Ймовірно, метавсесвіт стане однією з головних технологій найближчого майбутнього. Чи варто застрибувати у цей поїзд
Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?
Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!
Якось Ернест Гемінгвей побився об заклад, що напише найкоротшу розповідь, здатну зворушити будь-кого. Він виграв спір, написавши лише 6 слів: «Не купив біткоїн у 2010 році». Трохи пізніше він дописав ще одне речення: «Не вивчив NFT-ринок».
І вже скоро може зʼявитися третє речення: «Не цікавився метавсесвітом на запуску».
Облишмо жарти. Купити біткоїн по $5 вже не вийде, як і зайти в іще не активний ринок NFT. Але з метавсесвіту «поїзд ще не пішов». Чому метавсесвіт – це так важливо (настільки, що навіть Цукерберг змінює назву своєї компанії) і які ризики він несе.
Що таке метавсесвіт
Термін «метавсесвіт» уперше запровадив американський письменник-фантаст Ніл Стівенсон у 1992 році у своєму науково-фантастичному романі «Лавина». Однак концепцію віртуальної реальності, яка повністю замінює справжнє життя, було створено ще раніше. Наприклад, у відомій серії «Той, що біжить по лезу».
Ймовірно, однією з найяскравіших демонстрацій метавсесвіту можна вважати фільм «Матриця» братів (вже сестер) Вачовські у 2000 році.
Менш ніж за 30 років людство змогло відійти від фантазій і перейти до реальних дій. То що ж таке метавсесвіт сьогодні?
Метавсесвіт – це віртуальний світ, який має створити практично ідентичну проєкцію світу реального. Це простір, де люди за допомогою технологій (VR-окулярів, рукавичок з сенсорами, смартфонів, компʼютерів тощо) можуть виконувати ті самі дії, що вони роблять у звичайному житті.
Кінцева мета метавсесвіту як продукту – відтворення світу з усіма почуттями та процесами.
На якому етапі метавсесвіт перебуває зараз
Пандемія COVID-19 внесла драматичні корективи у життя людей. Але всі вони ведуть до єдиного фіналу – метавсесвіту.
1. Розвиток відеозвʼязку
Про те, наскільки успішний Zoom або Microsoft Teams, можна не згадувати. Відеокомунікація стала головним порятунком під час «ковідних» обмежень. Це стало абсолютно новою реальністю.
Якщо раніше зустріч із інвестором з відеодзвінка могла сприйматися як моветон, то сьогодні це найчастіший варіант. Тепер не потрібно відкривати візу, купувати квитки, бронювати готель тощо. Можна просто зателефонувати.
Проте відеодзвінок – це лише перехідний етап. Вже зараз зʼявляється багато компаній, які не просто дають змогу поговорити зі співрозмовником, а зробити це максимально реалістично.
Скажімо, ви працюєте у міжнародній компанії з офісом у Нью-Йорку, але проживаєте у Києві. Ваша компанія організовує корпоратив, де планують бути всі співробітники з різних куточків світу. Привезти всіх в одне місце коштуватиме величезних грошей, і це ще пощастить, якщо не потрібно відкривати візу. Але можна зробити простіше.
Наприклад, є українська компанія Party.Space, яка розробляє спеціальні віртуальні майданчики для проведення різноманітних заходів. Кожен користувач має свій унікальний аватар – по суті, його зображення у віртуальному світі, за допомогою якого можна пересуватися віртуальним простором, комунікувати з іншими користувачами та переглядати виставу.
Схожим шляхом рухається і компанія Марка Цукерберга Meta. У липні 2021 року Марк Цукерберг офіційно заявив, що протягом 5 років Facebook стане метавсесвітом. Компанія планує розвивати одразу кілька продуктів у цьому напрямі. Поки що відомо про два: Horizon і Rival Peak.
Horizon – це Facebook у віртуальному світі, який наразі працює тільки з VR окулярами Oculus Quest 2. У цьому просторі користувачі зможуть переміщатися світом, спілкуватися зі своїми друзями, дивитися трансляції, грати в ігри і навіть готувати.
Щоб зрозуміти, як це працює, можна просто переглянути відео.
Поки що проєкт перебуває на бета-тестуванні і має вигляд, як і всі подібні проєкти: Zoom з використанням аватарів. Програма безкоштовна, але потрапити туди можна тільки за допомогою окулярів Oculus.
Rival Peak схоже на реаліті-шоу, де віртуальні герої під управлінням AI виконують дії, які їм пропонують глядачі шоу в режимі реального часу.
2. Блокчейн та криптовалюти
Завдяки блокчейну людство вперше дістало можливість обмінюватися активами в децентралізованій та захищеній системі. До того ж максимально швидко.
Блокчейн – украй важлива частина світу метавсесвіту. Цю технологію можна буде назвати «механізмом економіки» майбутнього. Блокчейн прикріпить дані та гроші кожного користувача до його цифрового облікового запису і дозволить користуватися купленими продуктами у всьому метавсесвіті.
Зараз цей процес вже можна побачити на ринку NFT та цифрового одягу. Всі ваші товари з віртуального світу: або скіни для персонажа, або цифрові кросівки для фото в Instagram, або будь-що будуть закріплені на крипто-гаманці.
Питання поки що залишається відкритим у самому активі: яку цифрову валюту використовуватимуть у метасвіті? Мабуть, монополізації очікувати не варто.
3. Програмне забезпечення
Або ж двигун метавсесвіту. Питання розробки ПЗ – найважливіше у розвитку майбутніх віртуальних світів. Найвідоміші платформи сьогодні – Unreal Engine та Unity.
Сьогодні 3D двигуни цих компаній застосовуються майже повсюдно. Найстандартніший приклад – відеоігри. Саме ці «двигуни» вибудовують весь навколишній ландшафт, персонажів, їхні дії тощо.
Щоб зрозуміти, як це може працювати, варто подивитися на надуспішну відеогру Fortnite. Її розробили на движку Unreal Engine 5. Це гра жанру «королівська битва», де 100 гравців висаджуються на одну карту, видобувають зброю та ресурси. Мета гри – залишитися єдиними, хто вижив на карті, і посісти 1-ше місце. Але не все так просто.
Fornite, в цілому, можна назвати ідеальним прикладом метавсесвіту на сьогоднішній день. Гравці не просто вбивають один одного 24/7. Вони проводять час усередині всесвіту-гри, спілкуються між собою і навіть відвідують концерти Travis Scott та Marshmellow у костюмах із всесвіту Marvel, DC або колекцій від люксових брендів.
Простір гри дає змогу гнучко її змінювати, дозволяючи гравцям проявляти максимальну фантазію.
Пандемія показала, наскільки сильно ми всі залежатимемо від віртуального світу в майбутньому і як залежимо від нього вже зараз. Люди купують цифрові речі за $69 млн, витрачають сотні мільйонів на цифрові картини та меми, проводять весь свій час у соцмережах і просто живуть в іграх. У цьому й небезпека.
Проблеми та виклики метавсесвіту
Модерація контенту
Як контролювати все, що відбувається у величезному всесвіті, який можна порівняти з реальним світом? Вже зʼявилися перші заяви про сексвечірки, домагання та збори екстремістських організацій усередині метавсесвіту. Варто очікувати, що цього буде ще більше.
І тут виникає кілька запитань. По-перше, чи зможе людина вільно почуватися всередині? Чи зможе, наприклад, праворадикал проводити збори своїх однодумців усередині метаплатформи, чи це буде заборонено.
По-друге, хто і як оцінюватиме етично-моральну складову контенту. Хто встановлюватиме правила дозволеного та забороненого?
Контроль держав
Як писав Макс Вебер: «Держава – єдиний актор системи, що має мораторій на насильство». Але метавсесвіт відбирає цей контроль. Люди дістають можливість творити практично все, що завгодно. Щоправда, віртуально.
Тому контроль над цифровим розвитком встановлюють усі великі держави. Особливо Китай, США та Росія. Але чи зможуть вони контролювати метасвіт, чи це буде прерогатива компаній?
Дані користувачів
Цифровий слід зберігається у вигляді фото, відео, аудіо та текстових записів. Метавсесвіт не просто збере це все воєдино, він розширить це. Тепер ваш цифровий слід буде навіть у вашому русі рукою або у випадковому контакті з іншими аватарами. Питання в тому, як зберегти в безпеці безліч даних різних користувачів.
Інтелектуальна власність
Якщо у реальному житті ваш сусід залізе до вас додому і вкраде пару кросівок – його увʼязнять. А якщо викрадають ваші цифрові кросівки? Теоретично злодія мають посадити у вʼязницю. Але як це працюватиме – незрозуміло.
Що буде далі?
Нині ми бачимо зародження великого віртуального світу. Поки що цікаво одне: хто першим зробить найкращу версію і зможе забрати переважну більшість ринку.
Щоб це зробити, потрібно розвʼязати технічну проблему – максимально спростити доступ до VR-технологій. Навряд чи люди масово купуватимуть спеціальні окуляри заради тих продуктів, що існують зараз. Досить розумно роблять китайські розробники з Baidu, які анонсували власний метавсесвіт Xi Rang.
У ньому не обовʼязково використовувати VR-окуляри, туди можна потрапити просто зі смартфона чи компʼютера. Ймовірно, досвід користувача без VR буде гірше. Але це дозволить залучати дедалі більше людей у нову технологію. І щораз частіше спонукатиме споживачів до купівлі нових гаджетів.
Окрім цього, варто очікувати і технологічний прорив у самих окулярах. Поки що це досить великі конструкції, які з великою натяжкою можна назвати мобільними (як мінімум потрібна сумка). Ймовірно, вже незабаром ми побачимо портативні окуляри, які зручно переносити і в яких можна виходити в метасвіт звідки завгодно.
Якщо підсумувати, то метавсесвіт може стати однією з головних технологій найближчого майбутнього. Власне, людство створює окремий новий світ. Головне, щоб це не перетворилося на антиутопію.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.