Forbes дізнався, кому належать права на зображення найвідомішого собаки України і хто заробляє на бренді «Пес Патрон».
Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?
Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!
Патрон – перший собака в історії з титулом «Пес доброї волі» від UNICEF. Український собака породи джек-рассел-тер’єр набув популярності у 2022 році, розміновуючи поля, будівлі, вулиці міст разом із саперами Чернігівської обласної ДСНС. Крім цього, у травні минулого року президент України Володимир Зеленський нагородив Патрона медаллю «За віддану службу».
Вже з середини весни в магазинах почали продавати мʼякі іграшки у вигляді пса Патрона, на різних товарах зʼявилися його зображення. Такі картинки є на каві, цукерках і сосисках. І це не просто хайп. Таким чином виробники залучають аудиторію Патрона до свого продукту, пояснює співзасновник рекламного агентства TABASCO Олександр Смірнов. «Цей ефект прослідковується в будь-якій кампанії за участі селебріті», – каже він.
А те, що цей собака – селебріті, підтверджують дані соцмереж. В Instagram у сторінки Патрона 389 000 підписників, у Tik-Tok – 514 000, у Twitter – 70 000. Пісню про пса української групи Karta Svitu на YouTube за п’ять місяців подивилися 2 млн разів. Трек включили до новорічного концерту на ТБ.
Незважаючи на те, що Патрон є одним із символів теперішньої війни, він несе в собі позитивний меседж. «Патрон – це про порятунок життя, про цінності, про патріотизм, тепло та турботу», – говорить Смірнов.
Хто заробляє на зображенні пса Патрона
Використання зображення собаки-зірки не безкоштовне. Авторськими правами на нього займається компанія «Патрон не спить». Зокрема з нею уклали угоди кондитерська фабрика Lukas, що виробляє глазуровані цукерки Patron. А також виробники іграшок WP Merchandise, які випустили мʼякі іграшки, подушку і фетрову сумку із зображенням коміксу Патрона. І компанія «Зробив тато», що створила ялинкові прикраси.
Виробник товарів для тварин Collar, за словами керівниці секції із роботи з партнерами компанії Анастасії Юдіної, уклав договір з власником собаки Михайлом Ільєвим, начальником частини піротехнічних робіт ГУ ДСНС Чернігівської області. Collar випустила лінійку амуніції для домашніх тварин HERRRO.
Компанія «Патрон не спить» зареєстрована у серпні 2022 року. За даними YouControl, її кінцева бенефіціарка і генеральна директорка – Юлія Гребеньовська. Вона також директорка в ТОВ «Все сам», яке належить відомому тревел-блогеру Антону Птушкіну.
За словами Гребеньовської, вона діє за дорученням власника собаки. Forbes не зміг підтвердити цю інформацію – Ільєв перебуває у відрядженні на розмінуванні. Звʼязатися з ним не вийшло. Разом із господарем на розмінування поїхав і Патрон, про це розповідається на сторінці в Instagram собаки.
Поки що торгову марку «Пес Патрон» в Україні не зареєстровано. Ільєв подав шість заявок на реєстрацію торгової марки в Укрпатент, першу було подано у травні минулого року. «За оптимістичним сценарієм, марки за найбільш ранніми заявками будуть зареєстровані не раніше кінця 2023 року», – говорить партнер юридичної фірми Axon Partners Михайло Юдін.
Сама компанія не отримує нічого від продажу авторських прав, каже Гребеньовська. За її словами, все, що заробляє Патрон, іде на благодійність.
Зокрема, Collar надсилає ліцензійний прибуток до фонду допомоги тваринам UAnimals. У фонді це підтверджують. За словами директорки з партнерства та фандрейзингу цієї організації Валентини Тарковської, UAnimals отримав «від Патрона» близько 1 млн грн. Ці гроші надійшли від Collar та служби таксі Uklon, яка залучала собаку до благодійної акції.
У WP Merchandise Forbes кажуть, що левова частка прибутку піде на допомогу саперам та тваринам. «За умовами контракту, ми не можемо розголошувати цю інформацію», – розповіла директорка з маркетингу WP Merchandise Ірина Тіміна.
«Зробив тато» розміщує зображення собаки на іграшках безкоштовно, за домовленістю із «Патрон не спить». Проте, як каже співзасновниця компанії Марія Гром, 10% прибутку вона переказує ЗСУ.
Крім цього, «Укрпошта» випустила марку із зображенням Патрона. Маржа з продажу пішла на благодійність, за п’ять місяців оператор переказав 16 млн грн, повідомляють у пресслужбі компанії. Частину з них буде спрямовано на закупівлю машини для розмінування.
Ще частину вже спрямовано на придбання вакцин, кормів та будок для притулків і центрів захисту й реабілітації тварин. Серед таких притулків – Best Friends у Макарові, Gostomel Shelter у Гостомелі та «Щасливий пес» у Кропивницькому. В макарівському притулку Forbes розповіли, що за надходження від «Укрпошти» придбали для тварин їжу, вакцини та ліки.
Монетизацію Гребеньовська розраховує отримати на мультсеріалі про Патрона. Він вийшов 7 січня на MEGOGO та YouTube-каналі Патрона. В першому сезоні буде 11 серій по 3–4 хвилини. Перша серія вже набрала майже 150 000 переглядів. Проєкт фінансувало Агентство США з міжнародного розвитку (USAID). Гроші від серіалу, які команда може отримати за перегляд на YouTube, планують вкласти в наступний сезон, говорить генеральна директорка «Патрон не спить».
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.