«Сільпо» шукає можливості виходу на ринок Польщі. Які випробування випали на долю однієї з найбільших продуктових мереж України /Shutterstock
Категорія
Компанії
Дата

«Сільпо» шукає можливості виходу на ринок Польщі. Які випробування випали на долю однієї з найбільших продуктових мереж України

Shutterstock

Forbes отримав підтвердження того, що одна з найбільших продуктових мереж в Україні «Сільпо» шукає можливості для виходу на польський ринок. Поки що остаточне рішення не прийнято. Деякі можливі проєкти на паузі.

Як мотивувати команду не збавляти темп у надскладних умовах? Дізнайтесь 25 квітня на форумі «Надлюди» від Forbes. Купуйте квиток за посиланням!

Ритейлер «Сільпо» шукає можливості для виходу на польський ринок. Про це понад тиждень тому повідомляло польське ритейл-ЗМІ Wiadomoscihandlowe.pl та українське Allretail.ua, яке посилалося на неофіційну інформацію. У матеріалі розповідається, що компанія шукає локації для відкриття перших торгових точок. 

Forbes знайшов у Польщі топменеджерку мережі кавʼярень, з якою, за її словами, керівники «Сільпо» ще у 2022-му консультувалися щодо можливого запуску формату pop-up. Вона просила не згадувати її імені у матеріалі, а також наголосила, що цей проєкт нині на паузі. Також репортерка отримала підтвердження від експерта консалтингової компанії з нерухомості «Colliers International Україна» Ігоря Заболоцького. Він розповідає, що локації під супермаркети ритейлера шукає польський підрозділ Colliers. 

Ще одне непряме підтвердження – представники «Сільпо» взяли участь у форумі Retail Summit, який проходив у Варшаві вчора, 29 березня. Зокрема, мережу представляли топменеджери – когнітивний директор Fozzy Group Дмитро Циганков та керівниця департаменту корпоративних комунікацій Fozzy Group Оксана Соржуленко. Компанія серед партнерів цієї події.

У пресслужбі «Сільпо» на запит Forbes підтвердили, що останні місяці досліджують польський роздрібний ринок. Але планів з експансії не підтвердили. «Ми виявили, що польські експерти з роздрібної торгівлі зацікавлені у пропозиції «Сільпо», – йдеться у відповіді. Та зазначається, що ритейлер налагодив співпрацю з польськими пивоварами, фермерами чи шеф-кухарями.

В Україні «Сільпо» налічує понад 300 магазинів та входить до групи Fozzy Group, мажоритарний акціонер якої – бізнесмен Володимир Костельман. 2022 року чистий збиток групи досяг 239,4 млн грн проти прибутку у 124,3 млн грн, підрахувала Українська рада торгових центрів.

зі сторінки facebook Stanislav Horbachevskyi/facebook.com/s.gorbachevskiy

Представники «Сільпо» взяли участь у форумі Retail Summit, який проходив у Варшаві вчора, 29 березня. Фото зі сторінки facebook Stanislav Horbachevskyi/facebook.com/s.gorbachevskiy

Польські пригоди «Сільпо»

Перший магазин «Сільпо» мав би зʼявитися у Варшаві. Про це свідчить онлайн-опитування «Варшавські закупи» на Google-формі, посилання на яке Forbes анонімно передала топменеджерка. У ньому команда мережі просить українців, які мешкають у Польщі, поділитися досвідом закупівлі продуктів. Зокрема, запитують про щоденні та щотижневі закупівлі, необхідність наявності українських продуктів, доставку та інше.

«Сільпо» ще не має місця і дати відкриття торгової точки, зазначається в опитуванні. Можлива причина – брак площ, що підходять під супермаркети. 

Торгові площі ритейлер почав шукати ще в 2022-му, але поки що не знайшов, розповідає топменеджерка мережі кавʼярень із Польщі. Те ж саме каже й Заболоцький з українського офісу Colliers. «Рішення дивитися на Польщу і шукати можливості прийнято, – додає він. – І вони цим займаються». Проте Заболоцький припускає, що якщо «Сільпо» й вирішить виходити на польський ринок, то за наявності не менше двох-трьох локацій та перспективи відкриття ще пʼятьох упродовж року. «Це великий ринок, і на нього немає сенсу виходити, якщо розумієш, що один-другий магазин відкрив, а потім нічого не буде», – пояснює він.

Паралельно із пошуком приміщень «Сільпо» думає над новими форматами. Один із можливих – pop-up, анонімно розповідає вищезгадана топменеджерка. Вона мала із представником мережі кілька зустрічей у 2022 році. Співрозмовниця Forbes розповідає, що мережа розглядала варіант розмістити на день-два холодильні полиці з локальними продуктами у її кавʼярнях. Це мало б допомогти представити формат «Лавки традицій» у Польщі, але під брендом «Сільпо». «Це ще не підтверджена історія, ми поки лише попередньо поговорили», – зауважує вона. Проєкт зараз на паузі. 

Остаточне рішення щодо виходу на польський ринок ще не прийнято, каже Forbes неофіційно топменеджер, знайомий з перебігом подій. Він попросив не згадувати його імені у матеріалі. За його словами, продуктовий ритейлер також розглядає можливість виходу на ринок Румунії.

«Покупці ближчі за культурою споживання, і тому наша модель, яка відпрацьована в Україні, легша для румунського ринку», – пояснює співвласник мережі «однодоларових» магазинів «Аврора» Лев Жиденко. Він вивчав польський та румунський ринки для можливої експансії. 

Shutterstock

Супермаркет «Сільпо» Фото Shutterstock

Червоний океан Польщі

Конкурентне середовище на польському ринку дуже щільне. На ньому працюють великі міжнародні та локальні продуктові мережі. Приміром, польська Biedronka, яка є частиною португальского холдингу Jerónimo Martins, мережа магазинів біля дому Żabka, німецькі гіпермаркети Kaufland та інші. Обсяг продовольчого ринку Польщі, за даними дослідницької компанії PMR, у 2023-му зросте на 9,3%, до 440 млрд злотих ($102 млрд за курсом на 30 березня), у 2024-му – до 464 млрд злотих ($108 млрд за курсом на 30 березня), йдеться в новині Wiadomoscihandlowe.pl.

Знайти вільні торгові площі не так вже й просто, а відкривати магазини в обʼєктах, що будуються, ризиковано, пояснює Заболоцький. Тим паче що середня площа магазинів «Сільпо» – 1000– 1500 кв. м, розповідає директор дослідницької компанії GT Partners Ukraine Ігор Гугля. А локації такого розміру не дуже поширені у Польщі. «Якщо говорити про відкриття в торгових центрах Польщі, то вони, звичайно, вже зайняті іншими продуктовими апараторами, – додає Гугля. – Треба буде провести серйозну роботу з девелоперами».

Річ у тім, що у Польщі оператори укладають довгострокові контракти, з можливістю пролонгації за рік до закінчення, розповідають Заболоцький та Жиденко.

Крім того, є й інші особливості. Приміром, Жиденко досліджуючи цей ринок, помітив, що мешканці сусідньої країни більше пересуваються на автомобілях. «Міста побудовані таким чином, що умовне передмістя розтягнуте набагато більше, ніж у наших містах, – каже він. – Тобто є багатоповерхівки, але більший відсоток людей живе в будинках». 

І полякам, імовірно, зручніше здійснювати покупки у торгових центрах із паркінгами, зокрема у придорожніх, додає він. «Вони віддають перевагу практичним покупкам, тобто здебільшого покупкам у дискаунтерах», – упевнений Гугля. 

Логічніше виходити на польський ринок через поглинання, припускає Гугля. Проте у Польщі працюють переважно транснаціональні компанії.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні