Ельдорадо закінчується. «Укрзалізниця» виходить на ринок дизельного палива. Що буде з цінами /Фото Getty Images
Категорія
Картина дня
Дата

Ельдорадо закінчується. «Укрзалізниця» виходить на ринок дизельного палива. Що буде з цінами

Getty Images

Вже незабаром на українському паливному ринку з’явиться новий потужний гравець – «Укрзалізниця». Компанія підписала прямі контракти з іноземними виробниками. Чи допоможе це знизити ціни на паливо.

«Укрзалізниця» підписала прямі контракти на постачання дизельного палива з іноземними виробниками. Серед них ExxonMobil Asia Pacific. Це частина однієї з найбільших нафтопереробних компаній світу ExxonMobil. Також УЗ уклала угоди з польським нафтовим концерном Orlen, його литовським підрозділом Orlen Lietuva і польським імпортером палива Unimot Paliwa. Про це Forbes повідомили в пресслужбі УЗ. Крім того, тривають перемовини з іншими потенційними постачальниками та виробниками, додали там.

Прямі контракти дозволять УЗ заощадити приблизно 10% на ціні палива, оскільки тепер компанія не платитиме маржу трейдерам, вважає аналітик консалтингової компанії «НафтоРинок» Олександр Сіренко.

Чи це єдина причина укладання таких договорів? Навесні Україна стикнулася з дефіцитом палива. Щоб вирішити проблему, у травні уряд доручив УЗ підписати контракти на його закупівлю на зовнішніх ринках. Імпортне паливо компанія закуповуватиме як для власних потреб, так і «з можливістю реалізації його на внутрішньому ринку», розповіли в УЗ. Компанія планує продавати паливо аграріям і держпідприємствам. 

Ельдорадо закінчується. «Укрзалізниця» виходить на ринок дизельного палива. Що буде з цінами /Фото 1

В УЗ не розкривають обсяги закупівель та ціни. Проте перші імпортні партії палива вже почали надходити. В червні УЗ імпортувала 1700 т, а за 24 дні липня – вже 7000 т, повідомив директор Консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн. Поки ці об’єми – не більше 1–2% від усього українського споживання.

«Я думаю, що динаміка буде зростати», – очікує Сергій Куюн. Щоб налагодити поставки, УЗ потрібен час на вирішення бюрократичних, логістичних і технічних проблеми, каже Сергій Куюн. «Вони розкачаються і буде поцікавіше», – вважає він. За оцінкою Куюна, зараз на частку УЗ припадає 5% від всього українського споживання дизельного палива.

УЗ зможе продавати дизпаливо після того, як спочатку задовільнить власні потреби, вважає Олександр Сіренко. Зарубіжні постачальники палива в змозі продати УЗ великі обсяги, вважає він. Це дозволить УЗ стати визначальником правил гри на українському гуртовому ринку дизельного палива, очікує Сіренко.

До війни націнка на гуртові партії палива становила $20/т, а після початку повномасштабного вторгнення РФ досягала $800–1200/т. «Зараз націнка приблизно $100/т. УЗ має повернути ринок до «мирної» націнки в $20/т. Золоте ельдорадо закінчується», – вважає Олександр Сіренко. Зменшення націнки має привести до зниження роздрібних цін на дизельне пальне від 2,5 грн/л до 5,0 грн/л, очікує він.

Що відбувається з цінами на дизпаливо

(натисніть "читати більше")

У червні гуртові ціни на дизельне паливо почали активно знижуватися. Та не завдяки закупівлі УЗ. На ринок вийшло багато нових невеличких імпортерів, які намагалися якнайшвидше продати свій товар, тому ціни йшли донизу, пояснює власник мережі АЗС Prime Дмитро Льоушкін.

Гуртові ціни на дизпаливо досягнули мінімуму 20 липня – 44,80 грн/л (дані «НафтоРинок»). Після цього знову відбувся стрибок, повʼязаний з тим, що НБУ знизив офіційний курс гривні до долара. Та падіння цін на нафту в світі повернуло тенденцію до зниження цін на дизельне паливо, каже Дмитро Льоушкін. Фактично падіння цін на нафту та зміна офіційного курсу гривні не дозволили цінам на дизельне паливо стрімко піти вгору чи донизу, пояснює він. Якщо в найближчі два тижні гривня стабілізується, то через здешевлення нафти ми побачимо нове зниження цін на дизпаливо приблизно на 50 коп./л, вважає директор з маркетингу «БРСМ-Нафта» Олександр Мельничук.

Це не все від УЗ

На відміну від дизельного палива, країна все ще відчуває гостру нестачу бензину, особливо в Центральній Україні, каже директор з маркетингу «БРСМ-Нафта» Олександр Мельничук. Причина дефіциту – для перевезення бензину недостатньо техніки, пояснює власник мережі АЗС Prime Дмитро Льоушкін. На відміну від дизельного пального, для бензину потрібні надійніші бензовози, бо він більш пожежонебезпечний. Такої техніки в Україні втричі менше, ніж для перевезення дизпалива, каже Дмитро Льоушкін.

Вирішення проблеми з дефіцитом бензину може стати наступним завданням для УЗ. Компанія вже веде перемовини щодо закупівлі бензину й автогазу з потенційними постачальниками та виробниками, повідомили Forbes в УЗ. «Обсяги, ціни, умови та терміни поставки обговорюються», – відповіли в «Укрзалізниці».

Матеріали по темі