Назар Федорчук сім років робить особистого секретаря, який вислухає всі ваші думки. Чому продавати кулони для розшифрування голосових нотаток виявилося так складно /Фото з особистого архіву
Категорія
Інновації
Дата

Назар Федорчук сім років робить особистого секретаря, який вислухає всі ваші думки. Чому продавати кулони для розшифрування голосових нотаток виявилося так складно

Назар Федорчук, засновник Senstone. Фото з особистого архіву

Український Senstone швидко злетів на краудфандингу і на роки зав'яз у виконанні замовлень. Що відбувається зі стартапом

«Senstone може бути одним із найменших пристроїв, які носять у світі, і, можливо, одним із найкорисніших», – захоплено писав Business Insider про продукт молодого українського стартапу в січні 2017-го. Його засновник Назар Федорчук, 41, вигадав розумний кулон, який автоматично перетворює голосові нотатки в текст.

Весною того ж року Senstone зібрав на Kikstarter $302 000 – у шість разів більше, ніж розраховував. Ціна для ранніх користувачів – $150, у роздріб – на $30 дорожча. Налагодити виробництво такими самими темпами не вийшло – бекери чекали на свої гаджети до літа 2021-го. «Місія – зробити так, щоб машини розуміли нас так само, як і люди», – каже Федорчук. Чому вона виявилася складнішою, ніж бачилося?

Ідея, продукт та ринок

Федорчук задумав Senstone у 2014 році – на зорі ери голосових помічників. У листопаді Amazon презентувала розумну колонку Echo — її можна було активувати позивним Alexa. Google Home з помічником Assistant зʼявилася через півтора року. Львівʼянин думав у іншому напрямку – хотів зробити «персонального секретаря», який би записував думки та нотатки. «Я був забудькуватим – це основна причина», – каже він.

Вийшов схожий на звичайну прикрасу ґаджет, який можна носити як кулон або брошку. Senstone важить 31 грам, батарея розрахована на чотири дні активного використання, один запис – максимум три хвилини. Потім аудіофайл передається на хмару й перетворюється на текст, який можна переглянути в додатку на смартфоні.

Найскладнішим було вмістити його в невеликий корпус, зізнається технічний директор дизайн-студії Concepter Олексій Олійник. Його інженери на контракті допомагали стартапу робити хардверну частину проєкту.

Їхню роботу оплатили не лише грошима. «Формально ми всі навіть співвласники Senstone, щоправда, в якихось мізерних цифрах», – каже Олійник. На початку 2021-го засновники Влад Тисленко та Олег Маленков продали студію Ajax Systems Олександра Конотопського за неназвану суму. Команда інженерів перейшла до нової компанії та активно над ґаджетом не працює – займається підтримкою у фоновому режимі.

Штучний інтелект для обробки людського мовлення – дороге задоволення. MVP можна зібрати «на коліні», конкурентоспроможний продукт запросто потягне на $1 млн, каже CTO ІІ-стартапа Elomia Михайло Маркевич. Senstone вирішив не будувати власну нейромережу – підключив до обробки записів хмарне рішення від Nuance. У квітні 2021-го цю компанію за $19,7 млрд купив Microsoft. Незадовго до поглинання вона відмовилася від дрібних клієнтів, і Senstone довелося швидко переходити на сервіси від Google та інших конкурентів.

Кому потрібний такий гаджет? «Основна аудиторія – зайняті люди, вони часто рухаються, у них багато завдань, які складно трекати», – каже Федорчук. Інструменти для особистої продуктивності – ринок на $42,6 млрд., оцінює американська консалтингова фірма Grand View Research. Однак ділять його виробники програмного забезпечення.

Програма Senstone працює і без кулона – нотатки можна диктувати прямо у смартфон. Навіщо платити $179 за ще один ґаджет? Щоб не робити зайвих рухів, запускаючи програми на телефоні, «ви натискаєте кнопку та все, що ви кажете, перетворюється в текст», каже Федорчук.

Senstone підтримує 12 мов, 60% користувачів віддають перевагу англійській. Більше половини пристроїв продаються до США та Австралії, 35% – до Японії. На японський ринок український стартап занесло випадково, і продовжувати експансію він поки що не планує – заважає мовний барʼєр.

За весь час Senstone продав майже 10 000 кулонів. Більша частина пішла бекерам на краудфандингових майданчиках, ще 500 – тестові зразки. Щоб вийти в плюс, хардверному стартапу потрібно від $1 млн виручки на рік, підраховує засновник. Цифри в його фінансових звітах більш скромні. Виторг Senstone за 2020 рік не дотягнув до $20 000, за девʼять місяців 2021-го продаж досяг $112 000. Що заважає злетіти?

Матеріали по темі

Засновник та інвестиції

Senstone – перший бізнес Федорчука, на який пішло близько $50 000 особистих заощаджень. Перш ніж податися в стартапери випускник юрфаку ЛНУ ім. Франко сім років пропрацював за посольства США в Україні – допомагав реформувати кримінальне законодавство. Результатом стало ухвалення у 2012 році Кримінально-процесуального кодексу, а також захист Федорчуком кандидатської дисертації. «Відчув, що в цьому плані я виконав свою місію», – каже він.

На початок 2016 року Senstone мав перший прототип – його показали на демо-дні в нещодавно відкритому київському акселераторі IoT Hub. Ґаджет був сирим, але засновник хабу Роман Кравченко вирішив вкласти в Senstone ангельські $35 000, а потім ще $15 000. «Нам потрібні були проєкти, а голосові технології були досить перспективними», – каже він.

Тоді ж у стартапа ненадовго зʼявився кофаундер – ексспівробітник львівського аутсорсера ELEKS Маркіян Мацех. Він якраз закрив великий контракт і звільнився, аби на зароблені комісійні запускати свою справу. «У мене раніше була подібна ідея, а тут побачив, що хтось її вже робить і з гарним прогресом», – каже він. Мацех вклав у Senstone близько $20 000 і взявся організовувати збирання коштів на Kickstarter.

Українців консультував Ерік Мігіковський – співзасновник відомого виробника розумного годинника Pebble, який зібрав на краудфандингу понад $43 млн. «Я з ним поспілкувався і не відчув, що в них були проблеми з налагодженням виробництва за ці гроші», – каже Федорчук. Pebble удалося стати легендою Kickstarter, але бізнес Мігіковський не потягнув. У грудні 2016 року його компанію за $23 млн поглинув розробник фітнес-браслетів Fitbit.

Фото попередньої версії Senstone, що була представлена на Kikstarter.

Фото попередньої версії Senstone, що була представлена на Kikstarter.

Фото попередньої версії Senstone, що була представлена на Kikstarter.

Фото попередньої версії Senstone, що була представлена на Kikstarter.

Фото попередньої версії Senstone, що була представлена на Kikstarter.

Фото попередньої версії Senstone, що була представлена на Kikstarter.

Нова версія Senstone.

Нова версія Senstone.

Нова версія Senstone.

Нова версія Senstone.

Нова версія Senstone.

Нова версія Senstone.

Нова версія Senstone.

Нова версія Senstone.

Нова версія Senstone.

Нова версія Senstone.

Нова версія Senstone.

Нова версія Senstone.

Нова версія Senstone.

Нова версія Senstone.

Попередній слайд
Наступний слайд

Вкладення в Senstone – близько $1,2 млн. На трьох майданчиках – Kickstarter, Indiegogo та японській Green Funding – протягом двох років стартап підняв $584 000. Досвід Pebble допоміг мало – грошей на виконання замовлень було обмаль. «Якби ми підняли на Kickstarter $1 млн або кілька мільйонів, було б легше отримати інвестиції», – робить висновок Мацех.

Близько $600 000, за словами Федорчука, проєкту дали українські бізнесмени та американські ангели з майданчика Pie Capital. «Було дві кампанії, решта – конфіденційно», – сухо відповів на уточнюючі питання Forbes CEO Pie Capital Білл Ейхен. Також серед інвесторів – співвласник львівського виробника кормів «Кормотех» та заводу «Ензим» Ростислав Вовк та його дружина Юліана. Вони вклали у стартап $100 000 і коментувати цю інвестицію відмовилися.

Зачепити великі фонди не вдалося – Senstone потрапив до замкненого кола. Венчурні капіталісти хочуть бачити бізнес-результати, які неможливо досягти без грошей, каже Мацех. До 2019 року відносини між фаундерами розладналися. «Ми думали про різні речі, довго обговорювали те, що в стартапі має прийматися швидко», – пояснює Мацех. Він пішов із компанії, залишившись співвласником, і через рік влаштувався директором з продукту американської відеоплатформи Vimeo.

Рестарт

Федорчук тепер зі стартапом віч-на-віч – контрольний пакет залишається в нього. У команді 10 осіб, головний офіс – у каліфорнійському Сан-Матео, розробка – у Києві та Львові. Ангели особливої активності не виявляють – продати міноритарну частку все одно нема кому, каже Кравченко. «Рух є, і це добре», – додає він.

У липні 2021-го Senstone відзвітував, що відвантажив ґаджети всім бекерам із Kickstarter. Головною причиною затримок Федорчук вважає фабрику в Шеньчжені, яка вирішила вимагати додаткової оплати за вже зроблені пристрої. «Ми не знали, що починаємо співпрацю із заводом, який другий рік підряд зазнає двохсотмільйонних збитків», – розводить руками він.

Підрядника змінили, влітку 2020-го запустили продажі на Amazon і налагодили співпрацю з невеликими дистрибʼюторами. На початку жовтня Senstone знову вийшов на Kickstarter. Другу версію ґаджета – кулон Scripter – просувають як голосового помічника підвищення продуктивності в XXI столітті.

На що розраховує Федорчук? Scripter має більш чутливий мікрофон, він вісім годин працює на одному заряді і швидше передає дані на телефон по Bluetooth. Максимальний час запису тепер становить 60 хвилин.

У додатку зʼявилася преміум-підписка. За $15 на місяць або $77 за півроку користувачі отримуватимуть покращене розшифрування з розбивкою на параграфи, перевіркою правопису та розставленими розділовими знаками. Поки що підтримується лише англійська, українська та російська мови.

«Найцінніший ресурс – досвід попередніх років», – філософськи підсумовує Федорчук. На Scripter він розраховував зібрати $40 000, на момент написання матеріалу бекери заплатили понад $64 000. Їм залишилося запастися терпінням щонайменше до травня 2022-го.

Матеріали по темі
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий Forbes вже у продажу

Новий Forbes вже у продажу

30 до 30 | Квартал 95, лідер "Великого будівництва"