Українська меблева галузь відновила довоєнні фінансові показники, але з меншим штатом, більшими зарплатами й іншим розумінням ефективності. Це можна назвати «тихою революцією продуктивності». Співзасновниця онлайн-магазину MebelOK та експортної платформи OakHunt Оксана Донска розповідає, що стоїть за лаштунками цієї революції.
Купуйте річну передплату на шість журналів Forbes Ukraine за ціною чотирьох номерів. Якщо ви цінуєте якість, глибину та силу реального досвіду, ця передплата саме для вас.
Меблевий ринок України продовжує відновлюватися попри війну. Загальний обсяг виробництва меблів у 2024 році оцінюється у $1–1,2 млрд, що майже дорівнює показнику 2022 року. Водночас кількість офіційно зайнятих осіб у галузі скоротилася на 30% – до приблизно 106 000 – проти понад 148 000 осіб у 2021 році.
Тут варто звернути увагу на кількість працівників та їхню продуктивність серед топ-200 виробників. Більшість із них є експортерами та/або мають статус критичності, тому офіційно працевлаштовують і платять максимально «білу» заробітну плату. За період повномасштабного вторгнення продуктивність виробництва зросла на 70% – з $2100 до $3600 на одного співробітника/місяць.
Середній показник виторгу у топ-200 компаній у 2024 році становив майже $5 млн. Вони забезпечують понад 80% усього офіційного виробництва меблів в Україні, формують основний експортний потік та сплачують більшість податків.
У 2024-му середня офіційна зарплата в найбільших компаніях галузі досягла 18 149 грн, що на 69% вище, ніж у 2021-му (10 734 грн). У доларах ця динаміка не виглядає такою разючою: зростання зарплати у 2024 році проти 2021-го лише 22%.
Показник виторгу на одного співробітника збільшився з $25 666 у 2020 році до $43 964 у 2024-му, майже на 71%.
Це прямий індикатор підвищення продуктивності праці, що стало можливим завдяки:
- роботизації зварювальних, крайкувальних, лакувальних та пакувальних ліній,
- автоматизації складів і впровадженню ERP-систем,
- кращому управлінню запасами й плануванню виробництва під експортні контракти,
- тренду на lean-філософію у бізнесі,
- залучення жінок до виробництва.
Ключові показники меблевого ринку у 2024-му
Загальний обсяг меблевого виробництва: $1–1,2 млрд.
Експорт: $0,9 млрд. Імпорт: $0,4 млрд. Внутрішній ринок: $0,5–0,7 млрд.
Кількість офіційно зайнятих осіб: приблизно 106 000.
Середня зарплата: 18 149 грн/міс, або $432/міс.
Виручка на одного співробітника (топ-200 компаній галузі): $44 000/рік
Зростання продуктивності (2020–2024 рр.): понад 71%
Розрахунки: Оксана Донска
Кадровий вакуум і жіноча індустрія
До війни на закриття вакансії у виробників меблів йшло кілька тижнів, сьогодні ж – місяці. Компанії працевлаштовують всіх, хто подається на вакансію.
Тренд найму жінок на виробництво набирав популярності ще 6–7 років тому, особливо в прикордонних з ЄС областях, коли Україна отримала безвіз. З початком мобілізації чоловіків «жіночі плечі» стали чи не єдиним способом утримати виробництво.
Раніше жінки працювали шліфувальницями та мулярками, у цехах розкрою й шиття. Наразі недивно зустріти переважно жіночі обличчя в цехах фабрик, які виготовляють меблі з металу. Наприклад, на фабриці «Меткас».
Зростає й кількість жінок, яких меблеві компанії направляють на навчання. Серед найпопулярніших напрямків – оператори фарбувальних роботів, які щонайменше удвічі підвищують продуктивність ділянки.
Компанії, які хочуть залучити до штату жінок, змінюють виробничі процеси з набуттям ще вужчої спеціалізації кожного співробітника, створюють навчальні центри й будують нову систему KPI, щоб жінка була вмотивована працювати й заробляти.
Працевлаштування жінок потребує змін на меблевих фабриках. Залучати жінок компанії «Павлик-М» допомагає японська система менеджменту lean.
Роботизовані станції замість людей
Автоматизація процесів не лише компенсує брак персоналу, а й підвищує якість продукції, як показують приклади окремих фабрик.
Один із кейсів. На одному з підприємств у Київській області всю партію експортних замовлень виготовили з браком. Вони були зроблені вручну. Власник порахував: інвестиція в роботизоване зварювальне обладнання окупиться менше, ніж за рік, а якість стане стабільною незалежно від людського фактора.
Одне з найбільших меблевих підприємств в Україні «Аккорд-Імпорт» при виторгу за 2024 рік у майже 2 млрд грн має лише 217 співробітників. Компанія вклала €1 млн в автоматизацію виробництва протягом останніх двох років.
Компанії «Павлик-М», «Ламелла», «Меблі Токабо» та «Мебув Мануфактура» також серед лідерів з автоматизації та уніфікації виробничих процесів. Середня продуктивність праці на цих підприємствах становить $4400/міс на співробітника. Вони працюють у регіонах із високою конкуренцією за робочі руки: деякі з них мають радіус збору співробітників власним автопарком до 100 км навколо фабрики.
«Мебув Мануфактура» під час повномасштабного вторгнення значно переглянула асортимент та стратегію продажів. У компанії вирішили розвивати дилерську мережу в ЄС та Великій Британії. Це вимагає повторюваної якості та спроможності виробити великі обсяги продукції. Рішення? Вклали сотні тисяч доларів в автоматизацію та переобладнання виробництва. Це дозволило збільшити продуктивність втричі. Раніше в компанії виготовляли дві деталі за 30 хв, а на новому обладнанні – за 10 хвилин.
Компанія «Аккорд-Імпорт» вклала в автоматизацію виробництва понад €1 млн за останні два роки. Фото надано пресслужбою «Аккорд-Імпорт»
Lean-менеджмент
Ще один організаційний тренд – застосування lean-філософії. Це ключовий фактор утримання людей у закарпатського виробника «Павлик-М». Японська система менеджменту допомагає зробити процеси впорядкованими, працівники бачать прозорість у нарахуванні зарплати, стабільність і залученість до спільної мети. Ранкова руханка на початку робочого дня для всього колективу, канбан-дошки в офісі, маркування деталей, фіксація результатів роботи кожної ділянки в ERP-системі.
Чотири фактори зростання
2024–2025 роки стали для української меблевої галузі періодом переосмислення людського ресурсу. Кількість людей у виробництві скорочується, але їхня кваліфікація зростає.
Замість підходу «потрібно більше робочих рук» меблева галузь переходить до комбінованої моделі:
- розумні системи,
- стабільна команда,
- продукт із високою доданою вартістю,
- фокус на експорт.
Галузь, яка вижила під час війни, тепер не просто повертається, а навчається працювати краще, ніж до 2022 року.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.