30 стійких компаній
Вони руйнують – ми відновлюємо, описує роботу найбільшого мобільного оператора під час російсько-української війни Олександр Комаров. Станом на 31 березня оператор втратив обладнання на $20 млн. За пів року 2022-го здійснили 4100 ремонтів базових станцій. До звільнених українських міст та сіл інженери-телекомівці дістаються одразу після ЗСУ.
Попри це та втрату 1,4 млн абонентів, операційний гривневий виторг найбільшого українського мобільного оператора зріс, однак у валюті просів, як і маржинальність. Один із антикризових заходів – спроба диверсифікувати класичний телекомбізнес. Для цього в серпні «Київстар» придбав медичний сервіс Helsi.
Попереду у «Київстару» нелегкі часи, теоретично компанія – претендент на націоналізацію. Материнська компанія Veon на 47,9% належить інвесткомпанії Letter One, акціонери якої – підсанкційні російські бізнесмени. «Рішення про націоналізацію буде прикрою помилкою», – каже Комаров.
50 найкращих роботодавців 2021
У 2020‑му 70% офісних співробітників найбільшого мобільного оператора дізналися, що таке дистанційна робота. Доки Apple і Google щоразу переносять повернення до порожніх кампусів, у «Київстарі» зробили тимчасову практику постійною. Компанія офіційно перейшла на гібридний формат роботи, каже HR‑директорка оператора Оксана Олійник.
Водночас частина працівників завжди працює в офісі. Технічним фахівцям, які обслуговують обладнання «в полях», дистанційка також не підходить. Решта самі вирішують, як часто навідуватися на роботу. Який ефект? 46% співробітників оцінили економію на транспорті, харчуванні та іншому, наводить результати опитування Олійник. 84% хочуть залишити «гібрид» і після завершення карантину. Бізнесу це, схоже, не заважає. За дев’ять місяців 2021‑го виторг «Київстару» зріс на 15%.
25 найрозумніших компаній
Рік заснування: 1994
Рік запуску R&D‑відділу: 2019
Штат R&D‑відділу: 150
Інвестиції в R&D: не розкриваються
Керівник напряму: Михайло Нестор
Найуспішніші у світі оператори отримують 15–20% доходу від не пов’язаних із телекомом сервісів, каже голова департаменту розробки продуктів «Київстару» Михайло Нестор. Його амбіція – зробити так, щоб найбільший гравець українського телеком‑ринку був серед них. Переведенням компанії на цифрові рейки займається пів тисячі співробітників, безпосередньо у департаменті Нестора – понад 150 розробників.
Телеком‑індустрія проспала революцію месенджерів. «Три‑чотири месенджери забирають 99% месенджер‑трафіку», – розповідав Forbes СЕО «Київстару» Олександр Комаров.
Програш компенсують за рахунок інших технологій. Виторг оператора за дев’ять місяців 2021‑го – 21,2 млрд грн. Попит на хмарні технології, BigData, сервіси Microsoft підштовхнув до зростання доходів від бізнес‑клієнтів на 12,5% за квартал. Одна з успішних знахідок – сервіс ADWISOR. Він допомагає компаніям самостійно запускати таргетовані СМС‑розсилки за допомогою великих даних.
100 найбільших приватних компаній 2021
«Київстар», може, не так швидко, але істотно змінюється», – стверджує президент компанії Олександр Комаров. Два роки тому найбільший мобільний оператор України перейшов з аутсорсу на власну IT‑розробку. До осені 2021‑го IT‑команда збільшилася до 100 осіб, а стратегія почала окупатися – доходи від хмарних сервісів і Big Data за минулий рік потроїлися. «Київстар» хоче продавати бізнесу дедалі більше послуг із кібербезпеки, фінтех‑ та IoT‑сервіси. У 2021‑му нові продукти мають принести оператору 8% доходу.
У 2020‑му «Київстар» заробив у 2,5 раза більше, ніж обидва конкуренти разом узяті, і продовжує витрачати мільярди на 4G. Кількість абонентів застигла на позначці 20,9 млн, вони дедалі менше користуються голосовим зв’язком і щораз більше – мобільним інтернетом. До кінця року оператор планує покрити LTE‑мережею 16 500 населених пунктів, або понад 90% України. У пріоритеті – віддалені міста й села. «У 2022‑му сфокусуємося на покритті міжнародних і національних доріг, продовжимо підготовку до 5G», – говорить Комаров.
50 найкращих роботодавців 2020
Дистанційну роботу в «Київстарі» практикували ще до пандемії, тому вхід у локдаун компанії дався легко. Головне у цій ситуації, каже HR‑директор Оксана Олійник, не лише перебудувати процеси, а й зберегти командний дух. Для цього СЕО компанії Олександр Комаров щотижня зустрічається зі своїми співробітниками онлайн.
У «Київстарі» вирішили культивувати концепцію нового лідерства. «Головні компетенції – самодисципліна, дистанційне керування та вміння поєднувати різні ролі», – пояснює Олійник.
Навіть під час кризи працівників деяких спеціальностей знайти складно, говорить вона. Тому «Київстар» виховує людей усередині компанії. Співробітники оператора відзначають в опитуванні, що «компанія постійно навчається і навчає».
100 найбільших приватних компаній 2020
У 2020 році «Київстару» довелося поділитися з конкурентами найдорожчим – частотами. Без цього йому б не дісталася ліцензія на зв’язок 4G у діапазоні 900 МГц. Передбачається, що до 2022 року новим стандартом зв’язку зможуть користуватися 90% українців. Зобов’язання щодо створення мережі 4G обходяться недешево, говорить президент компанії Олександр Комаров. Компанія, за його словами, витрачає на це «майже кожну другу гривню прибутку». У другому кварталі 2020 року «Київстар» отримав найбільшу серед конкурентів виручку (6 млрд грн) і маржинальність EBITDA (67,8%). Але прибутку ніколи не буває забагато: у 2022 році доведеться розщедритися на частоти та ліцензії у стандарті 5G.