За планом, запроваджений на початку 2022-го «податок на Google» мав поповнити держбюджет на 3 млрд грн на рік. Результат перших трьох кварталів – 4,1 млрд грн, майже три чверті забезпечили клієнти п’яти компаній. Хто вони й чому надходження можуть зрости ще більше?
Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?
Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!
У червні 2021-го Верховна Рада ухвалила законопроєкт №4184, який одразу охрестили «податком на Google». Головна новація – зобов’язати іноземних техногігантів сплачувати 20% податку на додану вартість (ПДВ), як і інший зареєстрований в Україні бізнес. Міжнародним IT-компаніям не потрібна українська «прописка», щоб продавати цифрові послуги – фільми, ігри, хмарні сховища, софт чи онлайн-рекламу. Тож і сплата ПДВ до січня 2022-го їх не турбувала.
Автори закону прогнозували, що «податок на Google» принесе 3 млрд грн на рік. Та лише за три квартали назбиралося 4,1 млрд грн, або ж $116 млн валютного виторгу. «Це трошки менше, ніж ми отримуємо від горілки», – стверджує ініціатор та автор, голова фінансового комітету ВР Данило Гетманцев. Чому результати перевершили очікування?
Звідки взявся «податок на Google»?
Із 1 січня 2022 року іноземні IT-компанії – нерезиденти мають платити ПДВ в Україні, якщо загальна вартість наданих послуг перевищує 1 млн грн. Для них розробили кабінет на сайті Державної податкової служби, де можна зареєструватися і комунікувати з податківцями. Сплачують податок у доларах чи євро. З початку 2022-го облікові записи створили 80 компаній.
Автори нового податку брали за основу досвід Росії та Білорусі зі схожим на той час бізнес-кліматом. У Росії такий закон ухвалили у 2017 році. У перший рік він поповнив бюджет країни-агресора на 9,4 млрд руб. Далі цифри лише зростали: 12 млрд руб. за 2018-й та стільки ж лише в І кварталі 2019-го, ідеться в пояснювальній записці до українського закону. Загалом на податковий облік у РФ стало понад 1500 компаній, однак 70% сплачених грошей припадало на найбільших гравців.
Результати 2022-го, вочевидь, будуть невтішними. Із 24 лютого російський ринок залишили щонайменше 179 IT-компаній, свідчать дані портал LeaveRussia. Серед них і найбільші платники: Google припинив продаж реклами, Netflix та Spotify – контенту.
Звідки гроші
В Україні 68% «податку на Google» генерує п’ятірка IT-компаній. «У топі послуг – відеоконтент, послуги з користування соціальними мережами, ігровий контент і платформи з продажу товарів», – перераховує Гетманцев.
У трійці лідерів – американські Google, Apple і Meta. «Тепер стає зрозуміліше, скільки насправді коштів витрачають українці в закордонних сервісах», – говорить CEO маркетингової агенції Webpromo Юрій Копишинський. Його агенція – сертифікований партнер Google та Meta, які надають послуги таргетованої реклами.
У 2021-му український ринок інтернет-реклами вартував 18,2 млрд грн, за розрахунками Всеукраїнської рекламної коаліції. На дев’ятому місяці повномасштабної війни – дійшов до 60–70% довоєнних обсягів, підраховує Копишинський. Найважчими були лютий із березнем, активність почала відновлюватися лише у квітні.
Під час запровадження ПДВ для техногігантів чи не найбільше нарікань було на те, що він вдарить по кишенях українців. Адже новий податок просто закладатиметься у вартість послуг для кінцевого користувача. Поки що це нівелюється воєнним спадом на рекламному ринку.
«Якщо взяти вартість у доларах, то витрати на рекламу в Google та сервісах Meta знизилися втричі», – говорить Копишинський. Причина – конкуренція зменшилася і вигравати рекламні аукціони у Facebook стало простіше. Самі корпорації не шкодують грантів для українського бізнесу – на початку листопада Meta виділила $1,5 млн на купони по $1000. Їх малі й середні підприємці можуть витратити на рекламу у Facebook та Instagram.
Цінова політика різниться. Стримінговий сервіс Netflix – №7 у списку найбільших платників «податку на Google» – не підвищував ціни для України. Як і роком раніше, базовий тариф – €4,99, преміум – €9,99. Платформа із відвертим контентом OnlyFans, яку придумав українець Леонід Радвінський, навпаки, підвищила ціни. Наразі сервіс сплатив до українського бюджету $890 000 ПДВ й посідає 14-ту сходинку у списку, за даними Гетманцева.
Останній у п’ятірці – американський розробник відеоігор та цифрової дистрибуції Valve. Автор культових Counter-Strike і Dota опинився серед найбільших платників ПДВ завдяки своєму онлайн-магазину ігор Steam, каже очільник Федерації кіберспорту Іван Данішевський.
Найпопулярніші українські розробки на Steam – Sherlock Holmes Chapter One від студії Frogwares за 699 грн, Metro Exodus від 4A Games за 506 грн і безкоштовна гра Shatterline від Frag Lab. За реєстрацію кожного нового продукту на платформі розробник платить $100 збору. Цю суму повертають, якщо скоригований валовий дохід від продажів сягає як мінімум $1000.
Платять не всі
Список платників «податку на Google» ще не остаточний. Із 2023 року податкова почне відстежувати компанії, які так і не зареєструвалися платниками ПДВ. «На жаль, представники сервісів таксі не зареєстровані», – натякає на вірогідних новачків Гетманцев, не уточнюючи брендів.
Український ринок сервісів таксі ділять три компанії. Найбільші частки – по 36% замовлень – в українського Uklon та естонського Bolt, свідчить аналітика з публічного дашборду monobank. Дещо відстає американський Uber із 21% пасажирів. Компанія найдовше з-поміж конкурентів перебувала у воєнному колапсі – до Києва сервіс повернувся в середині квітня, до Харкова – лише наприкінці вересня.
«Компанія Bolt не досягла порогу, встановленого законом у 2022 році», – відповіли у пресслужбі сервісу. Естонський єдиноріг готується почати платити ПДВ із січня 2023-го. «Uber сплачує всі відповідні податки в усіх країнах, де компанія працює», — відповіла пресслужба компанії на запит Forbes.
Компаніям, що ухиляються від податку, доведеться заплатити штраф у 30 мінімальних зарплат – нині це 201 000 грн. На запитання, чи всі соцмережі сплачують податок, Гетманцев не відповів. Крім Facebook та Instagram з екосистеми Meta, сплату ПДВ Forbes підтвердив месенджер Viber.
Статус TikTok, яким станом на липень користувалося 12 млн українців, невідомий. Продавати рекламу в Україні соцмережа почала навесні 2021-го, але зупинила через війну. З кінця лютого 2022 року реклама в TikTok із таргетингом на Україну відключена.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.