Всеукраїнські мережі лібералізували умови для постачальників продукції. І навіть пустили на свої полички тих, хто раніше не мав би шансів поставити туди продукцію
📲 Forbes Ukraine у WhatsApp. Підписуйтесь й читайте головне про бізнес та економіку
Співвласник компанії «Біосфера» Андрій Здесенко в середині березня поскаржився Forbes на найбільших ритейлерів. Національні мережі, розповідав бізнесмен, крім АТБ, не розраховуються за поставлену продукцію. Підприємець, чия компанія — один з найбільших виробників FMCG-товарів в країні — тоді зробив песимістичний прогноз: за таких умов національні виробники протягнуть не більше місяця.
Проблеми з боргам ритейлерів перед українськими виробниками виникли ще задовго до війни. Великі торгові мережі заборгували їм близько $5 млрд, заявляв в лютому цього року перший віцепрезидент Торгово-промислової палати України Михайло Непран.
Півтора місяці війни змінили цю ситуацію. Мережі не тільки акуратніше розраховуються, а й покращили умови співробітництва для постачальників, каже Здесенко. Зробили те, за що виробники боролися багато років - значно скоротили відтермінування платежів. До війни деякі торгові мережі повертали гроші за проданий товар аж через три місяці, каже гендиректор компанії Savservice Роман Веренич. Зараз, на частині товарів відтермінування зменшили до двох тижнів, і навіть почали працювати за передплатою.
Фірма Веренича один з найбільших дистрибуторів країни, в портфелі — товари Procter&Gamble, Kelloggʼs та інших виробників. На продукцію «Біосфери» Здесенка відтермінування скоротилося до 15-21 днів. «Такий проміжок ми можемо витримати», — пояснює він. Його компанія випускає товари для гігієни під торговельними марками Smile, Freken Bok ті інші.
Поступливі ритейлери
Частково покращення умов — вимоги уряду, який наприкінці лютого прийняв постанову, згідно якої за соціально значущі товари магазини повинні розраховуватися не більше ніж за десять днів. Але, не тільки. Найбільше покращилися умови для постачальників тих продуктів, які зараз знаходяться в найбільшому попиті, розповідає Веренич. Наприклад, макарон чи круп.
Заповнити ними полиці зараз непросто. За словами в.о гендиректорки мережі КОЛО Марини Сергієнко, понад половина «довоєнних» постачальників не можуть закрити потребу її мережі у товарах. Причини — зруйновані склади, пошкоджені автопарки, розбомблені виробництва, що знаходяться у непідконтрольних ЗСУ населених пунктах, розповіла вона профільному виданню rau.ua. Дефіцит такий, що для замовлення деяких товарів продавцям доводиться стояти в черзі на передзамовлення.
Причому, щоб заповнити полички, мережі скасували і додаткові виплати — ретробонуси, які мали платити постачальники, якщо ритейлер виконував план продажів. До війни вони могли доходити до 25% від вартості товару. Зараз, в середньому, сягають 10%, каже Веренич. За словами Здесенка, це дуже значне полегшення, яке дозволило його компанії не піднімати ціни, в умовах подорожчання сировини та логістики.
Ситуація з поставками зробила поступливішим до постачальників і найбільшого ритейлера країни — АТБ. Зокрема, мережа відновила роботу з корпорацією Roshen, повідомив Forbes президент компанії Вʼячеслав Москалевський. Наприкінці 2021 року Roshen та АТБ не домовилися про співпрацю. Зараз вони працюють на старих умовах, але при зменшеному відтермінуванні платежу, сказав Москалевський.
Пішли в регіони
З шостого квітня в мережі «Сільпо» почали продавати сіль з найстарішого підприємства України, яке існує з ХІІІ століття — Дрогобицького солевиварювального заводу. Невелика держкомпанія ніколи не поставляла у супермаркети національного масштабу, розповів Forbes в.о. директора Ігор Нащочич. Зараз інша ситуація — «Вчора дзвонили з «Великої кишені», хочуть мережі «Рукавичка» та «Близенько», — каже він. Причина — певний дефіцит солі у перші дні війни, кажуть в прес-службі Fozzy.
Проте, дрогобицькі солевари не єдиний приклад невеликої регіональної компанії, яка зайшла в національний ритейл. Щоб забезпечити продукцією супермаркети, торгівельні мережі шукають партнерів не лише серед великих виробників, а й серед середніх і малих підприємств.
«Локальних постачальників шукаємо активно. Абсолютно по всій продукції», — каже директор комерційного департаменту Varus Олександр Булгаков. В фокусі ритейлера зараз виробники в Черкаській, Одеській, Київській та Львівській областях. За словами Булгакова, потенційним постачальникам треба заповнити форму на сайті. Fozzy Group наразі шукає партнерів у всіх регіонах, найбільше компанія зацікавлена у соціальних товарах, повідомили Forbes у прес-службі ритейлера.
Щоб легше знайти постачальників, кілька ритейлерів, серед яких Fozzy, «Червоний маркет» та Novus в середині березня створили на базі ресурсу Держспоживслужби маркетплейс ProdUkraine.org. Кожен постачальник може на ньому безкоштовно розмістити оголошення про товар, або пошук партнерів. За даними розробників, з моменту початку роботи на маркетплейсі зареєструвалися 320 продавців та покупців. Менш ніж за місяць роботи через ProdUkraine укладено 110 угод про співпрацю між виробниками та магазинами.
Цей тренд — хороша історія для місцевих виробників. Це їх посилить, резюмує заступник міністра економрозвитку Денис Кудін, та дасть поштовх для розвитку малих та середніх підприємств.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.