Категорія
Інновації
Дата

Буде боляче, але не одразу. З Росії йде корпоративний гігант SAP – які наслідки для «Газпрому» та Російської залізниці

3 хв читання

Німецький SAP – один із найбільших світових вендорів із капіталізацією €177 млрд – припиняє бізнес у Росії. Завдяки його ПЗ обертаються шестерні найбільших державних та приватних компаній країни. Також через війну в Україні пішли й інші корпоративні IT-гіганти – американські Oracle та Microsoft. Наскільки це руйнівно для економіки

Серед клієнтів SAP – «Газпром» та Російська залізниця. За 2021 рік компанія заробила на своїх сервісах з автоматизації бізнес-процесів €27,8 млрд виручки. У російському офісі працювало 2300 чоловік, але компанія дуже обтічно розповідає про їхню подальшу долю.

Що буде із клієнтами? В офіційному прес-релізі CEO SAP Крістіан Клейн обмежився формулюванням «ми зупиняємо продаж послуг та продуктів у Росії». Про можливі наслідки для російського бізнесу Forbes поговорив із експертом SAP-ринку, екс-співробітником SAP та Microsoft Михайлом Куценком.

Що означає заява SAP?

Для нас теж не до кінця зрозуміло, що означає «припиняємо бізнес у Росії». По-перше, це припинення продажу ліцензії. Важливо розуміти, що для SAP це навіть досить великий і непростий крок. За непрямими ознаками, обсяг бізнесу SAP у Росії це понад €1 млрд. Відмовитися від них – тяжке рішення.

Зараз клієнти SAP у Росії: «Газпром», «Сбербанк», «Пошта Росії», РЖД. Комерційних компаній я навіть не торкаюся. Припинення продажу ліцензії не вплине на цих замовників миттєво.

Ліцензії SAP безстрокові. Але вони не зможуть удосконалювати свої внутрішні процеси. Вони можуть лише заморозити їх у нинішньому вигляді.

У сучасному світі технології та процеси змінюються дуже швидко. Тому компанія, яка не оновлювала систему, не вдосконалювала процеси протягом трьох-пʼяти років, безповоротно відстає від своїх конкурентів. Якщо санкції триватимуть довго, це буде серйозний удар по конкурентоспроможності провідних російських компаній на світовому ринку.

Які альтернативи SAP? Що щодо російської 1C?

Жодних. Якщо компанія 10 років впроваджувала SAP, то вона впровадила стільки різного функціоналу, якого в 1С взагалі немає. З погляду функціоналу 1С – нормальна система обліку. І з бухгалтерським обліком вона впорається. Але великим компаніям потрібно набагато більше: оперативний облік, зміна підходу до управління. Тут альтернатив SAP та Oracle не існує. Їх просто нема на ринку, це світова практика.

Проекти інтеграції SAP тривають не один рік. У великих компаніях – 3-5-10 років. Не можна взяти модуль та за півроку все зробити. Якщо компанія входить в екосистему SAP, це надовго: потрібно переходити на нові версії, нові технології.

Наприклад, підтримка поточних версій SAP ERP та SAP Business Suite припиняється у 2027 році. Весь ринок на порозі, щоб глобально мігрувати в нові системи. Замовники повільно, поступово рухаються у цьому напрямку. Якщо ключові клієнти SAP у Росії не розпочали цей рух, вони зовсім відстануть.

Якщо вони раптом купили ліцензії, цей консалтинговий проект все одно хтось повинен робити. Тут найправильнішим партнером був би сам SAP. Але як призупинення бізнесу в Росії означає, що послуги з впровадження товарів вони теж не будуть надавати – адже це продаж послуг.

Сказати, що взагалі нема кому впроваджувати, це теж буде неправда. Є великі партнери та консультанти, які зараз за великим рахунком залишаться без роботи. Вони можуть мати внутрішній попит на впровадження проектів, але без підтримки вендора це робити однаково складно.

У що теоретично виллється перехід інші системи?

Якщо умовний Сбєрбанк раптом вирішив поміняти SAP на 1С, на цей проект піде років сім.

Коли в Росії почалася перша хвиля санкцій та імпортозаміщення, було кілька прес-релізів, що РЖД відмовляються від SAP на користь 1С. Але за ці роки РЖД так і не відмовилася від SAP. Вона відмовилася лише від розвитку SAP та «дочки».

Для таких великих компаній цей процес довгий, тяжкий, дорогий. Можна кричати, що ми зараз щось напишемо. Але це неможливо, тому що SAP у розвитку своїх систем та технологій вкладає мільярди.

З іншого боку, навіть відмова від нових технологій не зупинить бізнес моментально.

Що буде, якщо SAP вирішить припинити підтримку поточних продуктів?

Це більший удар. Це означало б, що навіть існуючі системи під загрозою зупинки будь-якої миті. Навіть функціонуюча система регулярно вимагає якихось оновлень, підтримки законодавства, підтримки якихось фіч, виправлення помилок у системі.

Можна жити без оновлень. Я знаю компанії в Україні, які були без підтримки 5-10 років. Але вони чітко усвідомлюють, що через пʼять років їм простіше перевпровадити систему, ніж оновитися.

Які можуть бути наслідки відключення хмарних сервісів SAP?

Це справді був би удар. Знову ж таки, це не зупинить бізнес. Тому що хмарні послуги у SAP, як правило, не відносяться до категорії критичних для бізнесу. Наприклад, у хмарах є управління персоналом: розвитку, підбір, оцінка персоналу. Також у «хмарах» управління взаємодією з клієнтами, управління закупівлями.

Але їхнє відключення серйозно погіршує процеси і принесе серйозний головний біль. Це серйозно зіпсує внутрішні процеси якості внутрішнього управління.

SAP рік тому наголосив на тому, щоб перевести на хмарні сервіси та критичні для бізнесу процеси та системи. Але цей процес тільки почався, і, гадаю, що ніхто з російських компаній ще в цю історію не вліз. Можливо, вони є в комерційному сегменті, якісь поодинокі випадки серед великих компаній.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд