Багаторічний конфлікт між керівником «Оператора ГТС» Сергієм Макогоном та наглядовою радою «Магістральних газопроводів України» (МГУ) добігає кінця. Як утворилася суперечка і хто її вирішить?
Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?
Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!
Наглядова рада держкомпанії «Магістральні газопроводи України», яка є власницею «Оператора ГТС України» (ОГТСУ), 16 вересня звільнила керівника компанії Сергія Макогона.
Про це МГУ повідомили одним реченням на своєму сайті. Пізніше на сайті держкомпанії зʼявилася новина, що наглядова рада МГУ підготувала законопроєкт щодо обʼєднання МГУ і ОГТСУ.
Forbes звернувся по коментар до пресслужби компанії, але вона відмовилася його надати. Також не відповів на телефонний дзвінок і повідомлення у WhatsApp член наглядової ради МГУ Віктор Пинзеник. Сергій Макогон відповів, що «ще вивчає рішення».
МГУ не повідомили причини звільнення Макогона, проте 11 серпня наглядова рада звернулася до уряду з переліком претензій до нього, що їх було опубліковано на сайті Верховної Ради:
- невиконання рішень наглядової ради;
- відсутність достовірного відображення інформації про реальний фінансовий стан ОГТСУ;
- створення перешкод для можливості сплати МГУ дивідендів до держбюджету України;
- неодноразове перевищення Макогоном своїх повноважень;
- незадовільне виконання інвестиційної програми;
- відсутністю у ОГТСУ стратегії управління ліквідністю.
Під час ухвалення рішення про звільнення Макогон перебував у відрядженні за межами країни. Він називає дві можливі причини свого звільнення. Перша – диверсія, щоб паралізувати роботу стратегічної компанії під час війни та на початку опалювального періоду, друга – остання спроба заблокувати реформу корпоративного управління в ОГТСУ та провести своїх людей у керівництво компанії без прозорого конкурсу.
Напередодні Макогон звернувся до уряду із пропозицією ліквідувати МГУ та завершити реформу корпуправління, розказав він в інтервʼю «Інтерфакс-Україна». Реформа передбачає створення наглядової ради у самому ОГТСУ. «Атаки на мене та спроби терміново звільнити значно посилилися після цього листа до прем’єр-міністра України», – говорить він.
Хто може очолити «Оператора ГТС» замість Макогона?
Наглядова рада МГУ в червні 2022 року запропонувала уряду двох кандидатів на посаду голови «Оператора ГТС»: Андрія Хоменка та Сергія Олексієнка. За даними джерел «Українських новин», обидва керували «Укртрансгазом» у 2018–2019 та 2019–2020 роках відповідно.
Міністерство енергетики в серпні пропонувало свого кандидата – заступника міністра енергетики Миколу Колісника, пише ЕП.
Останні кандидати на в.о. голови ОГТСУ – директор з розвитку ОГТСУ Павел Станчак і Юрій Зябченко – головний інженер ОГТСУ, пише журналіст РБК Юрій Дощатов у Facebook.
Зліпили з того, що було
Підвалини конфлікту між «Оператором ГТС» та МГУ були закладені у 2016–2019 роках.
Однією з основних вимог ЄС до України й необхідною передумовою для укладення нового контракту на транзит газу з Росією було відокремлення від «Нафтогазу» газотранспортної системи.
Уряд у 2016 році створив «Магістральні газопроводи України» та обрав їхню наглядову раду. Компанія мала забезпечити незалежне від «Нафтогазу» управління ГТС.
Тодішній керівник «Нафтогазу» Андрій Коболєв виступив проти передачі газотранспортної системи в управління уряду і наполіг на створенні незалежного оператора. Він мав користуватися ГТС на правах концесії. «Нафтогаз» створив дочірню компанію під назвою «Оператор ГТС», передав їй газотранспортну систему та перевів до неї співробітників.
Через конфлікт Коболєва і тогочасного премʼєра Володимира Гройсмана розділення «Нафтогазу» зависло до кінця 2019 року, коли Україна мала укладати новий транзитний контракт з Росією.
«Ми хотіли підписати довгостроковий контракт із «Газпромом» за європейськими правилами, нам потрібна була підтримка ЄС, а тому нам потрібен був незалежний оператор ГТС», – каже міністр енергетики у 2019–2020 роках Олексій Оржель.
Росія була готова укласти транзитний контракт без незалежного оператора, але тільки на один рік. «Нас це не влаштовувало», – додає ексміністр.
Часу на створення наглядової ради в «Операторі ГТС» уже не було, а без цього неможлива сертифікація незалежного оператора, каже Оржель. Також, за його словами, не було часу переводити співробітників і передавати газотранспортну систему від ОГТСУ до МГУ. «Довелося зліплювати з того, що було», – каже він.
Врешті «Оператор ГТС» із газотранспортною системою перейшов в управління МГУ, підпорядкованим уряду. «Це було погане рішення, але через втрату часу кращого вже не існувало», – каже Оржель.
Відтоді, за словами Оржеля, триває конфлікт між ОГТСУ та МГУ: перший хоче свою наглядову раду, а другий – функції правління в «Операторі ГТС». «Деякі члени наглядової ради намагаються втручатися в операційну діяльність компанії й не зовсім розуміють завдання наглядової ради», – говорив у серпні Макогон.
Про необхідність ліквідації МГУ в жовтні 2021 року заявив директор секретаріату Енергетичного співтовариства Янез Копач. «Більше МГУ жодної додаткової вартості не приносить», – говорив він.
У серпні 2022 року, на тлі обговорення у ЗМІ можливого звільнення Макогона, Світовий банк закликав український уряд дотримуватися процедур корпоративного управління під час зміни голови «Оператора ГТС».
Призначення та відбір генерального директора є винятковою відповідальністю наглядової ради ОГТСУ після її створення, йдеться у листі Світового банку на міністра енергетики з копією на Міністерство фінансів, текст якого оприлюднило агентство «Інтерфакс-Україна».
Уряд може ліквідувати МГУ будь-якої миті, каже Оржель. Далі, за його словами, треба завершити корпоративну реформу «Оператора ГТС»: обрати наглядову раду в ОГТСУ, яка обере новий склад правління компанії.
Втім, остаточне рішення щодо звільнення Макогона також за урядом.
Telegram-канал Forbes, ультимативний гід у світі українського бізнесу. Приєднатись
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.