У червні 2021-го Верховна Рада ухвалила закон, що зобовʼязує закордонні ІТ-компанії сплачувати 20% ПДВ. Планові надходження – 3 млрд грн на рік. Нова система набуває чинності на початку 2022-го. А вже 1 грудня українські користувачі отримали «листи щастя» від Google – послуги для фізичних осіб подорожчають на ті самі 20%. Якими ще будуть наслідки
Як приймали закон
Законопроект №4184 зобовʼязує незареєстровані в Україні міжнародні інтернет-компанії з 2021 року сплачувати 20% податку на додану вартість (ПДВ) з доходів від продажу електронних послуг: книг, фільмів, ігор, хмарних сховищ, ПО, реклами тощо.
Збір охрестили «податком на Google», однак він стосується й багатьох інших компаній. Платити будуть ті, чий річний обсяг операцій з надання послуг перевищує 1 млн грн: Meta (екс-Facebook), Microsoft, Amazon, Netflix тощо.
Автор закону – голова комітету з питань фінансів, податкової та митної політики Данило Гетманцев. Про введення ПДВ для іноземних IT-компаній він заговорив ще у 2016-му. «Великі міжнародні корпорації свідомо ухиляються від оподаткування, використовуючи прогалини в національному податковому законодавстві, – говорив Гетманцев виданню Taxlink.ua. — Ідеться про шалені гроші!».
Запровадження ПДВ може принести до держбюджету до 3 млрд грн на рік, йдеться в пояснювальній записці до законопроєкту. Міжнародні інтернет-гіганти платитимуть податок у євро або доларах за курсом НБУ. Спілкуватися з українськими фіскальними органами їм пропонують через спеціальний електронний сервіс «ПДВ для нерезидентів». Він поки що в розробці.
Додаткові податки для IT-гігантів – не українська інновація. «Мені, не дивлячись на деякі нюанси, подобається модель адміністрування податку для таких видів діяльності, визначена нещодавно в Росії», – говорив у 2016-му Гетманцев. У РФ ПДВ в розмірі 16,67% для іноземних продавців цифрових послуг ввели у 2017-му. Щорічно він приносить до державного бюджету близько 18 млрд грн, підраховують «Ведомости».
У Великобританії з 2020 року діє 2% податок на будь-який дохід, отриманий від пошукових систем, соціальних мереж та онлайн-маркетплейсів. На стільки ж Google підвищила комісії на купівлю реклами Google Ads та YouTube, а Amazon – комісії для сторонніх продавців.
Хто платитиме більше
З 1 грудня для українців подорожчають усі цифрові послуги та товари Google: компанія продає тут додатки, фільми, книги та декілька платних підписок. Наприклад, якщо раніше додаткові 100 TB пам’яті у хмарі Google коштували 229 грн на місяць, тепер – 275 грн. На 20% більше платитимуть індивідуальні користувачі та ФОП, які проводять транзакції через власні банківські карти.
Останній пункт може повпливати на рекламний ринок. Юридичні особи й раніше оплачували рекламні послуги Google з урахуванням ПДВ, зміни будуть стосуватись індивідуальних підприємців і малих компаній. ʼКуди подітись, якщо Google має пошукову монополію і виступає для багатьох бізнесів безальтернативним рекламним каналомʼ, – каже CEO агенції Webpromo Юрій Копишинський. Його компанія отримує близько половини виторгу на послугах з таргетованої реклами.
ТОВ «Гугл Україна» в 2020 році отримало 4,89 млрд грн виторгу, також компанія вперше увійшла у список 25 найбільших платників податків. Інші інтернет-гіганти – Facebook, TikTok, Netflix тощо – поки не реєстрували в Україні офіційних представництв, як того потребує нове законодавство. «Ми з Facebook і Viber зустрічалися. Вони готові це роботи. Facebook заявив, що він сплачує ПДВ у 20 юрисдикціях і готовий робити це тут», – розповідав Гетьманцев в інтервью «Цензор.нет».
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.