Категорія
Компанії
Дата

Після цунамі. Як коворкінги шукають шлях до спасіння та змінюють бізнес-моделі

Криза стала тестом на стійкість для мільйонів компаній. У цій рубриці Forbes аналізуватиме, як підприємці, що опинилися під ударом, шукають шлях до спасіння та змінюють бізнес-моделі. Почнемо з коворкінгів.

Ілля Кенігштейн, співзасновник Creative States

Фото Creative States

Фото Creative States

Компанія орендує приміщення площею 1800 та 2200 кв. м у столичних бізнес-центрах Gulliver та Senator, а також в ангарі заводу «Арсенал» площею понад 4000 кв. м. Вони розбиті на невеликі зони, де можуть працювати як окремі особи, так і компанії з 30 співробітників. Зони до карантину здавалися в оренду на термін від одного місяця до одного року, але корона-криза змусила Кенігштейна стати гнучкішим. Бізнес-простір запустив оренду офіса на день через появу вільних приміщень на локаціях. Додаткове джерело доходів – бізнес-сервіси.

ПРО СТІЙКІСТЬ БІЗНЕС-МОДЕЛІ

Серед клієнтів коворкінгу – фрілансери та зрілий бізнес. 90% резидентів – айтішники, решта – венчурні фонди, адвокатські та туристичні фірми. Більшість з них укладає короткострокові контракти, які можна розірвати за один-два місяці. Близько 20% приміщень залишаємо вільними для зростаючих компаній.

У перший місяць карантину прибутки практично не змінилися, бо ні ми, ні наші клієнти не розуміли, як довго триватиме ця ситуація. Але у квітні очікую просідання на 20%, бо договір із коворкінгами розірвали 5–10% клієнтів, решта попросила знижки або відстрочення оплати оренди. Ми їх дали. Нам довелося повністю оплатили оренду у бізнес-центрах, бо знижок ніхто не дав. Чорний день уже настав – використовуватимемо гроші з резервів. Під час карантину в коворкінгах були присутні лише 10% резидентів.

Андрій Федорів, засновник креативного простору Fedoriv Hub, співвласник коворкінгу Kooperativ: «Тепер головна цінність – гнучкість, а ризик полягає у відносинах з ленд-лордом. Останній після цієї кризи не зможе один раз пасивно здати приміщення, бо не матиме гарантії щодо забезпечення себе орендарями на кілька років. Це призведе до того, що ленд- лорди спільно вестимуть бізнес з операційними компаніями». /Фото Facebook Andriy Fedoriv

Андрій Федорів, засновник креативного простору Fedoriv Hub, співвласник коворкінгу Kooperativ: «Тепер головна цінність – гнучкість, а ризик полягає у відносинах з ленд-лордом. Останній після цієї кризи не зможе один раз пасивно здати приміщення, бо не матиме гарантії щодо забезпечення себе орендарями на кілька років. Це призведе до того, що ленд- лорди спільно вестимуть бізнес з операційними компаніями». Фото Facebook Andriy Fedoriv

ПРО БІЗНЕС-МОДЕЛІ WEWORK ТА IWG

WeWork зайшла у кризу ще до виходу на IPO. Головна помилка компанії – скажена експансія, під час якої у ній не зрозуміли, що втрачають лідерство. Її досвід показує, що підприємцям у першу чергу потрібно думати про продажі та прибутки. У IWG, яка працює в Україні під брендами Regus та Spaces, прості офіси, але в них можна запозичити модель продажів та звернути увагу на темпи розширення.

ПРО КРИЗУ ЯК ШАНС

Настає період професійних операторів офісної нерухомості. Очікую, що після карантину клієнтів буде більше, ніж до його введення, оскільки з’явиться ефект відкладеного попиту. Ринок швидко відновиться. Компанії зрозуміли, що їм необхідно менше квадратних метрів. По-перше, так вони економлять. По-друге, більше ніхто не хоче заходити в довгострокову оренду, адже не зрозуміло, що буде з ринками навіть за кілька місяців.

Сучасні компанії «дихають»: вони то збільшують, то зменшують кількість працівників. Після кризи бізнес-простори, крім IT-компаній, займуть представники відділів продажу, юристи й аудитори.

ПРО ЗМІНИ У БІЗНЕС-МОДЕЛІ

Замислився над ідеєю зайняти нішу квазіо-фісів, які будуть альтернативою прямій оренді. Криза звільнила багато тисяч квадратних метрів офісних та ресторанних приміщень. Я звернувся до їхніх власників із пропозицією відкрити там наші локації. Ми отримали близько 30 пропозицій, деякі переговори вже на фінальній стадії. Квазіофіси плануємо розвивати під брендом Versus, але це ще не фінальна назва. Локації перездамо одній-двом компаніям разом з додатковими послугами.

Така модель дозволить зекономити сотні тисяч доларів на ремонті при відкритті нових локацій. У середньому ми витрачали на ремонт приміщень близько $500 за кв. м. Оскільки ці приміщення відповідатимуть нашим стандартам, то максимальні витрати становитимуть $100, а у деяких випадках – взагалі нуль.

Роман Хміль, співзасновник Creative Quarter

Фото CEO Club Ukraine

Фото CEO Club Ukraine

Компанія орендує приміщення площею 2200 та 10 500 кв. м у столичних бізнес-центрах Astarta та Gulliver і перездає їх переважно IT-компаніям з кількістю працівників від 30 до 50. Бізнес-модель зосереджена на офісах «під ключ» та наданні додаткових послуг – наприклад, аутстафінгу. Закордонним компаніям пропонуються рекрутингові послуги з умовою, що їхні працівники орендуватимуть місця у коворкінгах. До кризи таким методом бізнес-простір здавав в оренду 20% робочих місць.

ПРО СТІЙКІСТЬ БІЗНЕС-МОДЕЛІ

У період карантину ми запровадили програму «доставки робочого місця» – замовлення офісних меблів та комп’ютерної техніки додому. Нею скористалося близько 20% клієнтів. Ми не отримали жодних знижок щодо оренди приміщень. По-перше, офіси не потрапили під форс-мажор, по-друге – бізнес-центри, у яких розміщені наші коворкінги, заповнені на 100% і багато орендарів платять за приміщення ще за ставками 2016 року. Ми не змогли піти на поступки резидентам при відстрочці оплати і надали лише 5% знижки.

Коворкінг втратив всі короткострокові контракти, а це 20% від загальної кількості. Це помісячні угоди з малим бізнесом і фрилансерами. Частка контрактів строком від одного до п’яти років, яких близько 80%, залишилася незмінною.

Олександр Носаченко, керуючий директор Colliers International (Україна): «Під час кризи модель квазіофісів може себе виправдати, адже це – win- win-win ситуація. Виграють усі: орендодавець – приміщення не простоюють, орендар – продовжує окупати свій ремонт, а коворкінг отримує практично готове приміщення для бізнесу». /Фото Facebook

Олександр Носаченко, керуючий директор Colliers International (Україна): «Під час кризи модель квазіофісів може себе виправдати, адже це – win- win-win ситуація. Виграють усі: орендодавець – приміщення не простоюють, орендар – продовжує окупати свій ремонт, а коворкінг отримує практично готове приміщення для бізнесу». Фото Facebook

Збитки від карантину оцінюємо у сотні тисяч доларів: частина наших резидентів повернеться в червні, а деякі – навіть у вересні. Серед нових клієнтів очікуємо компанії, які раніше орендували звичайні офіси, а також представництва західних компаній, які планують зайти на ринок.

ПРО БІЗНЕС-МОДЕЛІ WEWORK ТА IWG

Проблема WeWork – лише в поганому корпоративному управлінні. Вони бачили своїми резидентами фрілансерів, а корпоративний сектор почали залучати пізно і тому виявилися не готовими до кризи. IWG адаптовані краще: вони вже пережили кризу у 2001 році і навіть збанкрутували. Їхня бізнес-модель виживе і розвиватиметься, бо має 20–30% рентабельності.

ПРО КРИЗУ ЯК ШАНС

Якщо 10–20% української економіки загине, компанії не зможуть платити за коворкінг, як до карантину. Якщо економіка США просяде на 10%, то частина бізнесів, де працюють наші резиденти, збанкрутують, а ті, хто виживуть, скоротять витрати на офіси.

Економіка виходитиме з кризи повільно, бо два місяці простою для більшості бізнесів – банкрутство. Ці компанії втратили капітали, основні активи. Криза призведе до перебалансування клієнтів у нашому бізнесі. До IT-компаній додадуться фірми, які раніше орендували власні офіси, а зараз зосередили свій бізнес на онлайні.

Компанії швидко зрозуміють, що вірус не страшний, і повернуться в коворкінги. Але будуть і ті, що віддадуть перевагу домашній роботі.

ПРО ЗМІНИ У БІЗНЕС-МОДЕЛІ

Ми переключилися на надання послуг аутстафінгу за кордоном. Збільшили втричі кількість працівників, які займаються продажами наших послуг середнім і великим IT-компаніям на західних ринках. Таким чином, розраховуємо покрити половину нових робочих місць, які зараз створюються. У 2020 році розраховували розширитися вдвічі – на 10 000–15 000 кв. м. Але оскільки до вересня ринок завмер, нам потрібна лише чверть цієї площі.

Опубліковано у першому номері журналу Forbes (червень 2020)

Матеріали по темі
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий Forbes вже у продажу

Новий Forbes вже у продажу

Рейтинг зарплат | 15 найкомфортніших банків