Ілюстрація Shutterstock/Анна Наконечна
Категорія
Картина дня
Дата

США відмовляються від російської горілки, обираючи «Хортицю» та «Хлібний дар». Як українські бренди користуються бойкотом російського алкоголю

3 хв читання

Ілюстрація Shutterstock/Анна Наконечна

У США порожні полиці з-під російської горілки почала займати українська продукція. Як український алкогольний бізнес отримує зиск від запровадження санкцій проти Росії

📲 Forbes Ukraine у WhatsApp. Підписуйтесь й читайте головне про бізнес та економіку

За два тижня березня український виробник алкогольних напоїв Nemiroff, який належить Якову Грибову і Анатолію Кіпішу, реалізував у США піврічний запас продукції.

Схожа ситуація в алкогольному холдінгу Global Spirits Євгена Черняка. В березні цього року в США попит на продукцію української компанії, за словами члена наглядової ради Олександра Черняка, збільшився у пʼять разів рік у рік. Компанія очікує, що за підсумками березня 2022 року, продажі американської філії становитимуть 850 000–1 млн літрів алкогольної продукції.

Українські виробники скористалися антиросійськими настроями в американському суспільстві й санкціями, запровадженими проти Росії, після того як вона почала війну в Україні. Президент США Джо Байден 11 березня заборонив імпорт російської горілки. «Багато американських торговельних мереж познімали з продажу російську горілку, – каже генеральний директор Nemiroff Юрій Сорочинський. – А американські дистрибʼютори почали відмовлятися від російських поставок».

Американський ринок горілки в грошовому вимірі найбільший у світі, проте більшу частку займають американські виробники. Загальний річний обсяг продажу горілки оцінюється в $22 млрд, каже генеральний директор консалтингової компанії Pro-Consulting Олександр Соколов. 95% з цього об’єму займає американська горілка і 5% – імпорт.

У 2021 році Україна продала США горілки на $3,7 млн, свідчать дані Pro-Consulting. Більша частина з цієї суми припала на Global Spirits, «Златогор» та Bayadera. За той самий час Росія продала майже в шість раз більше – на $21,4 млн. За даними Drinks International, у 2020 році до 30 топових горілчаних брендів у світі увійшли такі торгові марки:

  • від Global Spirits – «Хортиця» (загальносвітові продажі – 93,6 млн л) і «Мороша» (63 млн л);
  • від Bayadera – «Хлібний дар» (76,5 млн л) та «Козацька рада» (19,8 млн л)
  • від Nemiroff – одноіменний бренд Nemiroff (45,9 млн л).
США відмовляються від російської горілки, обираючи «Хортицю» та «Хлібний дар». Як українські бренди користуються бойкотом російського алкоголю /Фото 1

Інфографіка: Максим Золоєдов

Не лише американці бажають більше українського алкоголю

Та санкцій замало для того, щоб різко збільшився попит на українську горілку. Зараз у США в принципі дуже популярні будь-які українські товари, зокрема алкоголь, каже Черняк-молодший. Він відзначає зростання попиту у всіх штатах. «Це харакетрно як для штатів, де багато україно- та російськомовних жителів (наприклад Нью-Йорк та Флорида), так і в американській глибинці в центральній частині США», – каже Сорочинський. – Горілку Nemiroff, наприклад, можна придбати в Каліфорнії, Техасі, Нью-Йору, Іллінойсі, Неваді».

Щойно почав збільшуватися попит на український продукт, один із найбільших американських алкогольних ритейлерів Total Wine & More запропонував Global Spirits збільшити присутність у їхній мережі. «Якщо раніше нашу продукцію було представлено у 20% її магазинів, то тепер вона буде представлена у всіх», – каже Черняк. Мережа нараховує більше 230 супермаркетів у 27 штатах.

Та не лише американський ритейл хоче більше українського алкоголю. «На нас вийшла мережа ресторанів T.G.I. Fridayʼs. Як виявилося, її відвідувачі теж хочуть бачити український алкоголь у її ресторанах та барах», – розповідає Черняк. У США у T.G.I. Fridayʼs 308 ресторанів.

Українські постачальники мають перспективу наростити обсяги продажів у США в декілька разів уже в короткостроковій перспективі, вважає Соколов.

Популярність українських брендів горілки та бренду України зростатиме на тлі глобальної підтримки в протидії військовій агресії Росії. Споживачі іншого імпортного алкоголю будуть обирати український, щоб продемонструвати підтримку, вважає Сорочинський. Деякі ритейлери направляють частину коштів, виручених від продажу українського алкоголю, на гуманітарну допомогу постраждалим від війни.

Щоб скористатися можливістю, українським виробникам потрібно перебудовувати логістичні ланцюги. «Зазвичай, українські виробники алкоголю працюють на внутрішній ринок, – каже виконуючий директор асоціації «Укргорілка» Аліна Шолохман. – Коли вони відкривають для себе нові ринки чи збільшують частку на вже працюючих іноземних, вони краще диверсифікують свої ризики ведення бізнесу в майбутньому».

Раніше українські виробники експортували алкоголь через Одеський порт, який нині заблокований російськими військовими кораблями. «Шукаємо альтернативні шляхи, якими можна доставити продукт до інших морських портів контейнерами, а потім вже до США морськими судами», – каже Сорочинський. Компанія зараз прораховує витрати на логістику. Global Spirits буде довозити товар до румунського порту Констанца, а звідти доставляти суднами до США.

«Якщо ще рік тому наш запорізький завод «Хортиця» працював на ринок США на 7,5-8%, то в березні цього року, після відновлення виробництва, у деякі дні він працював на ринок США на 100%», – каже Черняк.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд