укрзалізниця додала Дія підпис /колаж Олександра Карасьова
Категорія
Інновації
Дата

Всередині довгої битви УЗ з перекупами. Українці не могли придбати квиток на потяг до Варшави, шахраї заробляли до 500 000 грн з рейсу, а врятувати ситуацію має «Дія»

Квитки на потяг Київ – Варшава можна буде придбати лише з «Дія.Підпис» Фото колаж Олександра Карасьова

Квитки на потяг-привид Київ – Варшава можна буде придбати лише з «Дія.Підпис». Мінцифри і «Укрзалізниця» повідомляють про перемогу над перекупниками. Як працює система та чи дійсно цифровізація допоможе розв'язати проблему.  

«Хто ці люди, що викупають квитки на потяг Варшава – Київ за буквально дві хвилини і як вони це роблять», – це одна з численних скарг у Facebook на труднощі із купівлею квитків за популярним напрямком.

Курсування потяга №67/68 Київ – Варшава відновили у жовтні 2021 року після півторарічної паузи через пандемію. Під час повномасштабного вторгнення цей потяг став одним із найпопулярнішим через зупинку авіасполучення. За дев’ять місяців 2023-го прибуток УЗ від усіх пасажирських потягів до Польщі становив близько 800 млн грн, говорив Forbes голова компанії Євген Лященко.

Проте придбати квитки до Польщі непросто, їх миттєво скуповували перекупники. «На початку 80–90% квитків могло йти через непрямі канали», – зазначає директор філії «Пасажирська компанія» АТ «Укрзалізниця» Олександр Перцовський.

Квитки у перекупників можна придбати на OLX, у телеграм-каналах, фейсбук- та інстаграм-сторінках. Вартість відрізняється залежно від місця та часу. Середня націнка – 2700 грн. Так, на одному потязі перекупники могли заробити від 388 000 грн до понад 510 000 грн, за розрахунками Forbes.

Остаточну крапку в боротьбі з ними має поставити верифікація через «Дія.Підпис» для користувачів застосунку, яку УЗ ввела 8 листопада. Як це допоможе боротися з перекупниками та до яких ще засобів вдавалася УЗ?

Як УЗ бореться з перекупами 

Найпопулярніша схема перекупників – купувати квиток на своє імʼя, отримувати замовлення від клієнта, здати квиток і відразу купити його на імʼя клієнта.

Перший спосіб у боротьбі з такою схемою – блокування акаунтів перекупників за номером телефону. «Проте люди постійно реєстрували нові sim-картки й створювали нові акаунти», – розповідає Перцовський. 

Тоді «Укрзалізниця» зупинила функцію повернення квитків у додатку – з липня 2023 року здати квиток можна було лише в касі. Удар по перекупниках зачепив і звичайних громадян – повернення коштів доводилося чекати до 180 днів. «Це непопулярний крок, але ми на нього пішли, – додає Перцовський.

У серпні 2023 року «Укрзалізниця» також домовилася з найбільшою в Україні платформою оголошень OLX, щоб обмежити продаж залізничних квитків на платформі. Для цього в OLX розробили спеціальний алгоритм, який не дозволяє публікувати такі оголошення. «OLX був один з найважливіших кроків», – зазначає Перцовський. Додатковим обмеженням стало те, що продаж квитків почали відкривати лише за 20 днів до рейсу. 

Всередині довгої битви УЗ з перекупами. Українці не могли придбати квиток на потяг до Варшави, шахраї заробляли до 500 000 грн з рейсу, а врятувати ситуацію має «Дія» /Фото 1

Ці кроки допомогли суттєво зменшити кількість квитків, які припадають на перекупників. «Зараз непрямі продажі складають менше ніж 20–30%», – каже Перцовський і додає, що залишилися й інші канали перепродажу, які обмежити складніше.

Верифікація через «Дію.Підпис» мала б остаточно вбити цей бізнес. Тепер, щоб придбати квитки на найзатребуваніший поїзд, потрібно підтвердити свою особу. Верифіковані акаунти знову можуть повертати придбані в застосунку квитки онлайн, а не через касу. 

Як це допоможе з перекупами? «Користувачі підтверджують особу з «Дія.Підписом» – і установа може бути впевненою, що це реальна людина», – каже Forbes очільник Мінцифри Михайло Федоров. Верифікуватися достатньо лише один раз.

Далі це дасть змогу відстежувати потенційних перекупників і після перевірки блокувати їхні акаунти. Обліковий запис отримає відповідне маркування, і користувач не зможе купувати квитки на поїзд Київ – Варшава та повертати їх онлайн, навіть якщо видалить застосунок і спробує пройти верифікацію через інший пристрій. 

Forbes звернувся до Мінцифри з проханням прокоментувати детальніше, як працює система виявлення перекупників. Там порадили звернутися до УЗ. В «Укрзалізниці» також відмовилися розголошувати деталі.  

«Це автоматизована система, вона працює як банківська, що фіксує підозрілі операції», – каже Перцовський. Ключовий момент: УЗ буде моніторити, щоб з одного облікового запису не купували багато квитків на різні прізвища. 

Десять квитків на різні прізвища буде для нас приводом для блокування акаунта, каже Перцовський. «Якщо людина хоче придбати понад дев’ять квитків – для цього є механізм групових замовлень, який також працює онлайн», – додає він.

Щоб робити висновки про ефективність нової системи з «Дія.Підписом», треба почекати принаймні місяць, вважає директор Центру транспортних стратегій Сергій Вовк. «Якщо є аналогія з BankID, не знаю, як можна буде обходити систему після цього», – додає він. 

Перекупники не втрачають надію 

Верифікація акаунту через «Дія.Підпис» ставатиме доступною користувачам поступово, після оновлення застосунку. Проте схоже перекупники вже перекваліфікувалися. Тепер вони пропонують іншу послугу – моніторити наявність квитків і купувати їх. Forbes поспілкувався з ними про можливість придбати квиток на 20 листопада. 

Вони просять персональні дані для авторизації в акаунті додатка «Укрзалізниці» від імені користувача. «Скажете мені свій телефон, прийде смс-ка, я авторизуюсь через ваш акаунт і шукатиму квиток, – говорить одна з перекупниць. – Як тільки хтось здасть, я його купую».

В телеграм-чатах квитки на потяг пропонують від 4000 грн – без вибору місця. Є і дорожчі опції – нижня полиця – 4500 грн, ціле купе обійдеться в 14 000 грн.

Всередині довгої битви УЗ з перекупами. Українці не могли придбати квиток на потяг до Варшави, шахраї заробляли до 500 000 грн з рейсу, а врятувати ситуацію має «Дія» /Фото 2

Оплатити можна двома варіантами – надіслати всю суму, і тоді квиток на акаунт пасажира викупають вони з власної банківської картки. Інший спосіб – надіслати завдаток у 2750 грн. Коли перекупник знайде квиток, клієнт самостійно оплатить його з власної картки. 

Перекупниця обіцяє скинути скріншот зі знайденим квитком для перевірки даних і посилання на платіжний шлюз «Укрзалізниці». «Ви переходите за посиланням, оплачуєте, і в вашому додатку завантажується цей квиток», – запевняє вона. 

За частковою передплатою зручніше, радить перекупниця. «З вчорашнього дня нові правила – ви зможете здати квиток у додатку і швидко отримати гроші на свою картку. А за повною передплатою кошти спершу надійдуть нам», – додає вона. 

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні