Як бізнес АТБ, Auchan, «Три ведмеді», «Молочного Альянсу» переживають проблеми з електрикою /Getty Images
Категорія
Компанії
Дата

Без світла. Як магазини та виробники продуктів харчування рятують бізнес під час енергокризи

Як бізнес АТБ, Auchan, «Три ведмеді», «Молочного Альянсу» переживають проблеми з електрикою Фото Getty Images

Після атак РФ на енергетичні обʼєкти ритейлери тимчасово закривали свої магазини, а виробники зупиняли виробничі лінії. Як бізнес АТБ, Auchan, «Три ведмеді», «Молочного Альянсу» переживають проблеми з електрикою

Forbes запустив YouTube-проєкт «Країна героїв». Дивіться новий епізод про ХЕРСОН після окупації

18 жовтня РФ обстріляла критичну інфраструктуру Житомирщини, частина області лишилася без електрики. Зупинився завод напівфабрикатів «Три ведмеді». День простою обійшовся компанії в майже 30 т невиробленої продукції, розповідає засновник компанії Дмитро Ушмаєв. 

Якщо електрики не буде довше, Ушмаєв прогнозує збої в роботі свого підприємства. Воно працює, відвантажуючи продукцію у ритейл майже з конвеєра. Така модель не передбачає великих запасів на складах, тож покрити недовироблений обсяг буде нічим.

Росія з початку жовтня атакує українські енергообʼєкти. В результаті зруйновано 30% електростанцій, повідомив 18 жовтня президент України Володимир Зеленський. Це спричинило масові відключення електроенергії по всій країні. 

Російська влада обіцяє продовжити атаки, український уряд закликав бізнес і населення економити енергію. Через знеструмлення у ритейлерів та виробників харчів можуть порушитися виробничі процеси. Це шлях до дефіциту цілих категорій продуктів харчування. 

Forbes поговорив з компаніями «Молочний Альянс», «Родинна ковбаска», «Три ведмеді», Auchan та АТБ про те, як вони справляються з енергокризою. 

Енергокриза у ритейлу

У вівторок, 11 жовтня, у деяких районах Львова не було електрики. Там не працювали магазини та аптеки. Проте в одному з гіпермаркетів Auchan продовжувалася торгівля. Цей магазин тестував роботу торговельного залу на генераторах невеликої потужності, розповідає керівниця зі звʼязків із громадськістю Auchan Олена Орлова. Їх потужностей достатньо для забезпечення базових потреб магазину. Наприклад, вони забезпечують мінімальне освітлення та роботу кас. 

Запаслися майже сотнею дизельних генераторів у мережі АТБ. Частина з них – переносні, на базі автомобілів. Ними забезпечують опорні торговельні точки АТБ у районах міст, де є ризик знеструмлення після атак РФ, каже начальник управління з корпоративних комунікацій Сергій Демченко.

Дизельні генератори – одна із можливостей не зупиняти свою роботу при перебоях електропостачання. Проте це обладнання не може підтримувати роботу холодильників у торговельних залах. Щоб продукти не зіпсувалися, співробітники гіпермаркетів переносять їх із залів до холодильних камер у службових приміщеннях. «Там продукція може зберігатися певний час. Холодовий ланцюг не переривається», – каже Орлова з Auchan. 

Якщо струм не зʼявляється, то ритейлер переноситиме продукти, що потребують низьких температур зберігання, до фур-рефрижераторів. 

Найбільший ризик швидко зіпсуватися без охолодження – у продуктів категорії «ультрафреш». Це свіжа риба, мʼясо, молочні продукти, у яких короткі терміни придатності. «Не встигаємо продати – маємо збитки», – каже Орлова.

Що роблять виробники харчів

Але якщо у супермаркетів проблема вирішується за допомогою генераторів, то виробникам харчів набагато складніше. 

Наприклад, у великих виробників мʼяса при знеструмленні на фермах худоба почне гинути через півтора дні, про це розповідає співвласник виробника мʼясної продукції «Барком» Олег Баран. Його агрофірма до війни мала 80 000 свиней та 470 голів великої рогатої худоби. Він каже, що при відсутності електрики тварини залишаться без води та їжі, оскільки вона подається автоматизовано. Щоб мінімізувати ці ризики, Баран вже закуповує потужний дизельний генератор за €15 000, який можна буде переміщати з виробничого підрозділу на ферму або навпаки.

Для виробників молочної продукції довгий період відсутності електрики може принести проблеми із сировиною, каже голова наглядової ради групи компаній «Молочний Альянс» Сергій Вовченко. Його компанія випускає продукцію під торговельними марками «Яготинське», «Славія», «Златокрай» та інші. Вовченко пояснює, що порушуються звичні режими доїння корів. Для цього використовується обладнання, що працює на електриці. Це вже вплинуло на вартість молока, яка з початку жовтня зросла на 5%. 

Підприємства «Молочного Альянсу» ще кілька років тому закупили дизельні генератори. Вони при знеструмленні дозволяють завершити розпочаті технологічні процеси, аби не зіпсувати сировину. Крім того, ці генератори створюють запас води зі скважин. 

Чи вплине енергокриза на вартість продуктів? Оренда одного дизель-генератора коштує 6000 грн на день, каже Баран. Плюс заправка паливом, вартість якого навіть оптом перевищує 50 грн за л. Приміром, доба роботи на дизельгенераторі потужністю 1500 кВт Пирятинському сирзаводу, який входить до «Молочного Альянсу» обійдеться понад 310 000 грн, розповідає Вовченко. Це в 1,8 раза дорожче, ніж працювати на мережевому електропостачанні.

Вовченко прогнозує, що при постійному використанні дизельних генераторів ціни, зокрема на молочку, можуть зрости вдвічі.

Матеріали по темі
Новий випуск Forbes Ukraine

Новий випуск Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні