50 найкращих роботодавців воєнного часу
У 2022‐му Ajax збільшив дохід на 35%, потужності виробництва зросли більш ніж удвічі. У травні до списку 130 країн присутності додалися США – давня мета засновника Олександра Конотопського. На початку вторгнення команді поставили завдання – знайти безпечне місце та продовжити працювати, каже директор із маркетингу Валентин Гриценко. Київський офіс Ajax повернувся до звичного офлайн‐режиму, щойно поряд обладнали бомбосховище.
Виробництво зі столиці перенесли на захід України. Паралельно Конотопський запустив новий завод у Туреччині. Там уже є сотня співробітників, у найближчих планах – найняти втричі більше. За рік команда збільшилася на 1300 людей, з них 755 залучили на релоковане виробництво. Зворотний бік швидкого зростання – затягнуті процеси адаптації. «Повністю оновили процес онбордингу», – каже Гриценко. Для новачків у Ajax Systems розробили спеціальний Telegram‐бот, створили гайди для спеціалістів з персоналу та менеджерів, які щойно отримали підвищення.
30 стійких компаній
«Ajax не соромиться приходити на новий ринок і казати: те, що ви робили 30 років, – це лайно. Ми зробимо по-іншому», – казав в одному з інтерв’ю Конотопський. Російська навала – не причина змінювати плани – на охоронні системи Ajax чекають клієнти у 130 країнах світу. Компанія не втратила жодного замовника і не переносила запуску нових продуктів. Протягом двох тижнів після 24 лютого Ajax релокував київський завод на захід країни, а вже у квітні відновив повноцінне виробництво. За девʼять місяців 2022 року обіг збільшився майже на 50%, на стільки само компанія планує зрости у 2023-му. Штат інженерів R&D-підрозділу – головна цінність компанії – зріс майже вдвічі, до 600 осіб. Волонтерський здобуток воєнного часу – застосунок «Повітряна тривога», який закачали 10,5 млн разів. Ajax Systems інвестував у його розробку близько $200 000.
25 найрозумніших компаній
Рік заснування: 2011
Рік запуску R&D‑відділу: 2011
Штат R&D‑відділу: 350
Інвестиції в R&D: не розкриваються
Керівники напряму: Богдан Купченко, Сергій Гульчук, Максим Мельник, Олександр Березанський
Ajax Systems випускає бездротові системи безпеки й непогано із цим справляється – у компанії 900 000 клієнтів із більш ніж 120 країн. За розробку пристроїв відповідає R&D‑департамент із чотирьох відділів у Києві: розробка ПО та девайсів, автоматизація та тестування. Загальний штат – близько 350 спеціалістів. Це кожен п’ятий співробітник компанії. Як влаштована їхня робота? Команда вивчає, які характеристики повинен мати прилад, робить прототип, тестує, допрацьовує його і сертифікує. Результат – лінійка з 36 пристроїв і постійне оновлення мобільного застосунку.
«Одне із завдань – постійно стежити за викликами ринку й відповідати на них новими інженерними рішеннями», – говорить R&D‑директор департаменту Device Максим Мельник.
Пристрої Ajax мають власну операційну систему реального часу OS Malevich, а всі дані зберігаються у хмарі Ajax Cloud. Система датчиків Ajax також навчилася виявляти рухи не лише в будинку, а й за його межами, тому може заздалегідь сповістити про ймовірну крадіжку. Для надійної передачі даних на відстань до 2 км розробили власний протокол Jeweller. Такий набір технологій – єдиний спосіб відвоювати місце на ринку в умовах глобальної конкуренції. «Я продаю порушення законів фізики», – говорить засновник Ajax Systems Олександр Конотопський.
30 найкращих стартапів
Випускник КПІ Олександр Конотопський продавав китайські охоронні системи і не плекав ілюзій щодо якості свого товару. У 2012 році він привіз на виставку охоронних систем свої датчики безпеки під брендом Ajax. За три роки стартап залучив перший $1 млн від венчурного фонду SMRK. Тоді ж компанія розпочала міжнародну експансію: спочатку охопили п’ять країн, а за рік – уже 67. Нині Ajax Systems – велика хардверна компанія з трьома R&D‑підрозділами та двома заводами в Києві.
У 2019‑му стартап Конотопського закрив другий раунд на $10 млн від Horizon Capital. Судячи з виписки з кіпрського реєстру, фонд оцінив усю компанію у $75 млн. З того часу бізнес виріс у 10 разів, запевняє CMO Ajax Валентин Гриценко. Плани солідніші – останню пропозицію поглинути компанію за $500 млн відкинули усі акціонери.