Перший український єдинорог Grammarly отримав $200 млн від британських та американських інвесторів на розробку сервісу, який допомагає писати без помилок. Після останнього раунду оцінка компанії виросла у шість разів – до $13 млрд, а два засновники Grammarly, ймовірно, стали мільярдерами. На що витратять інвестиції
Деталі угоди: хто інвестував у Grammarly та чи стали засновники мільярдерами
Останній раунд інвестицій був найбільшим в історії компанії. До цього Grammarly залучила $110 млн у 2017 році та $90 млн у 2019-му. Тоді компанія оцінювалась у $2,1 млрд, за даними Pitchbook. Також у 2019 році Gramamrly проводила продаж secondaries-акцій, але сума цієї транзакції невідома.
У новому раунді на понад $200 млн взяли участь американський фонд General Catalyst, британський фонд Baillie Gifford та фонди інвестиційної компанії BlackRock. General Catalyst вже інвестував у Grammarly у двох попереднх раундах; Baillie Gifford зазвичай робить значні інвестиції: у 2021-му він долучився до раунду на $500 млн у месенджер Discord та раунду на $700 млн у компанію з переробки акумуляторів Redwood Materials. BlackRock має $9,4 трлн активів – це один із найбільших інвестиційних фондів світу.
Інвестори оцінили Grammarly в $13 млрд – тепер це найдорожча приватна технологічна компанія, заснована в Україні. Раніше цей титул був за GitLab, що вже вийшла на американську біржу NASDAQ. Чи стали співзасновники Grammarly мільярдерами? У компанії три фаундера: Максим Литвин, Олексій Шевченко та Дмитро Лідер. Свій бізнес вони запустили в 2009 році в Києві.
Grammarly не розкриває інформації про структуру власності. На запит Forbes, комунікаційний менеджер Grammarly відповіла, що частки Литвина й Шевченка відрізняються від частки Дмитра Лідера, яка становить близько 1%. Раніше Forbes розраховував їхні статки, користуючись гіпотезою, що троє співзасновників порівну ділять між собою 78%. Враховуючи нові дані, Forbes припускає, що Литвин та Шевченко стали мільярдерами та їх сукупний капітал може становити близько $9 млрд. Оцінка статків Лідера зменшена приблизно до $115 млн. Це буде відображено у наступному рейтингу 100 найбагатших українців.
Що далі? СЕО Grammarly Бред Гувер каже, що компанія хоче зробити сервіс доступнішим на різних девайсах. Напередодні раунду, 17 листопада, Grammarly запустила новий, універсальний додаток для Mac та Windows. До того – додала свій сервіс у мобільну клавіатуру на телефонах Samsung.
Зараз компанія інвестує в сервіс для веброзробників, який допоможе інтегрувати Grammarly сторонні додатки та сервіси. Гроші підуть на іноваційні розробки та пошук нових талантів, розповіла компанія AIN.UA. Чи вийде компанія на біржу? Гувер каже, що поки не планує. Стартап росте за рахунок власних та приватних інвестицій вже понад 10 років, з 2009-го. Це новий тренд, каже дослідження McKinsey за 2016 рік: у 1990-х стартапи виходили на біржу, в середньому, через чотири роки після заснування, а у 2014-му та пізніше – через 11.
Український інвестор Денис Довгополий пише, що вихід на біржу – більш реалістичний сценарій для Grammarly, ніж M&A. За оцінки $13 млрд Grammarly, за словами Довгополого, будуть продавати не дешевше $15 млрд, а «покупців на таку суму мало». Логіка роботи з венчурним капіталом у Grammarly така: піднімати не часто, але багато. «Це рідкість, тому що навколо вільний доступ до капіталу на ранніх стадіях», – сказав він у серпневому інтерв’ю Forbes.
Які перспективи компанії на ринку
Grammarly не розкриває свій виторг, але сторонні сервіси (D&B, Owler тощо) оцінюють річні заробітки компанії у діапазоні $60-70 млн. Це залишає потенціал для росту. У 2018-му розмір ринку перевірки тексту оцінювали у $1,2 млрд, а до 2028-го він виросте ще на 28%, підраховує компанія DataIntelo.
За останні 10 років у Grammarly з’явилося багато конкурентів: Writesonic, Rytr, Jarvis, Peppertype.ai. Український першопрохідець на ринку лідирує в більшості рейтингів за популярністю і кількістю користувачів.
Щодня Grammarly користуються 30 мільйонів людей. Серед великих клієнтів – компанії Zoom, Cisco та Dell. Сервіс працює за підпискою, але базові функції доступні безкоштовно (так звана freemium бізнес-модель). Преміум-підписка для звичайних користувачів коштує $30 на місяць, а для бізнесу – $12,50 на місяць за користувача.
Компанія наймає 645 співробітників в офісах у Сан-Франциско, Ванкувері та Києві, за даними Pitchbook. У київському офісі під керівництвом Лідера процює 270 фахівців, у наступному році іх кількість повинна зрости до 400. Литвин, за даними LinkedIn, живе у Сан-Франциско, а Шевченко у Ванкувері. Чи мають вони українське громадянство, у компанії не кажуть: «Ми поважаємо приватність членів команди».
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.