Категорія
Інновації
Дата

Водії електрокарів не люблять витрачати час у черзі на зарядку. Львівський стартап Go To-U має намір це вирішити

5 хв читання

Назар Шимоне-Давида, Єлена і Любов Артеменко: засновники Tesla Club Ukraine і глобальної платформи із зарядними станціями для електромобілів Go To-U. /з особистого архіву

Назар Шимоне-Давида, Єлена і Любов Артеменко: засновники Tesla Club Ukraine і глобальної платформи із зарядними станціями для електромобілів Go To-U. Фото з особистого архіву

Як засновники українського стартапу Go To-U будують бізнес на електромобільному бумі

Як створити продукт, який полюблять клієнти? Отримайте цінні поради від співвласника monobank™ – Олега Гороховського. Купуйте квиток на Форум підприємців, який відбудеться 27 червня.

Львів'янин Назар Шимоне-Давида, 37, добре відомий в українському електромобільному співтоваристві. У 2014 році він почав завозити в Україну перші Tesla і заснував найбільший у країні Tesla Club Ukraine. Сьогодні на машинах з електричним двигуном їздить уже понад 25 000 українців, за статистикою асоціації «Укравтопром». Але ще тоді було зрозуміло, що доступні зарядні станції — критичний момент. Без інфраструктури не буде й електрокарів.

Щоб вирішити цю проблему Шимоне-Давида разом із однодумцями — дружиною Оленою Артеменко, 33, та її сестрою Любов'ю Артеменко, 31, — запустили стартап Go To-U. Будівництво мережі зарядних станцій — дороге задоволення. Замість капітальних інвестицій вони знайшли IT-рішення. Як на ньому заробити?

Керувати і допомагати

Описати Go To-U одним реченням складно. «Думаю, операційна система — найкраща аналогія», — говорить Шимоне-Давида. Їхній продукт — платформа для власників зарядних станцій. Через неї можна управляти зарядками, отримувати оплату, бачити, коли порти зайняті, а коли — простоюють.

Друга частина системи — додаток для водіїв із картою доступних станцій. У ньому можна забронювати зарядку на конкретний час і не переживати, що хтось підключиться замість вас.

Ідея стартапу з'явилася, коли майбутні засновники разом каталися по Європі на Tesla. Подорожували і заради задоволення, і щоб ознайомитися із зарядною інфраструктурою в Німеччині, Італії, Франції, говорить Олена Артеменко. Виявилося, що зарядок вистачає, але сервіс є в який бік покращувати. Наприклад, мандрівники не могли заздалегідь дізнатися, чи буде зайнята найближча зарядка і як довго доведеться стояти в черзі. «Може бути 10 хвилин, а може — 10 годин», — говорить Артеменко.

Система бронювання видалася хорошим рішенням — її і почали розробляти. У процесі засновники зрозуміли, що й операторам зарядок потрібна IT-система, яка буде ефективніше управляти мережею.

На сьогодні у додатку Go To-U 12 000 завантажень і більше 20 000 зарядних сесій на місяць. Для водіїв він безкоштовний — гроші списуються тільки за електроенергію за зарядку. Заробляють на власниках станцій.

Побудувати мільйонний бізнес на зарядній інфраструктурі цілком реально. У березні 2021 року каліфорнійська компанія ChargePoint стала першим у світі публічним оператором зарядних станцій із капіталізацією у $5,6 млрд. Шлях на біржу зайняв 14 років і обійшовся майже у $660 млн інвестицій.

Українці теж розраховують вийти на американський ринок, але нарікають на пандемію. Партнерство з гігантами на кшталт ChargePoint або «дочкою» Volkswagen Electrify America поки що не розглядають — у пріоритеті невеликі оператори. Стати монополістом українці не розраховують, зате можуть стати агрегатором розрізнених і немережевих точок.

«Наш продукт легко масштабувати на будь-які ринки», — стверджує Шимоне-Давида. Стартап запускали із глобальним прицілом — головний офіс Go To-U знаходиться в Лос-Анджелесі. Але поки що це скоріше формальність, і 23 з 26 членів команди знаходяться у Львові. Клієнти поки теж в основному з України. На другому місці — Таїланд, на третьому — Європа.

Де гроші

Станом на березень 2021 року Go To-U має близько 60 партнерів. Їхня «операційна система» встановлена на 80 станціях на 22 кВт і п'яти швидкісних комплексах потужністю 120 кВт. До кінця 2021 року стартап планує збільшити кількість швидкісних зарядок у чотири рази.

Потенційних клієнтів чимало. Перша і найперспективніша категорія — оператори зарядних станцій. Клієнт сам купує і встановлює зарядку, а управляє мережею софт Go To-U. Для такого бізнесу є сенс розглядати швидкісні зарядні станції, міркує Артеменко. Поріг входу становить близько €35 000. «Це може бути як одна станція, так і сотні, — додає Шимоне-Давида. — Ми приводимо клієнтів, оплата проходить через нас».

Деякі зарядки можуть бути брендовані Go To-U, але стартапу вони не належать. Таким шляхом пішов один із перших партнерів стартапу Leo Green Investments. «Я для себе це розглядав як пасивний дохід», — говорить засновник компанії Андрій Потинський. Почали з установки чотирьох швидкісних зарядних комплексів біля великих львівських ТРЦ. Кожен обійшовся приблизно в $70 000. «Поки що цей бізнес не зовсім виправдовує наші очікування у частині заповнювання трафіку і мультиплікаторів», — визнає він.

За його розрахунками, протягом трьох років попит на зарядки буде набагато вищий. Тому компанія планує продовжити будувати швидкісну мережу і приглядається до повільнішого заряджання.

Для іншої категорії клієнтів зарядки — не основний бізнес, а скоріше іміджева послуга. Це власники ресторанів, готелів, торгових і бізнес-центрів. «Для нас це додатковий магніт», — говорить засновник львівського Холдингу емоцій !FEST Андрій Худо.

Перша зарядка від Go To-U з'явилася на території простору FESTrepublic. Другу напередодні карантину минулого року встановили біля готелю !FEST hotel. «Не скажу, щоб драматично, але на вибір гостей це впливає», — говорить Худо. Із двох однакових готелів власники електрокарів надають перевагу тому, де можна зарядитися.

«У сучасних офісах обов'язково повинна бути зарядка для електромобілів», — вважає адміністративний директор IT-компанії Intellias Микола Музала. На машинах із електродвигуном, за його підрахунками, їздить близько 10% співробітників. Для них біля нового львівського офісу компанії кілька місяців тому встановили станцію на два автомобіля. Оцінити її поки що змогли лише деякі — з початку карантину Intellias працює на віддаленці. Але в компанії не виключають, що в майбутньому поставлять більше чарджерів.

Для різних клієнтів у Go To-U різні умови. Готелям або IT-компаніям зарядки доходу не дають, тому вони платять тільки щомісячну абонплату. Із операторів беруть місячну плату за підключення однієї станції і відсоток з обороту. Точні тарифи засновники не називають — умови для всіх індивідуальні, пояснюють вони. Середні цифри — до €100 абонплати на місяць і до 20% обороту.

Нині виторг Go To-U досяг €20 000 на місяць. Прибутку стартап ще не приносить — для цього потрібно попрацювати у такому, як зараз, темпі ще як мінімум рік, вважають фаундери.

Надії на електричне майбутнє

В Україні за гаманці власників електромобілів конкурує чимало компаній — в основному малий і середній бізнес. Енергетичні гіганти — ДТЕК і Нафтогаз — включилися в гонку тільки кілька років тому.

Повноцінна конкуренція ще не почалася, вважає засновник і CEO мережі зарядних станцій ТОКА Стефан Благовісний. Більшість українців їздять на бензинових машинах, на електричних — менше 0,5%. «Коли їх буде хоча б 10%, тоді вже почнеться ринок», — зазначає він. А поки що оператори нарощують оберти. За 2020 рік мережа ТОКА збільшилася на 44% — до 497 точок зарядки. У планах на цей рік — зростання ще на 60%.

Засновники Go To-U вважають, що їхні основні конкуренти за кордоном. Один із найбільших — німецька компанія has·to·be зі своєю хмарною платформою для зарядних станцій be.ENERGISED. У 2020 році стартап розрісся до клієнтів у 35 країнах і підключив до системи 35 000 точок зарядки. «Вони дуже великі і, насправді, старші за нас років на три», — погоджується Артеменко.

Go To-U може рости не менш активно, впевнені фаундери. Із 2017 року у стартап вклали близько €700 000. Із них €270 000 отримали від грантових програм та акселераторів — у тому числі від ЄБРР і американського Techstars. Решту вклали засновники. Венчурні інвестиції не залучали, але незабаром вони знадобляться, зазначає Шимоне-Давида. «Цей ринок настільки швидко розвивається, а ми перебуваємо у настільки правильному місці і у правильний час, що це логічний розвиток подій», — говорить він.

На старті акселерації в Techstars Go To-U отримав стандартну оцінку в $3 млн. По завершенні програми ця сума зросла до $10-15, посилається Шимоне-Давида на оцінки потенційних інвесторів і партнерів.

з особистого архіву

На сьогодні у додатку Go To-U 12 000 завантажень і більше 20 000 зарядних сесій на місяць. Фото з особистого архіву

Теперішнє завдання — продовжити експансію. Якщо компанія буде працювати у 25-30 країнах, оцінку можна множити на п'ять, обережно припускає співзасновник громадської організації Greencubator Роман Зінченко.

Ринок вторить амбіціям. Найдорожчий автовиробник світу — Tesla — випускає тільки електрокари. На початку 2021 року відразу кілька автогігантів — General Motors, Ford і Volvo — заявили, що будуть випускати виключно електричні машини через 10-15 років. Паралельно ринок штурмують бюджетні моделі. Наприклад, одна з останніх європейських новинок — FreZe Nikrob EV за €10 000 від латвійського виробника позашляховиків Dartz Motorz.

У Go To-U тримають ніс за вітром. «Ми могли або спостерігати за цим, або брати у цьому участь, — говорить Шимоне-Давида. — Вирішили брати участь».

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Передзамовлення нового номеру Forbes Ukraine. Купуйте зараз за 209 грн замість 279 грн

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні