Український стартап Deus Robotics залучив $1,5 млн від фонду SMRK. Попередній втричі більший раунд зірвався через війну. Чому це не заважає експансії у США
Заснований у 2018-му стартап Deus Robotics Павла Пікуліна отримав $1,5 млн посівних інвестицій від фонду SMRK Олександра Косована. Виробника складських роботів оцінили у $15 млн, розповів Forbes партнер SMRK Влад Тісленко. Найбільший і поки єдиний клієнт Deus Robotics – українська «Нова Пошта», нові гроші потрібні на масштабування у США. Чим цікава ця невелика, навіть за мірками українського ринку, угода?
Як Deus Robotics втратив $5 млн
У 2022-му Пікулін планував збільшити виробництво із 40 роботів на рік до 1000 й вийти на операційний прибуток. «Отримати чистий прибуток ми очікуємо нескоро», – казав він Forbes наприкінці грудня 2021-го.
Та ресурс для втілення амбіцій був – Deus Robotics якраз підписав інвестугоду із BGV Trident Capital. Заснований росіянином з українським громадянством Іллею Пономарьовим і співвласником АТБ Геннадієм Буткевичем фонд вклав у виробника роботів $5 млн. За умовами контракту гроші мали надійти до кінця лютого, каже Пікулін, однак стартап їх так і не побачив.
Deus Robotics збирався розширити команду до 80 людей, закупити обладнання та запустити серійне виробництво у Києві, щоб виготовляти до 400 роботів на місяць. До цього Пікулін збирав роботів невеликими партіями у власному R&D-центрі. Однак, коли російські війська підійшли на кількадесят кілометрів до столиці, BGV Trident Capital в односторонньому порядку заморозив фінансування. Спочатку це була пауза на час війни, сподівався Пікулін. «Пауза затягнулася, і ми виживали без цих інвестицій», – додає він.
Команду та складські запаси стартап евакуював до Мукачева на Закарпатті. У серпні з’явився підрядник для виробництва – одеський завод електроніки «Телекарт-пром». Потужності партнера дозволяють виробляти 1000 одиниць на рік, стверджує Пікулін. Інше питання – кому їх продавати.
Продукти Deus Robotics
Cтартап має три моделі роботів:
- найменший – S Bot 10 – використовується для сортування вантажів вагою до 30 кг;
- середній – Rack Robot – для перевезення вантажів до 300 кг;
- вантажний – Heavy Robot – може транспортувати обʼєкти вагою до 1 т.
Всі роботи працюють від 8 до 12 годин на одному заряді, час заряджання до 100% – три години. Вартість продуктів Пікулін не розкриває, посилаючись на комерційну таємницю.
Як продавати українських роботів у США
До війни Deus Robotics вів перемовини із дюжиною українських компаній, та розкривав лише одного клієнта – «Нову Пошту». Наразі вона єдина, хто не заморозив стосунки зі стартапом. У серпні 2022-го роботи від Deus Robotics почали працювати у логістичному терміналі «Нової Пошти» у Білій Церкві. Обсяг замовлення – понад 40 роботів. Його вартість і поточні фінансові показники стартапу фаундер не розкриває.
На початку 2023 року потенційні українські клієнти стартапу – ритейлери, інтернет-магазини, логістичні компанії – почали обережно повертатися до переговорів. Та фаундер із новим інвестором на борту цілить у американський ринок.
«Їхня експертиза нам підходить: Косован вміє створювати успішні IT-компанії, Тісленко знається на hardware-компаніях», – каже Пікулін. Наразі один із найуспішніших «залізних» стартапів у портфелі SMRK – Ajax Systems Олександра Конотопського, який у 2022-му відкрив завод у Туреччині та запустив продажі у США. Опитані Forbes інвестаналітики оцінюють виторг Ajax у $150–200 млн.
«З нашими роботами люди працюють у 3–5 разів ефективніше, ніж без них», – пишається Пікулін. Рішення заточували під сортування посилок на складах поштових операторів та комплектування замовлень для інтернет-магазинів.
Deus Robotics не першопроходець у своїй ніші. У 2022-му глобальний ринок складських роботів вартував $5,7 млрд, порахували дослідники агенції IMARC Group. Серед найвідоміших гравців – Amazon Robotics, китайський Quicktron, що обслуговує склади AliExpress, партнер DHL Locus Robotics.
Пікулін знайшов конкурентну перевагу під час війни й блекаутів через російські обстріли енергетичної інфраструктури. Інженери Deus Robotics зробили апгрейд роботів, щоб змусити їх постійно підтримувати заряд на рівні понад 40%. Це оптимізує час автономної роботи, навіть коли на складі пропадає електрика.
Під ринок США стартап змінив назву – до 2022-го він називався Deus Robots. Американцям так подобається більше, каже Пікулін. Чи прискорить нове ім’я підписання контракту, невідомо. Переговори з першим американським клієнтом тривають, не вдаючись у подробиці каже засновник. Також на 2023-й запланований вихід у Польщу та створення нових моделей. Чи вистачить для цього $1,5 млн? Наступну серію фінансування Deus Robotics хоче залучати в кінці літа – на початку осені.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.