Коронавірус закривав українські кінотеатри декілька разів. З березня по травень був локдаун. Листопадовий карантин вихідного дня обрушив продажі в найбільш «урожайні» для кінотеатрів суботу та неділю. Наступне випробування на міцність – січневий карантин.
У двох найбільших гравців цього ринку – мереж Multiplex і «Планета Кіно» – виторг у 2020 році скоротиться на 65% і 50% відповідно.
Пандемія прискорила трансформацію світового кіноринку. Найпотужніші американські студії переходять в онлайн. Disney випустив блокбастер «Мулан» на своєму стрімінговому сервісі Disney+, а Warner Bros. планує в 2021 році вивести 17 фільмів рівночасно в кінотеатрах і на платформі HBO Max.
Топ-менеджер Сергій Коваленко (колишній директор з розвитку «Нової Пошти» і голова правління казахстанського ATF банку) обговорив антикризову тактику і стратегію виживання зі співвласником мережі «Планета Кіно» Дмитром Деркачем і CEO Multiplex Романом Романчуком.
Дмитро Деркач, співвласник «Планети Кіно»
Виторг мережі в 2019 році – 823,5 млн грн, продано близько 5 млн квитків.
ПРО ЛОКДАУНИ
До кризи ми інвестували в команду. Проводили курси, адже для хорошого сервісу потрібні натреновані співробітники. У весняний карантин нікого не втратили. У березні працівники одержували 70% від повної зарплати, в локдаун – 50%.
На момент карантину на рахунку залишалися гроші від реалізації квитків та інших товарів. В локдаун непоганий кеш приніс продаж сертифікатів на фільми, цієї суми вистачило практично на весь локдаун.
У липні ми повністю відновили 100% виплат лінійному персоналу, а у вересні-жовтні решті. У вересні вийшла на екрани стрічка «Тенет», і ми отримали незначний прибуток.
Листопад став повним жахіттям. Уряд повідомив про карантин, а кіностудії попередили, що не дадуть очікуваних фільмів, якщо кінотеатри будуть закриті з 25 грудня по 14 січня. Ми вийняли весь кеш з рахунків і скоротили 30% штату.
ПРО БОРГИ І ПЕРЕГОВОРИ
Борг продовжує зростати. Дистриб’юторам віддаємо 50% від виторгу з продажу квитків – це стандартні умови співраці. Немає продажів – не платимо. Переговори минули нормально, раніше ми завжди розраховувалися вчасно. Боргу перед банками не маємо, кредитами майже не користуємося.
Найбільша проблема з орендою. З більшістю власників ТРЦ спочатку ми домовилися про те, що платимо частину комунальних та за експлуатацію. Після карантину з кимось перейшли на відсоток від обороту, а з кимось на знижену фіксовану ставку. Домовилися не з усіма, тому є борги.
Арнольд Кременчуцький, продюсер: «Онлайнкінотеатр вимагає двох речей: не менше $1 млн щомісячних витрат на контент та інвестицій у маркетинг. У мереж зовсім інша модель – зі ставкою на entertainment. Вони конкуруватимуть за якістю і технологіями і не будуть дешевші за онлайн».
ПРО СТРАТЕГІЮ І МАЙБУТНЄ КІНОТЕАТРІВ
Останні кілька місяців витратили на пошук бізнес-моделі для онлайн-кінотеатру. Ми розглядали побудову своєї платформи, купівлю наявної, навіть увійшли в переговори, але вийшли. Ще спробуємо кілька моделей, проте, найімовірніше, в онлайн не підемо.
Те, що скоротиться проміжок між виходом фільму офлайн і онлайн, не дуже страшно. Варіантів швидкого зручного відпочинку не так багато, а похід у кінотеатр – це особливий досвід. До карантину я думав, що онлайн нам загрожує, але тепер переконався, що люди не хочуть сидіти вдома.
Більш серйозна небезпека – короткі відео на маленькому екрані. У дітей та підлітків, які вже самі можуть ходити в кіно, у пріоритеті TikTok, їх важко переорієнтувати на великий екран і фільм на 1,5 години. Завдання студій – придумати, як привернути глядачів до великого екрана.
А щоб конкурувати з диванами і Netflix, робимо кінотеатри комфортними: широкі проходи, зручні місця, технологічні екрани, кіномаркети, бари з коктейлями, ресторан технології IMAX, 4DX.
У Китаї – просто божевільні дизайнерські проєкти кінотеатрів. Ось на них і варто орієнтуватися.
Роман Романчук, CEO Multiplex
Виторг мережі у 2019 році – 713 млн грн, продано 11,6 млн квитків.
ПРО ЛОКДАУНИ
Навесні ми жили в режимі стартапу, щотижня впроваджували один-два нових продукти. Запустили продаж попкорну онлайн, сертифікати, автокінотеатр. Останній проєкт – це гра вдовгу, сподіваємося, що до літа 2021 року він приноситиме 30–40% прибутку від звичайного кінотеатру.
Всі співробітники йшли у відпустку за свій рахунок, а після першого локдауну ми втратили понад 70% працівників. Звільнення тягнули за собою повну виплату відпускних і всієї зарплати.
Я обдзвонював друзів і знайомих, які працюють онлайн або в продовольчому ритейлі, і пропонував співробітників, так би мовити, в оренду. Таким чином працевлаштували 5–10% персоналу.
ПРО БОРГИ І ПЕРЕГОВОРИ
Коли дохід вичерпався, ми почали перемови з контрагентами, яких у нас понад 1000, про реструктуризацію боргів.
Найскладніше було домовитися про тривалу платню частинами. Партнери були впевнені, що за місяць усе стабілізується, а ми морочимо голову. На переговори йшло по 14 годин на день.
Як ми їх умовили? Орендодавцям пропонували прибирати фіксовану частину оренди, але залишити відсоток. Умовно кажучи, якщо відвідуваність висока, зароблятимеш 500 грн, якщо нуль, то нуль. Буде аншлаг – отримаєш більше і компенсуєш збитки. З food-постачальниками було так: якщо оборот підвищується, з’являється якась маржинальність, ми відразу ж щомісяця гасимо більшу частину боргу.
Ще один спосіб – швидке завершення співпраці. Розривали відносини миттєво, якщо інша сторона поводилася деструктивно. Якщо залишалися зобов’язання, говорили, які умови реально можемо виконати, і все фіксували.
ПРО СТРАТЕГІЮ І МАЙБУТНЄ КІНОТЕАТРІВ
В індустрії відбулися безповоротні події.
Бізнес-модель кінопрокату базувалася на двох факторах: до походу в кінотеатр стимулювала ексклюзивність продукту й атмосфера. Наша стратегія будуватиметься так, аби фактор № 2 став № 1.
Кінотеатри мають перетворитися на центр розваг. Це означає, що там буде не лише голлівудське кіно, а й українське, знадобиться інша їжа, можливо, геймінг та івенти дуже широкої категорії. Кінотеатри були заточені на максимально великі зали, тепер це стає проблемою. Наприклад, технологія LED-екранів не потребує кінопроєкційної, яка займає місця в кінотеатрі. Під неї доведеться трансформувати приміщення, а це додаткові інвестиції.
Ілля Свідлер, директор дистриб’юторської мережі Kinolife і автокінофестивалю FESTinCAR: «Автокінотеатр – це антикризовий інструмент. Тут не треба чекати 30% доходу від HoReCa, як у звичайному кінотеатрі. Їжу та напої в нашому кінобарі замовляють тільки 3–5% відвідувачів. У дощ кількість глядачів падає на 50%. Основна інвестиція – кінотеатральний проєктор. Б/в коштує щонайменше $10 000».
Опубліковано в сьомому номері журналу Forbes (січень-лютий 2021)
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.