Українські компанії беруть вакцинацію працівників у власні руки. Forbes знайшов організації, які зробили щеплення співробітникам /Getty Images
Категорія
Компанії
Дата

Українські компанії беруть вакцинацію працівників у власні руки. Forbes знайшов організації, які зробили щеплення співробітникам

3 хв читання

Getty Images

Приватні компанії можуть через МОЗ організувати колективне щеплення своїх співробітників. Як це зробити

Майже 1000 працівників компаній, що входять до Львівського IT Кластеру, за два тижні пройшли першу вакцинацію від COVID-19. Щоправда, зараз вакцинація не відбувається. Минулого тижня щеплення працівників призупинили через недоступність вакцини, каже СЕО кластеру Степан Веселовський. Коли процес щеплення відновиться і йтиме такими ж темпами, то ще 6000 співробітників, які чекають своєї черги, отримають першу дозу протягом трьох місяців.

У кінці квітня тодішній головний санлікар, а нині міністр охорони здоровʼя Віктор Ляшко оголосив, що приватні компанії можуть через МОЗ організувати колективне щеплення своїх співробітників. 

Перший крок – залишити заявку на гарячу лінію МОЗ із питань COVID-19 за номером 0 800 60 20 19. Заявку Львівського IT Кластеру затвердили за пару тижнів. Згідно з вимогами організація облаштувала центр вакцинації. Це має бути окреме добре вентильоване приміщення, що вміщує щонайменше трьох осіб. Його потрібно обладнати кушеткою для пацієнтів, стільцями та столиками для мобільної бригади. 

Станом на 21 травня в Україні заявки на вакцинацію подали понад 850 організованих колективів, які обʼєднують близько 150 000 працівників. Про це Forbes розповіли у пресслужбі Міністерства охорони здоровʼя. Але більшість компаній, з якими ми спілкувалися, не знають ні свого номеру в черзі, ні дня, коли надійде вакцина. 

За понад три місяці щеплення від COVID-19 зробили 992 191 українців, 107 524 вакциновані двома необхідними дозами. Колективний підхід ефективніший за індивідуальний завдяки сформованим командам, каже заступник очільника Львова з економічного розвитку Андрій Москаленко. «Ми маємо 23 бригади, і якщо вакцинація йде неорганізовано, в день вакцинуються по 50 людей у кожній, – розповідає він. – А за списками на конкретну годину кількість зростає до 150–180».

У компаніях розраховують, що вакцинація полегшить перебіг хвороби, а також відновить можливості їздити у відрядження та працювати в офісах. Головна умова – ті, хто бажає вакцинуватися, повинні мати підписану декларацію з сімейним лікарем. Якщо бажаючих зробити щеплення понад півсотні, лікарська бригада може виїхати на робоче місце. 

Вивчення попиту

У Carlsberg Ukraine, де працюють 1400 людей, заявки на колективне щеплення подали одразу у всіх заводах. На заявку і формування списків бажаючих витратили три–чотири дні. Carlsberg Ukraine попередньо провів опитування, щодо готовності до щеплення. Бажаючих виявилося 40% від усіх працівників. 

Не менше третини, згідно з подібним опитуванням, зацікавлені у вакцинації у IT-компанії EPAM Ukraine (з майже 10 000 співробітників), три четверті у телекомоператора «Київстар» (з майже 2000 співробітників). У «Макдональдз Україна», де працює 10 000 людей, бажання вакцинуватися виявили близько 1000 працівників. 

Основна проблема – недоступність інформації про вакцину, якою будуть імунізувати. У «Макдональдз Україна» кажуть, що це найчастіша причина відмови. У Carlsberg Ukraine говорять, що деякі їхні працівники можуть відмовитись від щеплення зважаючи на вид вакцини. За словами Марини Харрісон, віцепрезидентки з персоналу Carlsberg Ukraine, це взагалі може вплинути на остаточний список, коли дійде черга до вакцинації.

У Львівському IT Кластері пішли іншим шляхом. «Вони одразу відкрили реєстрацію на щеплення вакциною AstraZeneca», – пригадує Наталія Колядко, експертка з управління та розвитку талантів EPAM Ukraine. Компанія має офіси у Києві, Львові, Харкові, Вінниці та Дніпрі. За її словами, Харківський кластер вивчає попередній попит на різні вакцини проти COVID-19. «Поки що запитали, якою вакциною категорично не хочемо вакцинуватися», – каже Колядко.

У режимі підготовки

Як все організовано в Львівському IT Кластері? Центр вакцинації розмістили на стадіоні «Арена Львів». Орендували приміщення на 1200 кв. м, розповідає Веселовський. У центрі є пункт реєстрації, кабінки для вакцинації, лаунж-зона, де працівники знаходяться після щеплення протягом 30 хвилин, та кафетерій. 

Зазвичай щеплення проводять дві мобільні бригади МОЗ, які можуть щоденно вакцинувати не більше 100 осіб. Але згодом центр вакцинації буде обслуговувати не лише IT-галузь, а й львівʼян, які реєструвалися через додаток «Дія» чи МОЗ. 

Працівники компаній спочатку потрапляють до загальної електронної черги кластеру. Кінцевий варіант списку формується менеджерами відповідно до наявності вакцини. «Ми ділимо чергу слотами – 10 людей на одну годину, – пояснює Веселовський. – Їх інформують про день та годину проведення вакцинації».

У Carlsberg Ukraine, де підприємства працюють цілодобово, списки формуватимуть за принципом наявності працівників на робочому місці. У випадку дефіциту вакцини – за групами ризику. Їх щепитимуть у медичних кабінетах підприємств. А якщо цього буде недостатньо, під вакцинацію облаштують переговорні. 

У «Київстарі», який теж подав заявку на колективне щеплення, співробітників із 34 міст вакцинуватимуть попередньо в офісах компанії, які переформатують під тимчасові пункти вакцинації.  

Подали заявку на щеплення своїх працівників і в StarLightMedia. В очікуванні черги компанія підбирає для кожного вакцинованого «заступника». Це колега, який у разі погіршення стану здоров’я того, кого прищепили, тимчасово виконуватиме його обов’язки.

Компанії моніторять і комерційний ринок вакцини. «Макдональдз Україна» на початку року вела перемовини зі страховими компаніями щодо проведення щеплень у комерційних клініках. Але не вийшло – послуга недоступна, бо приватний ринок вакцин ще закритий. Компанія також намагалася заключити прямі контракти з постачальниками. Це виявилося неможливо. Відмову від виробників отримав і Львівський IT Кластер. Декілька опитаних компаній думають над включенням до корпоративної медичної страховки вакцинації після появи вакцини на комерційному ринку, але не поспішають із рішеннями. Їх зупиняє незрозуміла потенційна вартість вакцини, через що складно планувати витрати. 

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд