Збори «податку на Google» перевершили очікування – понад 4 млрд грн за дев’ять місяців. Хто платить найбільше і які компанії ще не охопили? /Колаж Анна Наконечна
Категорія
Інновації
Дата

Українці заплатили державі 4,1 млрд грн за користування сервісами Google, Apple та Meta. Які компанії ще не охопив «податок на Google»

Збори «податку на Google» перевершили очікування – понад 4 млрд грн за дев’ять місяців. Хто платить найбільше і які компанії ще не охопили? Фото Колаж Анна Наконечна

За планом, запроваджений на початку 2022-го «податок на Google» мав поповнити держбюджет на 3 млрд грн на рік. Результат перших трьох кварталів – 4,1 млрд грн, майже три чверті забезпечили клієнти п’яти компаній. Хто вони й чому надходження можуть зрости ще більше?

Як мотивувати команду не збавляти темп у надскладних умовах? Дізнайтесь 25 квітня на форумі «Надлюди» від Forbes. Купуйте квиток за посиланням!

У червні 2021-го Верховна Рада ухвалила законопроєкт №4184, який одразу охрестили «податком на Google». Головна новація – зобов’язати іноземних техногігантів сплачувати 20% податку на додану вартість (ПДВ), як і інший зареєстрований в Україні бізнес. Міжнародним IT-компаніям не потрібна українська «прописка», щоб продавати цифрові послуги – фільми, ігри, хмарні сховища, софт чи онлайн-рекламу. Тож і сплата ПДВ до січня 2022-го їх не турбувала. 

Автори закону прогнозували, що «податок на Google» принесе 3 млрд грн на рік. Та лише за три квартали назбиралося 4,1 млрд грн, або ж $116 млн валютного виторгу. «Це трошки менше, ніж ми отримуємо від горілки», – стверджує ініціатор та автор, голова фінансового комітету ВР Данило Гетманцев. Чому результати перевершили очікування?

Звідки взявся «податок на Google»?

Із 1 січня 2022 року іноземні IT-компанії – нерезиденти мають платити ПДВ в Україні, якщо загальна вартість наданих послуг перевищує 1 млн грн. Для них розробили кабінет на сайті Державної податкової служби, де можна зареєструватися і комунікувати з податківцями. Сплачують податок у доларах чи євро. З початку 2022-го облікові записи створили 80 компаній.

Автори нового податку брали за основу досвід Росії та Білорусі зі схожим на той час бізнес-кліматом. У Росії такий закон ухвалили у 2017 році. У перший рік він поповнив бюджет країни-агресора на 9,4 млрд руб. Далі цифри лише зростали: 12 млрд руб. за 2018-й та стільки ж лише в І кварталі 2019-го, ідеться в пояснювальній записці до українського закону. Загалом на податковий облік у РФ стало понад 1500 компаній, однак 70% сплачених грошей припадало на найбільших гравців.

Результати 2022-го, вочевидь, будуть невтішними. Із 24 лютого російський ринок залишили щонайменше 179 IT-компаній, свідчать дані портал LeaveRussia. Серед них і найбільші платники: Google припинив продаж реклами, Netflix та Spotify – контенту.

Звідки гроші 

В Україні 68% «податку на Google» генерує п’ятірка IT-компаній. «У топі послуг – відеоконтент, послуги з користування соціальними мережами, ігровий контент і платформи з продажу товарів», – перераховує Гетманцев.

У трійці лідерів – американські Google, Apple і Meta. «Тепер стає зрозуміліше, скільки насправді коштів витрачають українці в закордонних сервісах», – говорить CEO маркетингової агенції Webpromo Юрій Копишинський. Його агенція – сертифікований партнер Google та Meta, які надають послуги таргетованої реклами.

У 2021-му український ринок інтернет-реклами вартував 18,2 млрд грн, за розрахунками Всеукраїнської рекламної коаліції. На дев’ятому місяці повномасштабної війни – дійшов до 60–70% довоєнних обсягів, підраховує Копишинський. Найважчими були лютий із березнем, активність почала відновлюватися лише у квітні.

Під час запровадження ПДВ для техногігантів чи не найбільше нарікань було на те, що він вдарить по кишенях українців. Адже новий податок просто закладатиметься у вартість послуг для кінцевого користувача. Поки що це нівелюється воєнним спадом на рекламному ринку. 

«Якщо взяти вартість у доларах, то витрати на рекламу в Google та сервісах Meta знизилися втричі», – говорить Копишинський. Причина – конкуренція зменшилася і вигравати рекламні аукціони у Facebook стало простіше. Самі корпорації не шкодують грантів для українського бізнесу – на початку листопада Meta виділила $1,5 млн на купони по $1000. Їх малі й середні підприємці можуть витратити на рекламу у Facebook та Instagram.

Цінова політика різниться. Стримінговий сервіс Netflix – №7 у списку найбільших платників «податку на Google» – не підвищував ціни для України. Як і роком раніше, базовий тариф – €4,99, преміум – €9,99. Платформа із відвертим контентом OnlyFans, яку придумав українець Леонід Радвінський, навпаки, підвищила ціни. Наразі сервіс сплатив до українського бюджету $890 000 ПДВ й посідає 14-ту сходинку у списку, за даними Гетманцева. 

Українці заплатили державі 4,1 млрд грн за користування сервісами Google, Apple та Meta. Які компанії ще не охопив «податок на Google» /Фото 1

Останній у п’ятірці – американський розробник відеоігор та цифрової дистрибуції Valve. Автор культових Counter-Strike і Dota опинився серед найбільших платників ПДВ завдяки своєму онлайн-магазину ігор Steam, каже очільник Федерації кіберспорту Іван Данішевський.

Найпопулярніші українські розробки на Steam – Sherlock Holmes Chapter One від студії Frogwares за 699 грн, Metro Exodus від 4A Games за 506 грн і безкоштовна гра Shatterline від Frag Lab. За реєстрацію кожного нового продукту на платформі розробник платить $100 збору. Цю суму повертають, якщо скоригований валовий дохід від продажів сягає як мінімум $1000.

Платять не всі

Список платників «податку на Google» ще не остаточний. Із 2023 року податкова почне відстежувати компанії, які так і не зареєструвалися платниками ПДВ. «На жаль, представники сервісів таксі не зареєстровані», – натякає на вірогідних новачків Гетманцев, не уточнюючи брендів. 

Український ринок сервісів таксі ділять три компанії. Найбільші частки – по 36% замовлень – в українського Uklon та естонського Bolt, свідчить аналітика з публічного дашборду monobank. Дещо відстає американський Uber із 21% пасажирів. Компанія найдовше з-поміж конкурентів перебувала у воєнному колапсі – до Києва сервіс повернувся в середині квітня, до Харкова – лише наприкінці вересня. 

«Компанія Bolt не досягла порогу, встановленого законом у 2022 році», – відповіли у пресслужбі сервісу. Естонський єдиноріг готується почати платити ПДВ із січня 2023-го. «Uber сплачує всі відповідні податки в усіх країнах, де компанія працює», — відповіла пресслужба компанії на запит Forbes.

Компаніям, що ухиляються від податку, доведеться заплатити штраф у 30 мінімальних зарплат – нині це 201 000 грн. На запитання, чи всі соцмережі сплачують податок, Гетманцев не відповів. Крім Facebook та Instagram з екосистеми Meta, сплату ПДВ Forbes підтвердив месенджер Viber. 

Статус TikTok, яким станом на липень користувалося 12 млн українців, невідомий. Продавати рекламу в Україні соцмережа почала навесні 2021-го, але зупинила через війну. З кінця лютого 2022 року реклама в TikTok із таргетингом на Україну відключена. 

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні