витрати тримаються на рівні минулого року.
Компанія зберегла всіх працівників, виплатила бонуси й підвищила зарплати. «Було важливо, особливо у перші дні, щоб співробітники мали відчуття власної захищеності», – каже Лебедєв.
50 найкращих роботодавців 2021
Задоволеність співробітників lifecell своєю роботою зросла у 2021 році порівняно із 2019‑м на 15%, підрахували у компанії. lifecell інвестує у навчання, підтримку ментального здоров’я та об’єднання колективу. 70% працівників відвідують неформальні тематичні зустрічі, на яких обговорюються хобі, фільми чи книги.
Соцпакет lifecell включає додаткові чотири дні відпустки. Співробітнику оплачується вихідний з нагоди дня народження чи весілля. У такий спосіб компанія хоче підвищити лояльність співробітників і дати їм можливість більше часу проводити з сім’єю.
25 найрозумніших компаній
Рік заснування: 2004
Рік запуску R&D‑відділу: 2020
Штат R&D‑відділу: 10
Інвестиції в R&D: не розкриваються
Керівник напряму: Артур Аревшатян
«Ми першими заявили, що ми – цифровий оператор, першими розпочали диджиталізацію», – розповідав Forbes гендиректор lifecell Ісмет Язиджі. Підрозділ стратегії, який відповідає за нові напрями бізнесу, існує у компанії шість років. Але в окремий підрозділ інноваторів вивели лише 2020‑го.
Що нового може бути у телекомі? Компанія має проєкти з цифровізації міст, інтернету речей та BigData. Ринку для цих послуг поки що немає, каже Язиджі. У фокусі lifecell також є MVNO – запуск віртуальних мобільних операторів на власній мережі. У світі їх близько 1600, половина – у Європі, каже директор з розвитку бізнесу lifecell Артур Аревшатян. Це понад 100 млн користувачів, або 10% ринку. У lifecell поки що 8,9 млн абонентів. Віртуальні оператори можуть принести ще 5 млн, оцінює Аревшатян.
100 найбільших приватних компаній 2021
«Сподіваюся, що в 2020 році lifecell усе ж таки почне приносити прибуток», – говорив у квітні 2019‑го глава наглядової ради Turkcell Group Ахмет Акча. Материнська компанія, за його словами, інвестувала в Україну близько $2 млрд, і відсутність доходів непокоїла власників. Сподівання виправдалися. У 2020‑му третій український мобільний оператор отримав 2,6 млрд прибутку проти 1,1 млрд збитку роком раніше. Повідомити про прибуток уперше за 16 років lifecell допомогла креативна бухгалтерія: у фінзвіті вказано 2,6 млрд грн відстроченого податку на прибуток. Але й ставка на посилений розвиток 4G теж зіграла, каже CEO компанії Ісмет Язиджи. Головний дохід приносить мобільний інтернет, у середньому абоненти використовують по 13,2 Гб на місяць. За час пандемії оператор наростив капітальні інвестиції на 141% – до 1,5 млрд грн. «Кожну другу гривню від доходів компанія вкладає в мережу», – каже Язиджи.