Категорія
Інновації
Дата

Водії електрокарів не люблять витрачати час у черзі на зарядку. Львівський стартап Go To-U має намір це вирішити

Назар Шимоне-Давида, Єлена і Любов Артеменко: засновники Tesla Club Ukraine і глобальної платформи із зарядними станціями для електромобілів Go To-U. /Фото з особистого архіву

Назар Шимоне-Давида, Єлена і Любов Артеменко: засновники Tesla Club Ukraine і глобальної платформи із зарядними станціями для електромобілів Go To-U. Фото з особистого архіву

Як засновники українського стартапу Go To-U будують бізнес на електромобільному бумі

Львів'янин Назар Шимоне-Давида, 37, добре відомий в українському електромобільному співтоваристві. У 2014 році він почав завозити в Україну перші Tesla і заснував найбільший у країні Tesla Club Ukraine. Сьогодні на машинах з електричним двигуном їздить уже понад 25 000 українців, за статистикою асоціації «Укравтопром». Але ще тоді було зрозуміло, що доступні зарядні станції — критичний момент. Без інфраструктури не буде й електрокарів.

Щоб вирішити цю проблему Шимоне-Давида разом із однодумцями — дружиною Оленою Артеменко, 33, та її сестрою Любов'ю Артеменко, 31, — запустили стартап Go To-U. Будівництво мережі зарядних станцій — дороге задоволення. Замість капітальних інвестицій вони знайшли IT-рішення. Як на ньому заробити?

Керувати і допомагати

Описати Go To-U одним реченням складно. «Думаю, операційна система — найкраща аналогія», — говорить Шимоне-Давида. Їхній продукт — платформа для власників зарядних станцій. Через неї можна управляти зарядками, отримувати оплату, бачити, коли порти зайняті, а коли — простоюють.

Друга частина системи — додаток для водіїв із картою доступних станцій. У ньому можна забронювати зарядку на конкретний час і не переживати, що хтось підключиться замість вас.

Ідея стартапу з'явилася, коли майбутні засновники разом каталися по Європі на Tesla. Подорожували і заради задоволення, і щоб ознайомитися із зарядною інфраструктурою в Німеччині, Італії, Франції, говорить Олена Артеменко. Виявилося, що зарядок вистачає, але сервіс є в який бік покращувати. Наприклад, мандрівники не могли заздалегідь дізнатися, чи буде зайнята найближча зарядка і як довго доведеться стояти в черзі. «Може бути 10 хвилин, а може — 10 годин», — говорить Артеменко.

Система бронювання видалася хорошим рішенням — її і почали розробляти. У процесі засновники зрозуміли, що й операторам зарядок потрібна IT-система, яка буде ефективніше управляти мережею.

На сьогодні у додатку Go To-U 12 000 завантажень і більше 20 000 зарядних сесій на місяць. Для водіїв він безкоштовний — гроші списуються тільки за електроенергію за зарядку. Заробляють на власниках станцій.

Побудувати мільйонний бізнес на зарядній інфраструктурі цілком реально. У березні 2021 року каліфорнійська компанія ChargePoint стала першим у світі публічним оператором зарядних станцій із капіталізацією у $5,6 млрд. Шлях на біржу зайняв 14 років і обійшовся майже у $660 млн інвестицій.

Українці теж розраховують вийти на американський ринок, але нарікають на пандемію. Партнерство з гігантами на кшталт ChargePoint або «дочкою» Volkswagen Electrify America поки що не розглядають — у пріоритеті невеликі оператори. Стати монополістом українці не розраховують, зате можуть стати агрегатором розрізнених і немережевих точок.

«Наш продукт легко масштабувати на будь-які ринки», — стверджує Шимоне-Давида. Стартап запускали із глобальним прицілом — головний офіс Go To-U знаходиться в Лос-Анджелесі. Але поки що це скоріше формальність, і 23 з 26 членів команди знаходяться у Львові. Клієнти поки теж в основному з України. На другому місці — Таїланд, на третьому — Європа.

Де гроші

Станом на березень 2021 року Go To-U має близько 60 партнерів. Їхня «операційна система» встановлена на 80 станціях на 22 кВт і п'яти швидкісних комплексах потужністю 120 кВт. До кінця 2021 року стартап планує збільшити кількість швидкісних зарядок у чотири рази.

Потенційних клієнтів чимало. Перша і найперспективніша категорія — оператори зарядних станцій. Клієнт сам купує і встановлює зарядку, а управляє мережею софт Go To-U. Для такого бізнесу є сенс розглядати швидкісні зарядні станції, міркує Артеменко. Поріг входу становить близько €35 000. «Це може бути як одна станція, так і сотні, — додає Шимоне-Давида. — Ми приводимо клієнтів, оплата проходить через нас».

Деякі зарядки можуть бути брендовані Go To-U, але стартапу вони не належать. Таким шляхом пішов один із перших партнерів стартапу Leo Green Investments. «Я для себе це розглядав як пасивний дохід», — говорить засновник компанії Андрій Потинський. Почали з установки чотирьох швидкісних зарядних комплексів біля великих львівських ТРЦ. Кожен обійшовся приблизно в $70 000. «Поки що цей бізнес не зовсім виправдовує наші очікування у частині заповнювання трафіку і мультиплікаторів», — визнає він.

За його розрахунками, протягом трьох років попит на зарядки буде набагато вищий. Тому компанія планує продовжити будувати швидкісну мережу і приглядається до повільнішого заряджання.

Для іншої категорії клієнтів зарядки — не основний бізнес, а скоріше іміджева послуга. Це власники ресторанів, готелів, торгових і бізнес-центрів. «Для нас це додатковий магніт», — говорить засновник львівського Холдингу емоцій !FEST Андрій Худо.

Перша зарядка від Go To-U з'явилася на території простору FESTrepublic. Другу напередодні карантину минулого року встановили біля готелю !FEST hotel. «Не скажу, щоб драматично, але на вибір гостей це впливає», — говорить Худо. Із двох однакових готелів власники електрокарів надають перевагу тому, де можна зарядитися.

«У сучасних офісах обов'язково повинна бути зарядка для електромобілів», — вважає адміністративний директор IT-компанії Intellias Микола Музала. На машинах із електродвигуном, за його підрахунками, їздить близько 10% співробітників. Для них біля нового львівського офісу компанії кілька місяців тому встановили станцію на два автомобіля. Оцінити її поки що змогли лише деякі — з початку карантину Intellias працює на віддаленці. Але в компанії не виключають, що в майбутньому поставлять більше чарджерів.

Для різних клієнтів у Go To-U різні умови. Готелям або IT-компаніям зарядки доходу не дають, тому вони платять тільки щомісячну абонплату. Із операторів беруть місячну плату за підключення однієї станції і відсоток з обороту. Точні тарифи засновники не називають — умови для всіх індивідуальні, пояснюють вони. Середні цифри — до €100 абонплати на місяць і до 20% обороту.

Нині виторг Go To-U досяг €20 000 на місяць. Прибутку стартап ще не приносить — для цього потрібно попрацювати у такому, як зараз, темпі ще як мінімум рік, вважають фаундери.

Надії на електричне майбутнє

В Україні за гаманці власників електромобілів конкурує чимало компаній — в основному малий і середній бізнес. Енергетичні гіганти — ДТЕК і Нафтогаз — включилися в гонку тільки кілька років тому.

Повноцінна конкуренція ще не почалася, вважає засновник і CEO мережі зарядних станцій ТОКА Стефан Благовісний. Більшість українців їздять на бензинових машинах, на електричних — менше 0,5%. «Коли їх буде хоча б 10%, тоді вже почнеться ринок», — зазначає він. А поки що оператори нарощують оберти. За 2020 рік мережа ТОКА збільшилася на 44% — до 497 точок зарядки. У планах на цей рік — зростання ще на 60%.

Засновники Go To-U вважають, що їхні основні конкуренти за кордоном. Один із найбільших — німецька компанія has·to·be зі своєю хмарною платформою для зарядних станцій be.ENERGISED. У 2020 році стартап розрісся до клієнтів у 35 країнах і підключив до системи 35 000 точок зарядки. «Вони дуже великі і, насправді, старші за нас років на три», — погоджується Артеменко.

Go To-U може рости не менш активно, впевнені фаундери. Із 2017 року у стартап вклали близько €700 000. Із них €270 000 отримали від грантових програм та акселераторів — у тому числі від ЄБРР і американського Techstars. Решту вклали засновники. Венчурні інвестиції не залучали, але незабаром вони знадобляться, зазначає Шимоне-Давида. «Цей ринок настільки швидко розвивається, а ми перебуваємо у настільки правильному місці і у правильний час, що це логічний розвиток подій», — говорить він.

На старті акселерації в Techstars Go To-U отримав стандартну оцінку в $3 млн. По завершенні програми ця сума зросла до $10-15, посилається Шимоне-Давида на оцінки потенційних інвесторів і партнерів.

На сьогодні у додатку Go To-U 12 000 завантажень і більше 20 000 зарядних сесій на місяць. /Фото з особистого архіву

На сьогодні у додатку Go To-U 12 000 завантажень і більше 20 000 зарядних сесій на місяць. Фото з особистого архіву

Теперішнє завдання — продовжити експансію. Якщо компанія буде працювати у 25-30 країнах, оцінку можна множити на п'ять, обережно припускає співзасновник громадської організації Greencubator Роман Зінченко.

Ринок вторить амбіціям. Найдорожчий автовиробник світу — Tesla — випускає тільки електрокари. На початку 2021 року відразу кілька автогігантів — General Motors, Ford і Volvo — заявили, що будуть випускати виключно електричні машини через 10-15 років. Паралельно ринок штурмують бюджетні моделі. Наприклад, одна з останніх європейських новинок — FreZe Nikrob EV за €10 000 від латвійського виробника позашляховиків Dartz Motorz.

У Go To-U тримають ніс за вітром. «Ми могли або спостерігати за цим, або брати у цьому участь, — говорить Шимоне-Давида. — Вирішили брати участь».

Матеріали по темі
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий Forbes вже у продажу

Новий Forbes вже у продажу

Рейтинг зарплат | 15 найкомфортніших банків