202 бізнес-чемпіони 2024
«Основний виклик – стійкість в умовах війни та блекаутів», – каже CEO «Київстару» Олександр Комаров. У нього видався важкий рік. Найбільший у країні мобільний оператор із 23,4 млн абонентів усе ще працює з наслідками минулорічної російської кібератаки, що повністю знищила логічну структуру віртуальної інфраструктури мережі, й посилює захист систем.
Нове завдання підкинув регулятор, що зобов’язав операторів забезпечити зв’язок без електрики протягом 10 годин. З акумуляторами це зробити технічно неможливо. Ціна живлення всієї мережі – 20 000 додаткових співробітників і понад 1 млн л пального на день, наводить розрахунки Комаров. Його план-мінімум – восени 2024-го зарезервувати генераторами 25–30% мережі.
25 найбільших інвесторів країни
Оператор мобільного звʼязку «Київстар» під час великої війни інвестує більше, ніж у мирні часи. Причина – війна. Наприклад, у Київській, Чернігівській та Сумській областях було пошкоджено 30–35% базових станцій, а 10–15% зруйновано. Ще критичніші руйнування у Донецькій та Луганській областях, де знищено чи втрачено 70% та 100% відповідно. У 2022-му «Київстар» побудував 659 базових станцій, торік – 1000.
На початку цього року материнська компанія VEON розпочала трирічний інвестплан на $600 млн для відбудови мережі. «Ми повинні почати думати про пʼятирічну перспективу та мінімум $1 млрд інвестицій протягом цього періоду», – підвищив ставку гендиректор VEON Каан Терзіоглу в інтерв’ю Forbes у січні.
Топ інвестиційних проєктів 2023 року
― Розвиток 4G.
― Будівництво та відновлення мережі у 811 населених пунктах.
― Встановлення 110 000 джерел безперебійного живлення на базових станціях.
― Будівництво резервного центру управління мережею.
50 найкращих роботодавців
Основні пріоритети «Київстару» – безпека співробітників та задоволеність клієнтів, каже директорка з управління персоналом Оксана Олійник. Компанія компенсує оренду житла співробітникам, які його втратили, а також допомагає з відновленням.
Працівники застраховані за договором добровільного медичного страхування, мають страховку життя та від нещасного випадку. Співробітники у регіонах з підвищеною воєнною небезпекою можуть отримати компенсацію лікування, зокрема після поранень, одержаних через воєнні дії. Страховка дійсна і для 178 мобілізованих співробітників. «Київстар» зберігає за ними робочі місця і виплачує середню зарплату. На лютий 2024 року сума компенсацій мобілізованим працівникам становила 109 млн грн.
Команду навчають етичної взаємодії з військовими, які мають поранення чи інвалідність. Після демобілізації до роботи повернулося 16 захисників.
Цитата з анкет: «Толерантність, підтримка, доброзичливість».
25 найкращих роботодавців для ветеранів
Завдяки одному з ветеранів, що повернулися у «Київстар», у компанії зʼявилася нова практика – визнання. Для ветеранів важливо, щоб люди поруч відчували вдячність, при цьому до публічності готові далеко не всі, каже начальниця департаменту розвитку талантів «Київстару» Світлана Кончаніна.
«Як непублічно демонструвати шану та вдячність ветерану – завдання із зірочкою для компанії», – зізнається вона. «Київстар» прагне охопити програмою і самого ветерана, і його оточення. Успішно працює психологічна підтримка. Демобілізовані співробітники та їхні рідні можуть отримати індивідуальну підтримку та долучитися до комʼюніті ветеранів.
Щодня команда дізнається неочевидні речі про реінтеграцію ветеранів, говорить Кончаніна. Наприклад, досвід інших країн показав менеджерці: найсерйозніші наслідки війни відкладені в часі. «Ми дізнаємося про них навіть не після бойових дій, а за декілька років, – каже Кончаніна. – Щоб зменшити їхній вплив, маємо докласти максимум зусиль сьогодні».
50 найкращих роботодавців воєнного часу
У березні єдиним джерелом зв’язку для зруйнованого росіянами Маріуполя була станція в місцевому офісі «Київстару». Її роботу протягом кількох тижнів підтримували четверо інженерів оператора. Відновлення мережі – один із головних KPI минулого року. Компанія виконала 144 000 позачергових та ремонтних робіт, повернувши зв’язок у 816 населених пунктів, ідеться в річному звіті материнської компанії Veon.
Через міграцію українців оператор втратив 1,4 млн абонентів, але річний дохід зріс на 8,2%, до 31 млрд. «Київстар» витратив 1,6 млрд грн на гуманітарні потреби, підтримку клієнтів та працівників. Ефективність 19% співробітників поліпшлась у 2022 році, підрахували в компанії.
«Київстар» запровадив програму матеріальної підтримки співробітників на перші шість місяців 2022 року. Понад 650 працівників скористалися корпоративними сеансами з психологами. Для підтримки внутрішніх комунікацій запровадили регулярні прямі лінії з СЕО та директорами напрямів.
У 2023 році роботодавець продовжує реалізовувати програми з підтримки та мотивації колективу. Основними задачами є: розвиток лідерів, що особливо важливо в кризові часи; культурна трансформація; гнучка організація — покращення клієнтського досвіду працівників через автоматизацію та диджиталізацію процесів.
Компанія інвестувала $600 млн. , які в наступні три роки підуть на модернізацію і відновлення цифрової інфраструктури, що постраждала в результаті російського вторгнення в Україну.
30 стійких компаній
Вони руйнують – ми відновлюємо, описує роботу найбільшого мобільного оператора під час російсько-української війни Олександр Комаров. Станом на 31 березня оператор втратив обладнання на $20 млн. За пів року 2022-го здійснили 4100 ремонтів базових станцій. До звільнених українських міст та сіл інженери-телекомівці дістаються одразу після ЗСУ.
Попри це та втрату 1,4 млн абонентів, операційний гривневий виторг найбільшого українського мобільного оператора зріс, однак у валюті просів, як і маржинальність. Один із антикризових заходів – спроба диверсифікувати класичний телекомбізнес. Для цього в серпні «Київстар» придбав медичний сервіс Helsi.
Попереду у «Київстару» нелегкі часи, теоретично компанія – претендент на націоналізацію. Материнська компанія Veon на 47,9% належить інвесткомпанії Letter One, акціонери якої – підсанкційні російські бізнесмени. «Рішення про націоналізацію буде прикрою помилкою», – каже Комаров.
50 найкращих роботодавців 2021
У 2020‑му 70% офісних співробітників найбільшого мобільного оператора дізналися, що таке дистанційна робота. Доки Apple і Google щоразу переносять повернення до порожніх кампусів, у «Київстарі» зробили тимчасову практику постійною. Компанія офіційно перейшла на гібридний формат роботи, каже HR‑директорка оператора Оксана Олійник.
Водночас частина працівників завжди працює в офісі. Технічним фахівцям, які обслуговують обладнання «в полях», дистанційка також не підходить. Решта самі вирішують, як часто навідуватися на роботу. Який ефект? 46% співробітників оцінили економію на транспорті, харчуванні та іншому, наводить результати опитування Олійник. 84% хочуть залишити «гібрид» і після завершення карантину. Бізнесу це, схоже, не заважає. За дев’ять місяців 2021‑го виторг «Київстару» зріс на 15%.
25 найрозумніших компаній
Рік заснування: 1994
Рік запуску R&D‑відділу: 2019
Штат R&D‑відділу: 150
Інвестиції в R&D: не розкриваються
Керівник напряму: Михайло Нестор
Найуспішніші у світі оператори отримують 15–20% доходу від не пов’язаних із телекомом сервісів, каже голова департаменту розробки продуктів «Київстару» Михайло Нестор. Його амбіція – зробити так, щоб найбільший гравець українського телеком‑ринку був серед них. Переведенням компанії на цифрові рейки займається пів тисячі співробітників, безпосередньо у департаменті Нестора – понад 150 розробників.
Телеком‑індустрія проспала революцію месенджерів. «Три‑чотири месенджери забирають 99% месенджер‑трафіку», – розповідав Forbes СЕО «Київстару» Олександр Комаров.
Програш компенсують за рахунок інших технологій. Виторг оператора за дев’ять місяців 2021‑го – 21,2 млрд грн. Попит на хмарні технології, BigData, сервіси Microsoft підштовхнув до зростання доходів від бізнес‑клієнтів на 12,5% за квартал. Одна з успішних знахідок – сервіс ADWISOR. Він допомагає компаніям самостійно запускати таргетовані СМС‑розсилки за допомогою великих даних.
100 найбільших приватних компаній 2021
«Київстар», може, не так швидко, але істотно змінюється», – стверджує президент компанії Олександр Комаров. Два роки тому найбільший мобільний оператор України перейшов з аутсорсу на власну IT‑розробку. До осені 2021‑го IT‑команда збільшилася до 100 осіб, а стратегія почала окупатися – доходи від хмарних сервісів і Big Data за минулий рік потроїлися. «Київстар» хоче продавати бізнесу дедалі більше послуг із кібербезпеки, фінтех‑ та IoT‑сервіси. У 2021‑му нові продукти мають принести оператору 8% доходу.
У 2020‑му «Київстар» заробив у 2,5 раза більше, ніж обидва конкуренти разом узяті, і продовжує витрачати мільярди на 4G. Кількість абонентів застигла на позначці 20,9 млн, вони дедалі менше користуються голосовим зв’язком і щораз більше – мобільним інтернетом. До кінця року оператор планує покрити LTE‑мережею 16 500 населених пунктів, або понад 90% України. У пріоритеті – віддалені міста й села. «У 2022‑му сфокусуємося на покритті міжнародних і національних доріг, продовжимо підготовку до 5G», – говорить Комаров.
50 найкращих роботодавців 2020
Дистанційну роботу в «Київстарі» практикували ще до пандемії, тому вхід у локдаун компанії дався легко. Головне у цій ситуації, каже HR‑директор Оксана Олійник, не лише перебудувати процеси, а й зберегти командний дух. Для цього СЕО компанії Олександр Комаров щотижня зустрічається зі своїми співробітниками онлайн.
У «Київстарі» вирішили культивувати концепцію нового лідерства. «Головні компетенції – самодисципліна, дистанційне керування та вміння поєднувати різні ролі», – пояснює Олійник.
Навіть під час кризи працівників деяких спеціальностей знайти складно, говорить вона. Тому «Київстар» виховує людей усередині компанії. Співробітники оператора відзначають в опитуванні, що «компанія постійно навчається і навчає».
100 найбільших приватних компаній 2020
У 2020 році «Київстару» довелося поділитися з конкурентами найдорожчим – частотами. Без цього йому б не дісталася ліцензія на зв’язок 4G у діапазоні 900 МГц. Передбачається, що до 2022 року новим стандартом зв’язку зможуть користуватися 90% українців. Зобов’язання щодо створення мережі 4G обходяться недешево, говорить президент компанії Олександр Комаров. Компанія, за його словами, витрачає на це «майже кожну другу гривню прибутку». У другому кварталі 2020 року «Київстар» отримав найбільшу серед конкурентів виручку (6 млрд грн) і маржинальність EBITDA (67,8%). Але прибутку ніколи не буває забагато: у 2022 році доведеться розщедритися на частоти та ліцензії у стандарті 5G.