Бути єдинорогом тепер недостатньо. Інвесторам цікаві стартапи вищої ліги – декакорни. Хто вони такі /Фото Getty Images
Категорія
Інновації
Дата

Бути єдинорогом тепер недостатньо. Інвесторам цікаві стартапи вищої ліги – декакорни. Хто вони такі

Getty Images

18 листопада заснований українцями стартап Grammarly залучив $200 млн, його оцінка досягла $13 млрд. Він перейшов зі статусу «єдинорога» (компанії з оцінкою понад $1 млрд) до «декакорну». Так називають стартапи вартістю понад $10 млрд. Що це за елітний клуб та що новий тренд говорить про стан інноваційної економіки

Чому більше недостатньо бути єдинорогом? За останні два роки статусність цього терміну розмила інфляція. У 2013-му, коли його ввів у широкий обіг венчурний інвестор Aileen Lee, у світі налічувалось всього 39 єдинорогів. Зараз їх понад тисячу, а протягом 2021-го темп появи нових компаній з оцінкою понад $1 млрд зріс до двох-трьох на день.

Декакорни – більш закритий клуб. Всього 84 стартапи отримали оцінку понад $10 млрд із 2007-го по 2021 рік. Першим був Facebook – компанію оцінили у $15 млрд після інвестицій від Microsoft. За останній рік список поповнили 30 нових компаній, серед них дві з українськими засновниками – Revolut та Grammarly. Їх оцінили у $33 та $13 млрд відповідно. «Статус декакорна краще говорить про зрілість компанії», – каже Ракеш Нараяна, глобальний директор з інвестицій у британській компанії Reckitt.

Чому дорогих стартапів так багато

Оцінка стартапів зростає, бо на ринку багато вільних грошей. «Через інфляцію заощадження не вигідно зберігати у готівці, тому інвестори вкладають куди завгодно, зокрема й у стартапи, щоб зберегти ліквідність», – каже Олексій Вітченко, засновник венчурного фонду Digital Future.

Ще одна причина – дотації держав під час пандемії. У 2020-му США влили в економіку $1,4 трлн, а у 2021-му – $1,9 трлн. Це вплинуло і на фондовий ринок. У 2021 році приватні компанії залучили рекордні $600 млрд після виходу на біржу.

Бум на фондовому ринку потяг за собою ринок венчурних інвестицій, каже Олександр Сорока, голова платформи Startup.Network, яка допомагає молодим бізнесам залучити інвестиції. За девʼять місяців 2021 року венчурні інвестори вклали близько $456 млрд у стартапи на різних стадіях – це на 64% більше, ніж за 12 місяців минулого року.

Статус єдинорога сьогодні дістати значно легше: раніше це займало від семи до десяти років, а зараз оцінку $1 млрд можуть отримати навіть ті компанії, які існують лише рік. Американський онлайн-ритейлер Jet.com, наприклад, став єдинорогом усього за чотири місяці після запуску, а індійський агрегатор брендів Mensa Brands – за шість місяців.

Вартість компаній збільшується й через конкуренцію серед інвесторів. Раніше ключовими гравцями в індустрії були ангели і венчурні фонди, а тепер на ринок вийшли хеджеві фонди, пайові та PE-фірми, пише The Wall Street Journal.

Чому важливо, скільки коштує стартап

Заведено вважати, що оцінка стартапу – це метрика успіху. Вона показує прогрес та приваблює інвесторів. Але, на відміну від оцінювання публічних компанії, у приватних цей процес непрозорий і часто базується на припущеннях, які складають після оголошення пізніх інвестиційних раундів.

Такий підхід не дає об’єктивну оцінку. Акції, випущені на пізніх стадіях, коштують дорожче – не тільки через об‘єктивні успіхи компанії, а й через особливі преференції. 

Наприклад, стартапи дають пізнім інвесторам можливість першочергово продати долю в компанії на гарантовану суму після виходу стартапу на біржу. Інша опція – можливість заблокувати публічне розміщення акцій, якщо воно не гарантує повернення більшої частини інвестицій. Це може пояснити, чому інвесткомпанії готові купляти декілька відсотків у компанії, піднімаючи оцінку у пʼять-сім разів однією транзакцією.

Проблему перегрітих оцінок обговорюють не вперше – у 2017 році професори Стенфордської школи бізнесу випустили дослідження, в якому спробували справедливо оцінити 135 єдинорогів з урахуванням особливих умов для пізніх інвесторів. Їхній висновок: половина компаній мають завищену капіталізацію.

Зрештою, що юнікорни, що декакорни – це просто семантика. Дехто пропонує називати стартапи вартістю $12 млрд «драконами», адже вони більші і сильніші. «Що дійсно важливо – це те, що підприємці та інвестори створюють бізнес, який приносить прибуток і допомагає суспільству», – каже колишній венчурний інвестор Тобі Харпер.

Майбутнє декакорнів

Капіталізація стартапів у світі зростає настільки швидко, що це починає хвилювати інвесторів. «Майбутній ріст цікавить стартапи більше, ніж інші показники», – каже голова американської компанії Liberty Media Джон Мелоун. Це, на думку Мелоуна, нагадує бульбашку доткомів початку 2000-х, коли бум на ринку інтернет-компаній залишив інвесторів ні з чим. 

Через високу ліквідність та капіталізацію стартапів венчурні фонди готові інвестувати ще більше. Таким чином вони заохочують стартапи зростати швидко і агресивно навіть тоді, коли у цьому нема потреби. Як наслідок – з’являються компанії, у яких після виходу на біржу між доходом компанії та оцінкою великий розрив.

Часто інвестори вкладають у компанії, у яких немає ні стабільного доходу, ні налагодженого виробництва. Таке трапляється, бо на глобальний ринок венчурних інвестицій «прийшло багато молодих інвесторів, які ще не втрачали гроші і не до кінця оцінюють ризики», – каже інвестор Денис Довгополий. Наприклад, американський виробник електрокарів Rivan вийшов на біржу 10 листопада з рекордною оцінкою – $66 млрд. Інвестори повірили в компанію незважаючи на те, що вона виготовила всього 156 автомобілів і не стала прибутковою за останні 10 років.

Венчурні фонди почали довше тримати стартапи у своїх портфоліо, інвестуючи у їхній розвиток до екзиту, каже Сорока. Це глобальний тренд, підтверджує дослідження McKinsey за 2016 рік: у 1990-х стартапи виходили на біржу в середньому за чотири роки після заснування, а у 2014-му та пізніше – за 11.

У 2022 році інвестори продовжуватимуть вкладати у приватні стартапи з великим потенціалом до того, як вони стануть публічними, пише Crunchbase. Це означає, що до супер-єдинорогів буде підвищений інтерес. «Зараз на такі стартапи попит, бо інвестори зрозуміли, що на них можна багато заробити», – каже Сорока.

Матеріали по темі
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий Forbes вже у продажу

Новий Forbes вже у продажу

130 ідей для новорічних подарунків | 25 найрозумніших компаній України