Категорія
Компанії
Дата

«Єдиний шлях для бізнесу вижити – це постійно оновлюватися». Співзасновник «Нової пошти» Володимир Поперешнюк – про нову назву групи, зміни у 2024-му та погіршення бізнес-клімату. Головне з інтервʼю

5 хв читання

Володимир Поперешнюк, співзасновник групи Nova /Антон Забєльський для Forbes Ukraine

Володимир Поперешнюк, співзасновник групи Nova Фото Антон Забєльський для Forbes Ukraine

Співзасновник «Нової пошти» Володимир Поперешнюк пояснює, чому модель Amazon неможлива в Україні, якою компанія має стати в 2024 році та чому бізнес-клімат в Україні зараз гірший, ніж за часів Януковича. Новий випуск «Business Breakfast з Володимиром Федоріним» від Forbes.

Минулий рік став для «Нової пошти» вкрай насиченим: вихід на ринки десяти європейських країн, запуск платіжного застосунка та карток NovaPay, розвиток власних авіа та ІТ-компаній. Попри всі виклики за дев’ять місяців 2023 року одна з найбільших приватних компаній України наростила виторг на 63% – до 25,7 млрд грн. А 9 січня група «Нова пошта» повідомила про зміну назви на просто Nova. «Ми вже набагато більше, аніж пошта», – пояснили рішення в групі. 

Як трансформувався бізнес Nova під час війни, що насправді означає зміна назви та чому українська економіка працює лише на половину свого потенціалу, розповідає Володимир Поперешнюк – «Підприємець 2022 року», за версією Forbes, та гість ютуб-проєкту Forbes «Business Breakfast з Володимиром Федоріним»

Чому група «Нова пошта» стала просто Nova

Про те, що ми стали Nova, я прочитав з газет. Наші маркетологи побачили інформаційну шпарину та повідомили про це світу, навіть не попереджаючи нас, оскільки рішення [про зміну назви] ухвалене давно. 

Ми шукали бренд, як нас будуть називати за кордоном. Довго думали над назвою, але з’ясували, що наші закордонні партнери давно називають нас Nova. Тож назву по суті придумали вони. Втім це лише зміна назви, вона не повʼязана з якимись структурними змінами в компанії. Тому що компанія й так змінюється щодня. 

Теоретично ця зміна відкриває нам шлях для до більш зручних європейських грошей, але в нас немає такої цілі. Ми вирішили, що ми йдемо в Європу як підприємці без грошей: з украй обмеженим бюджетом, який не маємо права спалювати – тільки заробляти. У нас навіть є жарт всередині, що ми не маємо годувати Європу, а вона – нас.  

Крім того, я негативно ставлюся до слова «група». Кожен підприємець має займатися своєю справою. Коли починаєш створювати групу, то вже незрозуміло, хто ти – починаєш ресторани відкривати чи футбольний клуб. Це хибний шлях. Ми, як робили доставку посилок 20 років тому, так і плануємо робити її ще 20 років в майбутньому.

Але так вийшло, що довкола логістики у нас почали розвиватись інші компанії. Перша – NovaPay – платіжний сервіс, який допомагає клієнтам розраховуватися та здійснювати післяплату під час доставки. Команда NovaPay створила для нього окремий застосунок, і зараз сервіс виходить у вільне плавання. 

Компанії Nova Global та Nova Post Europe – це продовження нашої доставки, але за кордон. Не можна сказати, що це група. Адже все – про логістику та те, що їй допомагає. 

Бізнес групи NOVA

З чого складається бізнес групи NOVA

Про ключовий виклик та найбільші помилки

У мене не закінчуються виклики. Робота підприємця – це безкінечний марафон. Якщо ти зупиняєшся, то ринок дуже швидко викидає тебе на узбіччя. 

Хочу розвиватися ще швидше. І тому є постійний конфлікт між тим, що ти вже створив, і тим, що ти хочеш створити. Оця різниця потенціалів якраз і рухає мене вперед. 

При цьому я помиляюся щодня. І кількість помилок, які я роблю сьогодні, – така ж, як я робив 20 років тому. Але це інші помилки, нові. І на всіх своїх помилках я навчаюся. 

Є дві глобальні помилки, які ми допустили за останній рік та зараз плануємо виправляти. Перша: занадто розширили центральний офіс європейської компанії. Ми зі Славою робимо стартап, але наші менеджери спробували повторити «Нову пошту». Я не був до цього готовий. 

Друга помилка сталася під час виходу на ринок Німеччини. Ми вирішили проексперементувати та відкрити там відділення одразу у 15 містах. Але необхідного потоку посилок для такої логістики, як ми планували, немає. 

«Єдиний шлях для бізнесу вижити – це постійно оновлюватися». Співзасновник «Нової пошти» Володимир Поперешнюк – про нову назву групи, зміни у 2024-му та погіршення бізнес-клімату. Головне з інтервʼю /Фото 1

Цілі «Нової пошти» на 2024 рік: оновлений мобільний додаток, більше сервісу на відділеннях та перезавантаження кур'єрської доставки

Головне завдання на 2024 рік

Запланували тисячі змін для розвитку «Нової пошти» в Україні цього року. Виділю три ключові. 

Перше – оновлений мобільний застосунок НП, який ми плануємо запустити вже цієї зими – на початку весни. У ньому будуть нові сервіси, завдяки яким клієнти зможуть ще краще керувати посилками: дивитися, де вона, в який час прибуде. На жаль, через питання безпеки ми закрили сервіс «Посилка на мапі», але плануємо розвивати його після перемоги. А до цього, можливо, в Європі.   

Друга ціль – перезавантажити процеси на відділеннях. Вони мають ставати більш сервісними: менше черг, швидше обслуговування, більш привітні працівники, електронні помічники для наших операторів, екрани, як у McDonaldʼs. Також зараз ми будуємо мережу коворкінгів всередині наших відділень – щоб там була кава, було приємно зайти попрацювати. Ключове – клієнти мають отримувати задоволення від відвідування наших відділень. 

І третє – хочемо повністю перезавантажити курʼєрську доставку. Ми із неї починали, й перші десять років компанія працювала door to door. Зараз більше 90% посилок доставляється через відділення. І лише 8% – через адресну доставку.

відділення «Нова пошта»

Мобільне відділення НП на Харківщині

Про конкуренцію, проблеми експансії та бізнес-клімат

Ми давно мріяли вийти на ринг з чемпіонами світу та спробувати свої сили не тільки в Україні. Це єдиний спосіб, як себе перевірити та натренувати скіли підприємця. Але зараз ми не конкуруємо ні з польською InPost, ні іншими гравцями європейського ринку логістики – вони наші партнери, ми граємо на одному полі. Але потроху дивимося, як вони це роблять, і вчимося. 

Під час приходу в нові країни ми не відчуваємо жодного тиску: ні з боку держав, ні з боку конкурентів. Ми дуже легко заходимо, працюємо, досі не було жодних перевірок, податкове навантаження та умови для бізнесу в ЄС – плюс-мінус як в Україні. Так, дещо стримують тривалі процеси, щоб отримати ліцензії чи орендувати приміщення. Скажімо, відділення в Парижі мало відкритися ще 8 грудня. Але нам затримали ліцензію і довелося конкурувати із Louis Vuitton за приміщення, тож заплановані терміни відкриття відділень дещо злетіли. Але це нічого, 15 нових країн до кінця року все одно розраховуємо відкрити. 

Попри все, європейські країни порівняно з Україною залишаються вільними та привітними для бізнесу. Всі проблеми, які є сьогодні у нас в Європі, – лише наші особисті бізнесові. 

Натомість бізнес-умови в Україні зараз гірші, ніж до початку великої війни. У підприємців частково звʼязані ноги-руки, тож економіка працює лише на половину свого потенціалу. Нам закручують гайки, і підприємців, що найгірше, саджають до вʼязниць, чого не було навіть за часів Януковича. Зараз читаєш новини: підозра, держзрада, обшуки СБУ, ДБР, НАБУ, БЕБ – жахаєшся. 

Чому «Нова пошта» не йде шляхом Amazon та не виходить на IPO

Я довго вивчав модель Amazon. Майже 20 років компанія вирішувала не отримувати дивідендів та прибутків, а «спалювати» гроші на розбудову та інновації. Це їхнє рішення. Але модель будь-якого американського стартапу суттєво відрізняється від наших реалій. Ми народжені не в середовищі із легким доступом до великої кількості капіталістичних грошей, тож постійно мали покладатися лише на себе. Ми досі працюємо без інвестора, і нам подобається модель, яка дозволяє отримувати прибутки. Бо якщо ти їх не отримуєш, є висока вірогідність стати банкрутом. А це наш найбільший страх. 

Зараз у «Нової пошти» немає цілі вийти на IPO. Колись я теж хотів мільярд, я хотів 10 млрд, я хотів IPO. Це все було. У мене є великий досвід, я вже переріс оці всі IPO, оці всі амбіції. Єдиний шлях для бізнесу вижити і розвиватися – це постійно оновлюватися. У тебе є проблеми з клієнтами – піди виправ це. Ти побачив якусь можливість – іди реалізуй. І таким чином, якщо ти не будеш зупинятися, покроково щодня поліпшуватимеш свою компанію, то з часом вона коштуватиме і 1 млрд, і 10 млрд, і 100 млрд.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд