Попри погрози нового власника Twitter Марк Цукерберг запускає власну альтернативу – сервіс Threads. Це як мінімум третій серйозний претендент на частку аудиторії Маска. Що треба знати про усіх
«У мене в запасі є чудовий прийом, який називаю «морж»: я просто лежу на своєму противнику і нічого не роблю», – погрожував Марку Цукербергу в Twitter його новий власник Ілон Маск. Напередодні Маск викликав засновника Meta на реальний поєдинок на професійній бійцівській арені Октагон у Лас-Вегасі. Привід для «поєдинку століття» – плани Цукерберга запустити власну текстову соціальну мережу на противагу Twitter.
На початку 2023-го користувачі проводили в соцмережі Маска 5,5 години на місяць, свідчать дані регулярного дослідження DataReportal. Це вчетверо менше, ніж у TikTok або YouTube – найпопулярніших сервісах світу. Проте конкуренція з відеогігантами – не найбільша проблема Маска.
Куплена за $44 млрд у жовтні 2022-го платформа за неповних чотири місяці при новому власнику втратила 625 з першої тисячі найбільших рекламодавців, підрахував сервіс Sensor Tower на замовлення CNN. Рекламні доходи за цей час впали пропорційно – до $48 млн. Для порівняння, в 2021-му Twitter заробляв на самій лише рекламі $4,5 млрд.
Відтік рекламодавців, як і користувачів, спровокував «управлінський хаос» Маска. І якщо перші просто перерозподілили маркетингові бюджети на користь відомих конкурентів, другі – пішли шукати менш очевидні альтернативи. Два відомі бенефіціари – текстові соцмережі Mastodon та Bluesky. Третій – Threads від Meta – попри виклик на двобій офіційно запуститься 6 липня 2023-го.
Що варто знати про потенційних «убивць» Twitter.
Децентралізований і відкритий Mastodon
Mastodon – запущене у 2016-му дітище німецького програміста Ойгена Рочко. Це відкрита соцмережа, що працює на базі протоколу ActivityPub. Він дозволяє будь-кому створити власну версію Mastodon, яку називають сервером. Власник сервера сам встановлює унікальні правила для користувачів.
Mastodon – далекий від мейнстримної платформи, казав колишній інженер-розробник програмного забезпечення Ґергей Орош американському Forbes у листопаді 2022-го. Користувачі часто губляться серед безлічі серверів і розчаровуються в сервісі через його складну структуру, пояснював він.
Та бажання втекти від непередбачуваних рішень Маска, схоже, виявилося сильнішим. До осені 2022-го у Mastodon ледве налічувалося близько 380 000 активних користувачів щомісяця, пише TechCrunch. Це в півтора раза менше навіть за скромну аудиторію Twitter в Україні, де сервіс історично не надто популярний. Та вже в листопаді соцмережа Рочко вже мала 2,5 млн користувачів.
Масову міграцію спричинили зимові «репресії» у Twitter. У грудні 2022-го Маск відправив у бан популярний акаунт @ElonJet, що відстежував пересування його літака, а слідом десятки профілів відомих журналістів і громадських діячів.
Втім хвиля хайпу недовговічна – наразі аудиторія Mastodon просіла до 1,4 млн відвідувачів на місяць. Сам засновник більше переймається незалежністю. Рекламних доходів сервіс не має – існує за рахунок краудфандингу, спонсорства та грантів.
Взимку 2022-го Рочко заявив, що відхилив понад пʼять пропозицій про фінансування від венчурних інвесторів, щоб захистити некомерційний статус платформи. «Mastodon не перетвориться на все, що ви ненавидите на Twitter», – сказав Рочко у коментарі FT.
Bluesky, який майже зламав приплив користувачів із Twitter
У 2019-му Bluesky розпочинався як експериментальний проєкт всередині Twitter. Ідейний натхненник – засновник тодішній CEO Джек Дорсі, який прагнув створити децентралізовану соцмережу, що працює на протоколі з відкритим кодом.
Проєкт коштував Дорсі, єдиному публічному інвестору, $13 млн, свідчать дані Crunchbase. У 2021-му він відділився від материнської компанії, але бета-версія додатку з’явилася у App Store лише за два роки.
За дизайном і функціями Bluesky багато в чому нагадує Twitter – там теж можна постити короткі текстові повідомлення й фото. Відмінність – у спеціальному протоколі для соцмереж із відкритим кодом Authenticated Transfer Protocol (або ж AT Protocol) під капотом.
Bluesky відкрили в тестовому режимі і лише за запрошенням, але до травня 2023-го сервіс уже мав 375 000 завантажень та близько 50 000 користувачів, пише TechCrunch.
Проте різко наростити аудиторію проєкту Дорсі допоміг Маск. 1 липня він ввів ліміти на перегляди постів у Twitter – до 6000 для платних підписників і лише 300 для нових користувачів.
Після шквалу критики планка піднялася до 10 000 та 500 публікацій відповідно, але сервери Bluesky вже не витримували нових реєстрацій. Запрошення до закритого додатку почали перепродавати на eBay за $120–400. За два дні керівництво Bluesky заблокувало реєстрацію на платформі, доки не вирішить проблеми з надвисоким трафіком.
Що відомо про новий застосунок Meta до прем’єри Threads
Ще з минулого року керівництво Meta обговорювало, як отримати вигоду з хаосу навколо Twitter, цитує NYT співробітника компанії, знайомого з ситуацією. Рішенням став давно забутий Threads – задуманий ще у 2019-му бренд, який мав конкурувати зі Snapchat.
Але до 2023-го від ідеї залишилася лише назва. Тепер Threads – це соцмережа, де можна лайкнути, прокоментувати чи поділитися текстовим постом. Деталей до офіційної презентації обмаль. Проте дизайн попередньої версії, що вже доступна для завантаження у App Store, досить відчутно перегукується із Twitter.
Threads інтегрований з Instagram, який станом на жовтень 2022 року мав 2 млрд активних користувачів на місяць. Аналогічний зв’язок є між Instagram та першою соцмережею Цукерберга Facebook. Більший сервіс приводить користувачів у новий, тому аудиторію не потрібно набирати з нуля. Завдяки цьому Meta може стати «першою серйозною загрозою» для Twitter, каже консультант із соцмереж Метт Наварра у коментарі Yahoo.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.