Венчур воєнного часу. Як українським стартапам знайти інвестиції та хто дає гроші /Фото Shutterstock
Категорія
Інновації
Дата

Венчур воєнного часу. Як українським стартапам знайти інвестиції та хто дає гроші

Shutterstock

99% стартапів потребують фінансової підтримки, свідчить березневе опитування Українського фонду стартапів (USF). 2021 рік був рекордним за всю історію вітчизняного венчуру – залучили понад $1,68 млрд. Подальший зліт тимчасово перекреслила війна.

Глобальний ринок не зупинився, за лютий 2022-го у світі інвестували $52 млрд. Це на 24% більше, ніж роком раніше, зазначають аналітики Crunchbase. Які шанси українських стартапів на чеки від інвесторів – відповіді від Forbes

Ризики та перешкоди

Як мінімум всі засновники та всі топменеджери мають бути за межами України, описує настрої західних інвесторів засновник стартапу 3DLOOK та вечнурний партнер фонду GEEK Ventures Вадим Роговський. З Forbes він спілкується із Португалії. Команда 3DLOOK частково евакуйована до Чернівців та Ужгорода, частково – до Європи. Критично важливі співробітники в Україні – ризик для інвестора, наголошує засновник.

У грудні Роговський додатково залучив $3,5 млн до раунду серії А з оцінкою під $100 млн. Щоб підвищити шанси на наступний, 3DLOOK запускає офіс у Варшаві. Наразі відкрито 10 вакансій, а релокованим українським спеціалістам обіцяють рік оплачувати житло. 

Принципово важливо, щоб принаймні не вся команда перебувала в Україні, каже партнер SID Venture Partners Fund Антон Вайсбурд. У портфелі фонду з середнім чеком $300 000 та фокусом на українські проєкти є 10 закритих угод. Пʼять компаній – Orderly Protocol від NEAR, Elai.io, Mindist.io, The Credit Thing та SPOKK – отримали гроші на рахунок вже під час війни. «Інвестиції все одно йдуть у засновників», – каже виходець із TA Ventures та керівний партнер нового фонду Hypra Ігор Перція. Зі співробітниками в безпечних українських містах бізнес зможе працювати.

Інша річ – велика частка українського виторгу. «Ми втратили приблизно 55% бізнесу», – каже співзасновник кешбек-сервісу Lettyshops Ігор Гнатовський. В 2020-му компанія отримала $21 млн виторгу, в планах на 2021-й було зростання на 80%. Під час війни в українських користувачів пріоритети інші, російських Lettyshops відрізав самостійно.

«Ми не працюємо з компаніями, які хочуть підтримувати економіку Росії чи Білорусі», – розширює географію Вайсбурд. «Хоч як це дивно, але для українських компаній, спрямованих на глобальний ринок, нічого не змінилося», – каже партнер фонду TA Ventures Олег Маленков. 

У вигідній позиції стартапи, що мали й мають левову частку продажів у США, Європі чи Азії. «Я завжди шукав такі проєкти», – каже засновник фонду Digital Future з-понад 30 стартапами на борту Олексій Вітченко. Причини прагматичні: вони ліквідніші та мають більше шансів на великі наступні раунди.

Репутаційний ризик – попередні інвестиції від російських фондів або громадяни країни-окупанта в раді директорів. Навіть якщо вони поки не під санкціями, відтягувати рішення не варто, каже Роговський. Позбутися російських грошей – викупити частку або домовитися про екзит іншим чином – краще ще до того, як новий інвестор розпочне due diligence для раунду.

«Думати потрібно терміново, – каже Маленков, – але, напевне, час на дії ще є». Російські гроші залучали і європейські та американські стартапи – для них це теж потенційний ризик. Але масового розпродажу акцій токсичних інвесторів ще немає, констатує Маленков.

Можливості та джерела фінансування

Під кінець березня індустрія майже пройшла стадію шоку та потроху роззирається у нових реаліях. У фонду TA Ventures на Україну припадає не більш ніж 15% портфелю. Зараз фонд працює на 70% від стандартного. «Думаю, квітень вже буде «довоєнним» місяцем у плані кількості угод та контактів», – каже Маленков. 

«У нас зараз інвестиції здебільшого у каски, армію та дрони», – каже Вітченко. Він запустив свій фонд восени 2014-го, коли російські війська вже вторглися на Донбас, а старіші гравці заморозили активність. За минулий місяць Digital Future не закрив жодної угоди, але планує з часом повернутися до звичної діяльності.

У молодих фондів оптимізму більше. У GEEK Ventures, що вийшов зі стелз-режиму лише під Новий рік, закрито 13 інвестицій – дві з них у березні. «Ідемо, в принципі, за графіком – у темпі 2-3 угоди на місяць», – каже Роговський. Воєнні корективи – через потребу зважувати нові ризики робота з українськими стартапами йде повільніше.

«Я вчора (інтерв’ю записане 29 березня. – Ред.) підписав term sheet з однією компанією, ми рухаємося далі і будемо інвестувати», – не вдаючись у деталі стверджує Перція. У Hypra вузький фокус на Web3-проєктах – криптовалютних та децентралізованих технологіях. Невеликі інвестиції до $1-2 млн можна отримати навіть з фаундерами в Україні. «Великі чеки та великі поглинання – це складно», – каже він.

Дисконти теж ніхто не відміняв – крім воєнних ризиків на оцінки тисне й обмеженість попиту. «Засновникам потрібно точно знижувати оцінки мінімум на 20%, просто щоб швидше підняти раунд», – оцінює Роговський.

Що робити тим, хто зібрав «ризик-комбо»? Чернігівський стартап Dots Platform, що налагоджує доставку під ключ для українскьих ресторанів, вирішив шукати порятунку у акселерації. «Ми поки що в режимі активного пошуку варіантів подальшого розвитку»,– каже засновник Ярослав Циганенко. Наприкінці березня команда подалася до культового Y Combinator. Якщо заявку схвалять, стартап дістане шанс на $0,5 млн. З початку року YC змінив правила інвестицій – на додачу до традиційних $125 000 в обмін на 7% акцій пропонує $375 000 опціону.

Грантові кошти – ресурс на кілька місяців, доки команда не намацає дно та нові ринки, каже керівний партнер BRISE Capital Олександр Яценко. Які є пропозиції? Класичні програми польського Connect Poland Prize з чеком до $70 000 або естонського Startup Wise Guys, через який пройшло понад 30 українських проєктів. 

З ініціатив воєнного часу – фонд на $5 млн від Google for Startups, яким керуватиме польський акселератор Huge Thing. У планах – профінансувати 50 стартапів до кінця 2022 року. Витратити гроші можна буде на відновлення постраждалого від війни бізнесу та нові продукти, актуальні під час бойових дій.

Матеріали по темі